newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הטוב, הרע והמכוער: על מתווה הגז, בית אל וסוסיא

מאת:
השאירו תגובה
א א א

שלושה מהלכים ממשלתיים מהימים האחרונים ראויים לתשומת לב ולמבט משווה קטן.

הטוב: הבוקר שוב מתברר שהלחץ הציבורי עובד, והממשלה פשוט לא מצליחה להעביר את מתווה הגז ההרסני כפי שהוא. מה שהתחיל ממחאה של כמה פעילים ועיתון אחד, צבר תאוצה וקיבל גיבוי מהממונה על ההגבלים עסקיים וממבקר המדינה, ולמרות שהתקשורת לא מספיק עוסקת במחדל הזה או במחאה נגדו – ההשפעה של ההתנגדות ניכרת.

המאבק על הגז שלנו עדיין רחוק מאוד מסיומו, וסביר מאוד להניח שגם המתווה המתוקן שנתניהו יציע לא יהיה בשורה גדולה, אבל השחיקה ההדרגתית במדיניות הכניעה המוחלטת בפני מונופול הגז היא הישג של כל מי שהשתתף במחאה, ואת זה צריך לחגוג.

הרע: שני בניינים לא בנויים עד הסוף ולא מאוכלסים, שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית ובניגוד לחוק, ללא כל היתר, ששני פסקי דין של בג"ץ קבעו שיש להרוס אותם. זה הסיפור של בתי דריינוף בהתנחלות בית אל. מקרה מובהק מזה לפשע ההתנחלות – קשה למצוא. גם מי שחושב שעצם קיומן של ההתנחלויות, בניגוד לחוק הבינלאומי ובמסגרת של משטר הפרדה עם מערכות חוק נפרדות ליהודים ולערבים, הוא דבר חיובי – יכול לראות עד כמה פושעת הבנייה והתנהלות המדינה ושליחיה כאן.

ואף על פי כן מתגייסים הבוקר כל שרי הממשלה, מהבית היהודי, דרך יעלון ועד הליכוד, ומבהירים שיעשו הכל כדי למנוע את הריסות הבתים האלה. הלא חוקיים. שבג"ץ קבע שחייבים להרוס. וכל זה על אדמה פרטית, של ניתן המשטר הצבאי, אחד עבד אל-רחמן קאסם.

והמכוער: כזאת להיטות להציל בתים של בני אדם לא ניכרת בממשלה בכל הנוגע לכפר סוסיא. שם המצב הוא כמעט הפוך: עשרות בתים מיושבים, של כפר ותיק, שנבנו על אדמות בבעלות בני הכפר, שהוקמו אחרי שהתושבים פונו וגורשו מבתיהם המקוריים והוחלפו באתר עתיקות ובהתנחלות. למרות שהדיון בבג"ץ נגד ההריסה ולמען אישור תוכנית מתאר שתכשיר את הבתים עדיין נמשך – שם המדינה מתעקשת להרוס בדחיפות, כבר עכשיו, כמה שיותר מהר.

במקרה הזה לא זכותם הברורה של האנשים על הקרקע, לא הגירוש שהם כבר עברו, לא ההפגנות הלא אלימות שלהם ושל תומכיהם לאורך השנים (שבחלקן השתתפתי), וגם לא הלחץ מצד האחוד האירופי וארה"ב – שום דבר לא משנה את מדיניות הממשלה, ומטה אותה לכיוון אישור תוכנית המתאר של הכפר.

פה זה לא גז ואזרחים, ולא התנחלות לא חוקית ואזרחים. פה זה נתינים של משטר צבאי שרק רוצה לגרש אותם, ואדמה שרק רוצים לגזול להם.

> מגורשים תמידית: סכנת הריסה מיידית בכפר סוסיא

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf