newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שתי יממות, מאה תקיפות של מתנחלים נגד פלסטינים

בתורמוסעיא הועלה באש בית, שבמקרה באותו זמן היה ריק מיושביו, בג'אלוד הוצתו מכוניות, ליד עקרבה הוקם מאחז חדש. הטרור היהודי בגדה המערבית משתולל, ואיש לא קורא לאטום את בתי הטרוריסטים

מאת:
רק במקרה, הבית היה ריק. הבית שהוצת בתורמוסעיא (צילום מסך, באדיבות יש דין)

רק במקרה, הבית היה ריק. הבית שהוצת בתורמוסעיא (צילום מסך, באדיבות יש דין)

אף שר לא יצא מהבית באמצע ארוחה משפחתית, אף חבר כנסת לא קרא לאטום את בתי המחבלים, אף דיון חירום לא נערך בממשלה. אך מאז פיגוע הירי בליל שבת בנווה יעקב, הטרור היהודי בגדה המערבית משתולל, במה שמכונה "פעולות תג מחיר" בפי אותם מחבלים. מקורות פלסטינים מדווחים על יותר ממאה מקרי אלימות בתוך פחות משתי יממות.

ארגוני זכויות האדם הישראליים העוקבים אחר הנעשה בגדה עדיין מנסים להשתלט על זרם העדויות והדיווחים, אך מאשרים באופן לא רשמי שהמספרים האלה בהחלט נשמעים אמינים.
הנה מקבץ קטן מתוך פעולות החבלה שביצעו מתנחלים בגדה בלילה שבין שבת לראשון, כפי שנמסר מארגון "יש דין":

בשעות הלילה המאוחרות, מתנחלים ארבו לרכבים פלסטינים בין כפר אל מוע'ייר ותורמוס עיא, יידו אבנים וגרמו נזקים לרכוש. רק בנס לא היו נפגעים בנפש.

מספר גדול של מתנחלים תקפו סמוך לחצות את הכפר קוסרה שבנפת שכם, זרקו אבנים על בתים וגרמו לנזקים גדולים ברכוש.

סמוך לכפרים עקרבה ומג'דל בני פדל, גם הם בנפת שכם, עשרות מתנחלים הקימו מאחז חדש. בעלי האדמות הפלסטינים שהגיעו לאדמתם הותקפו על ידי המתנחלים והיו בהם פצועים. המתנחלים הציתו שלושה כלי רכב פלסטינים, תקפו אמבולנס ופצעו חובש שהגיע לתת טיפול ראשוני לבעלי האדמות. כמו במקרים האחרים, לא נראה שהצבא עשה דבר למנוע את ההתקפה.

מתנחלים גרמו נזקים גדולים לחממות ולשדות בצפון בקעת הירדן, קרוב לכפר אל-עוג'ה.
בכפר חווארה, מתנחלים יידו בשעות הלילה אבנים על בתים וגרמו לנזקים. גם בכפר סינג'ל מתנחלים יידו במהלך הלילה אבנים על בתים וגרמו נזק, וכן חיבלו בעשרות עצים באדמות הכפר.

אתמול (שני), מתנחלים תקפו בשעות היום את הכפר ג'אלוד, דרומית לשכם. המתנחלים הציתו מכונית וריססו את הכתובות "תג מחיר" ו"יהודים תתעוררו" על קיר בכפר. לפי עדויות התושבים, חיילים שנכחו במקום לא עשו דבר לעצור את הפוגרום.

אחת ההתקפות החמורות ביותר אירעה בלילה שבין שבת לראשון בכפר תורמוסעיא, שם מספר מתנחלים העלו באש בית. באורח נס הבית היה ריק בשעת ההצתה ונמנע אסון כבד כמו שריפת משפחת דוואבשה בכפר דומא, ביולי 2015.

מספרים על תורמוסעיא, כפר קטן צפונית לרמאללה, שיש בו את הבתים היפים ביותר בין הנהר לים. בשל נסיבות היסטוריות של הגירה ושיבה, מרבית תושביו מחזיקים גם באזרחות אמריקאית, ובכללם גם בעליו של הבית שהוצת. במקרה שלהם, הדרכון האמריקאי רחוק מלהוות תעודת ביטוח מכל סוג שהוא.

תושב נוסף בעל אזרחות אמריקאית הוא סעיד חוסיין, חקלאי שנלחם שנים נגד גזל אדמותיו לטובת המאחזים וההתנחלויות בסביבה. הגדולה שבהן היא ההתנחלות שילה, עליה התווספו ההתנחלות עמיחי שנבנתה עבור מפוני עמונה, לצד מאחזים כמו עדי עד, גאולת ציון, ואחרים. את אירועי הלילה ההוא מתאר חוסיין באנגלית-אמריקאית קולחת:

"הם באים בלילה, כמו סיוט, כשהאנשים ישנים. בשבת האחרונה הם הגיעו באחת בלילה, כולם ישנו בבתיהם. מישהו ראה את האש והזעיק את התושבים, וכל תושבי הכפר מיהרו לשם. לא ראינו את המתנחלים, אבל בתיעוד המצלמות אפשר לראות כמה היו שם".

כמו רבים אחרים, גם הוא אומר ש"היה נס" שהמשפחה לא היתה בביתה בשעת ההצתה. אולי כדי להשלים את העבודה, המתנחלים חזרו לכפר למחרת.

תלונות למשטרה לא עוזרות. בית שהותקף בכפר קוסרה (צילום: באדיבות יש דין)

תלונות למשטרה לא עוזרות. בית שהותקף בכפר קוסרה (צילום: באדיבות יש דין)

"ביום ראשון המתנחלים תקפו פה בית נוסף", אומר חוסיין. "הם ניסו להצית גם אותו, אבל התושבים הגיעו מהר ומנעו מהם. זה שני לילות ברצף.

"הדבר הנורא ביותר הוא שעכשיו הם התחילו להיכנס לתוך הכפר עצמו. בעבר הם היו מציתים עצים ועוקרים אותם, אבל מחוץ לכפר. עכשיו זה קרה בתוך הכפר עצמו. יש לנו היסטוריה ארוכה של התמודדות עם אלימות מתנחלים וגזל אדמות, אבל עכשיו איבדנו את תחושת הביטחון בתוך הבית. ההרגשה היא שכל בית הפך למטרה".

השאלה על פנייה למשטרה מעוררת בו גיחוך. "בכל פעם שמתנחלים תוקפים, התלונה נסגרת בגין 'תוקף לא ידוע'. הרי החיילים נמצאים כאן בכל המרחב, כל הזמן. הם מכירים את המתנחלים היטב. איך התוקפים שלנו לא ידועים?"

ואכן, אי אפשר להבין את המציאות בגדה מבלי לדבר על עומק שיתוף הפעולה בין הצבא למתנחלים באזור. אותו צבא שיודע לפלוש לבתי תושבים פלסטינים באמצע הלילה ולגרור ממיטתם ילדים קטנים כיוון שיידו אבן לכיוון ג'יפ צבאי ממוגן במהלך היום, נעשה לפתע עיוור וחירש מרצון כשזה מגיע לטרור היהודי.

אלימות המתנחלים, המשתוללת ביתר שאת בימים האחרונים, היא רק המשך של האלימות הממוסדת שמנהל הצבא, שהפכה את שנת 2022 לשנה הקטלנית ביותר בגדה מזה יותר מעשור וחצי. על פי נתוני החודש האחרון, שבו נהרגו 35 פלסטינים – ממוצע של יותר מהרוג ביום! – שנת 2023 עלולה להיות אף מדממת וקטלנית ממנה.

במובן הזה, לא נכון יהיה לתאר את המציאות הנוכחית כ"מעגל דמים". אין שום סימטריה בין הצדדים. תיאור מדויק יותר יהיה אולי בעירה יוקדת ושיטתית ששמה לה למטרה את חייהם, רכושם, חרותם, אדמתם, כבודם וחרותם של הפלסטינים, אשר לשונותיה מגיעות מפעם לפעם גם לציבור היהודי וגובות ממנו מחיר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf