newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילים חסמו את הכניסה לבזן ודרשו לסגור את בתי הזיקוק

עשרות מפגינים הגיעו לשער הכניסה הראשי למתחם וחסמו אותו בעזרת מיצג ממתכת של ארובות בתי הזיקוק. בחודש הקרוב צפויה ועדת מנכ"לים של משרדי ממשלה לדון בחלופות האפשריות למפעלים. "בלב מצב חירום אקלימי ואקולוגי עולמי, אין מקום לתעשיות פטרוכימיות מזהמות"

מאת:

עשרות פעילי סביבה ותושבי חיפה חסמו אחר הצהריים (רביעי) את הכניסה למפעלי בזן (בתי הזיקוק) שבמפרץ חיפה. הפעילות קראו לממשלה לסגור את התעשיות המזהמות במקום ו"להציל את הדורות הבאים".

המפגינים הגיעו לשער הכניסה הראשי של בזן, וחסמו אותו בעזרת מיצג בגובה שלושה מטרים ממתכת של ארובות בתי הזיקוק (ה"לבניות"). המפגינים נקשרו אל המיצג בעזרת שרשראות. הם קראו לסגירת המפעל ולמעבר לאנרגיות מתחדשות.

פעילי סביבה ותושבי חיפה חוסמים את הכניסה למפעלי בזן, ב-25 בנובמבר 2020 (צילום: אורן זיו)

פעילי סביבה ותושבי חיפה חוסמים את הכניסה למפעלי בזן, ב-25 בנובמבר 2020 (צילום: אורן זיו)

לידיה, אחת המפגינות, אמרה: "משבר האקלים כבר כאן ולבזן יש חלק בזה. הסגירה של המתחם כאן תהיה תקדים לסגירת מתחמים מזהמים בכל הארץ".

מאיה גולדשמיד, מפגינה בת 9, אמרה: "יש לכם הזדמנות להוציא את המפעלים ולאפשר לנו הילדים לנשום אויר נקי כמו יתר הילדים בארץ. במקום המפעלים נקים שכונת מגורים ופארקים ירוקים, ונהפוך את העיר שלנו ליפה יותר".

בזמן ההפגנה, נהג שיצא מהמפעלים כמעט פגע בכמה מפגינים. המשטרה דרשה ממנו לנסוע בחזרה לתוך המתחם. אחרי האירוע, הוצבו אופנועים משטרתיים בין המפגינים החוסמים לבין המכוניות שהמתינו לצאת מהמתחם.

 

לפני כמה שבועות הוקמה ועדת מנכ"לים של משרדי הממשלה, שאמורה לקבל החלטה לגבי עתיד מפעלי בז"ן והמתחם שבו הם יושבים. נקבע כי הוועדה תגיש המלצות לשולחן הממשלה תוך 90 יום. בחודש הקרוב צפויה הוועדה לדון בחלופות האפשריות למפעלים, כאשר אחת מהן היא תוכנית "מפרץ החדשנות", שבה תומכים המפגינים.

"אנחנו נמצאים היום בלב לבו של תהליך קריטי", אמר מתי בן אהרן, פעיל ׳המרד בהכחדה׳. "ועדת המנכ"לים שהוקמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל חייבת לקבל את ההחלטה הנכונה לתושבי חיפה והקריות, מדינת ישראל והעולם.

"בלבו של מצב חירום אקלימי ואקולוגי עולמי, אין מקום לתעשייה פטרוכימיות מזהמת שתורמת, לצד הפגיעות הבריאותיות, הסביבתיות והביטחוניות שלה, ל-3.5% מפליטות גזי החממה של מדינת ישראל. הגיע הזמן לסגור את בזן".

את המחאה אירגנו קבוצת המרד בהכחדה, מגמה ירוקה, מנקים את מפרץ חיפה, הקואליציה לבריאות הציבור, צלול, מרכז מחקר סביבתי חיפה, שומרי הבית.

ד"ר רויטל גולדשמיד ממרכז המחקר הסביבתי חיפה מסרה לקראת ההפגנה: "בריאותם של תושבי מפרץ חיפה נמצאת בידיים של חברי הוועדה. העלות החיצונית של זיהום הסביבה התעשייתי במפרץ חיפה הוא יותר מחצי מיליארד שקל בשנה.

"ההשלכות הכלכליות והחברתיות של תוכניות פינוי תעשיות מהמפרץ הן עצומות. רק החלפת התעשיות המזהמות בפארקים ותעשייה נקייה תאפשר את הבריאת המטרופולין ואת הפיתוח הכלכלי והדמוגרפי המתוכנן".

עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר איגוד ערים חיפה, מסרה לפני ההפגנה: "איגוד ערים להגנת הסביבה ועיריית חיפה שותפים למסר – תם זמנה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה.

"עכשיו הזמן לפיתוח כולל של המפרץ בלי הפצע השחור בתוכו, מה שיאפשר רצף מטרופוליני חי, ירוק ותוסס עם חלופות תעסוקה נקיות, ניצול השטח בצורה מיטיבית ליותר עובדים, יותר מסחר ויותר שטחים ירוקים ופתוחים. כל החלטה אחרת אשר תעדיף שיקולים כלכליים על פני חייהם ואיכות חייהם של תושבי מפרץ חיפה לא תעבור בשתיקה".

חברת הכנסת לשעבר יעל כהן פארן אמרה בהפגנה: "מיליון אנשים חיים פה מסביב לכל המפעילים הכמיים שמזמן לא היו צריכים להיות פה. עכשיו הכדור בידיים של הממשלה.

"שלוש נקודות: הקורונה הראתה לכולם שהבריאות הכי חשובה. שנית, הפיצוץ בביירות היה רק דוגמה למה קורה כשיש חומרים מסוכנים בלב אוכלוסייה אזרחית. שלישית, הקריסה של הלבנייה היא סמל שצריך לסגור ושהכל לה ישן וקורס. אני מקווה שאת שלושת הסימנים הללו יבינו גם במשרדי הממשלה".

ביום שלישי השבוע, המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 634 אלף שקל על חברת גדיב מקבוצת בזן, בשל אי מילוי דרישות המשרד להקמת מתקן לטיפול בפליטות חומרים אורגניים נדיפים ופחמן חד-חמצני.

על פי המשרד, חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה הפרה את תנאי היתר הפליטה, ולא הקימה מתקן לטיפול בפליטות חומרים אורגניים נדיפים ופחמן חד חמצני במועד שנקבע בהיתר הפליטה.

בספטמבר, פעילי סביבה ותחשבי מחו במשרדי תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה, 100% בבעלות ממשלתית) בהרצליה פיתוח, וקראו לחברה להפסיק את פעילותה במפרץ חיפה ולממשלה לשקם את האזור.

תש"ן הוקמה ב-1959, והיא חברת התשתיות הלאומית של משק האנרגיה בישראל. החברה היא הספקית העיקרית של נפט לבזן. חוות המכלים של תש"ן ממוקמת על קו החוף, בצמוד לשכונת דגניה בקריית חיים.

פעילי סביבה מפגינים מול מפעלי בזן, ב-25 בנובמבר 2020 (צילום: אורן זיו)

פעילי סביבה מפגינים מול מפעלי בזן, ב-25 בנובמבר 2020 (צילומים: אורן זיו)

פעילי סביבה מפגינים מול מפעלי בזן, ב-25 בנובמבר 2020 (צילום: אורן זיו)

פעילי סביבה מפגינים מול מפעלי בזן, ב-25 בנובמבר 2020 (צילום: אורן זיו)

פעילי סביבה מפגינים מול מפעלי בזן, ב-25 בנובמבר 2020 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf