newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"שתול" של "אם תרצו" נחשף בהפגנת שמאל מול עזה

האיש, שהזדהה בפייסבוק בשם "עמנואל ברוש", שלח הודעת טקסט לאנשי "אם תרצו" שהגיעו לתעד את המחאה, שמקומה לא פורסם מראש. "ברוש" פרסם סטטוסים "שמאלניים" וחלק גדול מחבריו הם פעילי שמאל מוכרים. "אם תרצו": פעיל יקר שלנו נחשף בפעילותו

מאת:

"שתול" של ארגון "אם תרצו" הצטרף לקבוצת המפגינים ליד הגדר מול עזה ביום שישי, תיעד אותם והזעיק את אנשי "אם תרצו" כדי לתעד את המפגינים ולהפריע למהלך ההפגנה. האיש גם הפעיל עמוד פייסבוק, שרבים מחבריו הם אנשי שמאל מוכרים, ובו הביע עמדות שמאל מובהקות, הודיע על הפגנות ובירר כיצד אפשר להגיע להפגנות אחרות.

קבוצה של פעילים ישראלים, ״יהודים למען השיבה״, מקיימת זה כמה חודשים אירועי הזדהות מול הגדר עם מפגיני "צעדת השיבה" בעזה. בדרך כלל, הם מקיימים את המחאה שלהם מול ההפגנה המרכזית של "צעדת השיבה" הנערכת ממזרח לעיר עזה. אתמול (שישי) הם הגיעו לנקודה חדשה בגדר – ליד קיבוץ ניר עם, מול הכפר הפלסטיני ח'וזאעה.

כ-30 מפגינים עברו את תלולית העפר ליד הגדר, התקרבו למרחק של עשרות מטרים ממנה ונופפו בדגלי פלסטין. מאות מפגינים פלסטינים מהצד השני הבחינו בהם. החיילים, שלא ציפו להגעתם, החלו לירות ירי אזהרה באוויר.

דקה מאוחר יותר, בעוד החיילים עסוקים בהרחקת המפגינים מאזור הגדר, הגיעו למקום שני אנשים: ראש אגף הפעילים של ״אם תרצו״, תום ניסני, וצלם נוסף. ניסני שידר את ההתרחשויות בעמוד הרשמי של התנועה. בשידור הוא נשמע קורא לחיילים "אני אתכם, באתי לצלם אותם", והצביע על המפגינים.

לאחר כעשר דקות, כשהחיילים הכריזו על שטח צבאי סגור, עלו המפגינים על כלי הרכב שהגיעו אתם ועזבו את המקום. רבים מהם תהו כיצד פעילי "אם תרצו", ניסני והצלם, הגיעו מהר כל כך לנקודה שבה התקיימה ההפגנה, שכן במקום לא נכחה משטרה והחיילים היו מופתעים ולחוצים מאוד מהמחאה. כמו כן, הרישום להפגנה נעשה בצורה מקוונת בין המפגינים ללא ציון שעה ומקום המפגש, ומלבד מי שהגיע עם המפגינים, לא היו במקום עיתונאים.

"עמנואל ברוש" (מזוקן, מאחורי החייל) במחאת ההזדהות עם תושבי עזה ליד הגדר. בדף הפייסבוק שלו עודד את המפגינים (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"עמנואל ברוש" (מזוקן, מאחורי החייל) במחאת ההזדהות עם תושבי עזה ליד הגדר. בדף הפייסבוק שלו עודד את המפגינים (צילום: אורן זיו)

לאחר שהגיעו לתחנת דלק סמוכה, פנו כמה מפגינים לבחור שנרשם להפגנה תחת השם "עמנואל ברוש". הם הטיחו בו את החשד שהוא "שתול" וביקשו לראות את הטלפון הנייד שלו. "ברוש" הסכים מיד, והמפגינים מצאו בנייד שלו התכתבות עם אדם שליד שמו הפרטי נכתב "אם תרצו" (כך שמו נשמר במכשיר). מההתכתבות עלה ש"ברוש" שלח לו, בזמן אמת, את המיקום של ההפגנה. בהפגנה עצמה, "ברוש" צעד עם הקבוצה הקדמית שכמעט והגיעה לגדר. מארגני המחאה אמרו שאנשי "אם תרצו" לא באו רק לתעד, אלא גם "ניסו ליצור פרובוקציה ולחבל בהפגנה".

בשיחה עם המפגינים אמר "ברוש": "אין לי מה להסתיר, אני לא מתבייש במה שאני עושה". המפגינים הבהירו לו שלא יוכל לשוב אתם לירושלים, משם אספו אותו, וייאלץ לחזור הביתה באופן עצמאי. לאחר זמן קצר הגיע למקום ניסני, התעמת מילולית עם המפגינים, ושידר את ההתרחשות בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו. "הנה החבר'ה שלפני כמה דקות הפריעו ותקפו חיילי צה״ל", הוא אמר בשידור ואז פנה אל הפעילים ושאל אותם: "היה כיף לתקוף חיילים? היה כיף להטריד חיילים שכל עם ישראל רואה אתכם בזמן אמת?". "ברוש" עמד לידו ותיעד את ההתרחשות במצלמה. לאחר זמן קצר שניהם עזבו את המקום ביחד. "מפתיעים את השמאל הקיצוני שבא לפגוע בחיילינו בעזה", היתה הכותרת שבחרו לתת ב"אם תרצו" לשידור החי של ההפגנה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלהם. יצוין שהמפגינים לא תקפו חיילים במהלך המחאה.

"הוא שאל המון שאלות", מספרת פעילה ש״עמנואל ברוש״ נסע איתה ברכב מירושלים. "מה עושים בהפגנה, האם נראה חיילים ולאן בדיוק הולכים ומתי נגיע." "ברוש" גם שאל את היושבים ברכב האם לדעתם "צה״ל מנסה או לא מנסה לפגוע בילדים בעזה". היא סיפרה שהשימוש שלו במונח 'עוטף עזה' עורר את חשדם, שכן הפעילים משתמשים בדרך כלל במונחים  'דרום הארץ' או 'גבול עזה'.

פעילה אחרת סיפרה ש"ברוש" אמר לה ש"קיבל השראה" מהמחאה החברתית ב-2011, אז היה בן 18, וכשהשתחרר מהצבא, הגיע לאוניברסיטה העברית  ושם התחבר לפעילוּת שמאל. בפרופיל הפייסבוק נכתב שלמד בבר אילן.

"עמנואל ברוש" ותום ניסני, רכז פעילים ב"אם תרצו", מתעדים את המפגינים בתחנת דלק ליד גבול עזה, אחרי ש"ברוש" נחשף. ניסני הגיע למקום ההפגנה דקה אחרי שהחלה (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"עמנואל ברוש" (משמאל) ותום ניסני, רכז פעילים ב"אם תרצו", מתעדים את המפגינים בתחנת דלק ליד גבול עזה, אחרי ש"ברוש" נחשף. ניסני הגיע למקום ההפגנה דקה אחרי שהחלה (צילום: אורן זיו)

פעילים שהשתתפו במחאה הביעו בפני "שיחה מקומית" את החשש ש"ברוש" תיעד שיחות אתם, יערוך אותן באופן מגמתי ויגרום להם נזק, כמו במקרה של "השתולים" מטעם ארגון "עד כאן" שהסתננו לארגון תעאיוש ופרסמו את התיעוד שלהם מאוחר יותר בתכנית "עובדה", מה שהביא למעצרם של שלושה פעילים, בראשם עזרא נאווי. רק בימים האחרונים הגיש ארגון "עד כאן" קובלנה פלילית נגד שלושה פעילי שמאל על חלקם בהפגנות נגד הגדר.

לא ברור אם "עמנואל ברוש" הגיע להפגנות או אירועי שמאל אחרים. לפי מידע שהגיע ל״שיחה מקומית", אדם בשם זה נרשם בטופס המקוון גם להפגנה בגבול עזה שהתרחשה בחודש שעבר, אך לא הגיע אליה. למקום אכן הגיעו, משעות הבוקר, ניסני והצלם שנכח בהפגנה גם אתמול. ייתכן שלאחר ש"ברוש" קיבל את המידע לגבי היום שבו תתקיים ההפגנה בחודש שעבר, הוא הניח שתתקיים במקום הקבוע ליד נחל עוז ולכן לא היה לו צורך להגיע אליה והסתפק בכך שיידע את פעילי "אם תרצו". שבוע לפני ההפגנה שהתקיימה אתמול, פנה ברוש וביקש לדעת את מיקומה, אבל הוא לא נמסר לו.

פרופיל הפייסבוק של "עמנואל ברוש" (emanuel brosh) נפתח ב-2015, ומפעילו הקפיד לפרסם מעת לעת רק סטטוסים שמאליים, חלקם עם פנייה בלשון נקבה. הפוסטים שפרסם זכו ללייקים בודדים, אך רבים מ-1330 חבריו הם פעילי שמאל מוכרים, בלוגרים ועיתונאים. המספר ירד מעט לאחר שנחשף. בתמונת הפרופיל שלו הוא מצולם עם כאפיה אדומה לצווארו על רקע הפגנה של חד"ש ושלטים של "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים". הוא הציג את עצמו כשף של מסעדה טבעונית, תושב מבשרת ירושלים, שלמד, כאמור, עבודה סוציאלית בבר אילן.

עמוד הפייסבוק של "עמנואל ברוש": כאפיה והפגנה של חד"ש (צילום מסך)

עמוד הפייסבוק של "עמנואל ברוש": כאפיה והפגנה של חד"ש (צילום מסך)

ב-29 באפריל השנה כתב "עמנואל ברוש": "יום שישי, נצא כמה חברים מאזור ירושלים לעוטף עזה לעצרת הזדהות עם תושבי עזה, מי רוצה להצטרף?". שבוע לפני כן תהה: "רואה את המפגינות האמיצות שמגיעות מדי שבוע לתמוך במחאה הצודקת של תושבות עזה נגד המצור וחושב איך אפשר לעזור, מישהי יודעת אם יש הפגנות כל שבוע? ואיפה מפגינות?". סביר ש"ברוש" ניסה לדלות מידע על הפגנות ליד הגדר, שאינן מתקיימות כל שבוע ולא מפורסמות מראש לקהל הרחב.

"ברוש" התעניין גם בסיורים של "החברה האזרחית" בשטחים, כביכול למען ידידות מגרמניה שהגיעו לביקור. הוא גם כתב שהוא רוצה לפתוח "עמוד שכולו מוקדש לאנשי רוח, ציבור ואפילו אנשי צבא (גועל נפש שאני כותב את זה) שתומכים בעמדות השמאל", וביקש מחבריו לשלוח לו דוגמאות כאלה. הוא כתב סטטוסים נגד האפרטהייד וחוק הלאום, ולא פעם שיתף פוסטים של הקרן החדשה ושל ארגונים אחרים, אך מיעט לפרסם תוכן מקורי משלו.

ארגון "אם תרצו" סירב להגיב לפניות של "שיחה מקומית". גם ממספר הנייד שעמו נרשם "עמנואל ברוש" להפגנה לא ניתנה תגובה. בהודעה בדף הפייסבוק של "אם תרצו" נכתב הערב (שבת) כי אין להם כוונה להגיב ל"דף השמאל הקיצוני 'שיחה מקומית'", אבל הסבירו כי "פעיל יקר שלנו נחשף בפעילותו החשובה בתא האנרכיסטיים הפועל נגד חיילי צה"ל". בהודעה נכתב כי צוות שליווה את ההפגנה "קפץ לנקודה ברגע שעלה חשש כי תופעל אלימות נגד הפעיל שלנו".

ההודעה הזו לא משקפת את מה שקרה בשטח. שום אלימות לא הופעלה נגד "עמונאל ברוש" מצד המפגינים, וזהותו נחשפה בכלל מאוחר יותר, לאחר שהמפגינים כבר עזבו את אזור הגדר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf