newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תקופת מאסר חמישית לסרבן המצפון הלל גרמי

גרמי נשפט לעשרים ימי מחבוש בפועל ועוד עשרה על תנאי, שבסופם ירצה במצטבר 77 ימים. עם כניסתו לכלא הצהיר: אסרב שוב ושוב עד שאשתחרר

מאת:

סרבן המצפון הלל גרמי נשפט בתחילת השבוע (שני) לעשרים ימי מחבוש בפועל ועוד עשרה ימים על תנאי, לאחר ששב והצהיר על סירובו להתגייס לצבא כמחאה פוליטית על הכיבוש המתמשך. זוהי לו תקופת כליאה חמישית, ובסיומה הוא ירצה במצטבר 77 ימים בכלא הצבאי. גרמי מלווה על ידי רשת "מסרבות", התומכת בסרבניות ובסרבני מצפון פוליטיים.

הלל גרמי. לוכדי עריקים הגיעו לביתו ועצרו אותו. (צילום: יואב אשל)

הלל גרמי (צילום: יואב אשל)

גרמי, בן 19 ממושב יודפת, ממנסחי וחותמי מכתב השמיניסטים, נכלא לראשונה בסוף יולי האחרון, לאחר שאנשי המשטרה הצבאית הגיעו לביתו ולקחו אותו למאסר. בטרם כניסתו הראשונה לכלא הוא כתב שהוא שואב השראה מהמאבק הלא אלים ברצועה. דבריו הגיעו לאחמד אבו רתימה, מתאם צעדות השיבה, שהשיב לו במכתב פומבי אשר התפרסם באתר זה והוקרא לגרמי בטלפון. גרמי השיב לאבו רתימה במכתב מרגש שהתפרסם גם הוא בשיחה מקומית. בין היתר כתב גרמי לאבו רתימה:

רודפי שלום משני הצדדים חיפשו במשך שנים את הצדדים הפרגמטיים יותר בצד השני, שאיתם אולי יוכלו לסכם על תנאים לעצירת האלימות, תנאים ששתי מערכות ערכים לאומיות תוכלנה להתפשר איתם, במקום לחפש עקרונות צדק אוניברסליים שכולם יכולים, תיאורטית, להסכים עליהם. למרות שמטבע הדברים לא נסכים על הכל, מצאתי בטקסטים שלך שאיפה לצדק כזה. צדק, דמוקרטיה ותפיסות ערכים של שוויון וחירות לכל. שאיפה לצדק שלוקח בחשבון את העוול ההיסטורי ממנו סובלים הפלסטינים ולא מנסה ליצור עוול היסטורי נוסף נגד קבוצה אחרת. זהו צדק שאפשר להילחם עליו ולא רק להתפשר איתו".

עם כניסתו שלשום לכלא, אמר גרמי: ״מאז כליאתי האחרונה, מניין ההרוגים בהפגנות ברצועה הגיע ל-185, בעוד שבזמן הזה ישראל המשיכה להחמיר את המשבר ההומניטרי, הפעם באמצעות צמצום שטח הדיג והוראה חדשה להפסיק את אספקת הדלק. במקביל, הכפר ח'אן אל אחמר עדיין עומד בפני גירוש כחלק מהמדיניות הישראלית לייהוד הגדה. השבוע גם נהרגה אישה פלסטינית ליד שכם, חשד סביר שעל-ידי מתנחלים. המשטרה עוד לא הוציאה הודעה חד משמעית בנושא, ועם זאת ברור שאלימות מתנחלים כלפי פלסטינים אינה דבר נדיר בגדה המערבית. חקירה וענישה ענייניות ומספקות מצד המשטרה לעומת זאת נדירות מאוד. כן נמשכו גם השריפות בדרום ושלושה ישראלים איבדו את חייהם בפיגועים. בסירוב שלי אני מבקש לחבר בין הדברים ולומר: כל זה קורה כי ישראל היא מדינה לא דמוקרטית, שבה היהודים קובעים את גורלם של הפלסטינים. ולכן, אסרב שוב ושוב עד שאשתחרר״.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf