newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"עד כה קראנו 'דמוקרטיה או מרד', עכשיו הגיע זמן המרד"

מפגינים שפורצים מחסומי משטרה וחוסמים את האיילון, מעצרים, נאומים המדברים בגלוי על "מרי אזרחי". התחושה היא שההפגנה אתמול בתל אביב מסמנת שינוי באופי המנומס של המחאה

מאת:
"אנחנו לא אלימים אבל לא מוכנים לוותר". מפגינים סביב מדורה שהציתו על נתיבי איילון במחאה נגד ההפיכה המשפטית, 26.2.23 (צילום: אורן זיו)

"אנחנו לא אלימים אבל לא מוכנים לוותר". מפגינים סביב מדורה שהציתו על נתיבי איילון במחאה נגד ההפיכה המשפטית, 26.2.23 (צילום: אורן זיו)

ההפגנה אמש בתל אביב נגד ההפיכה המשטרית לא רק היתה גדולה מאוד – 160 אלף מפגינים לפי המארגנים – אלא גם סימנה שלב חדש במחאה. מתחילת המחאה היו דוברים שקראו ל"מרי אזרחי". אתמול המילים האלה התחילו ללבוש משמעות. אלפים פרצו את מחסומי המשטרה, חסמו את נתיבי איילון לשעות ויותר מעשרים מהם נעצרו. "עד עכשיו קראנו 'דמוקרטיה או מרד'", אמר יניב סגל מ"החזית הוורודה" על הבמה אתמול, "כעת נשאר רק המרד".

המחאה אתמול, שאתמול ציינה את השבוע השמיני הרצוף, החלה כמו ההפגנות הקודמות: צעדה לרחוב קפלן מכיכר דיזנגוף, המוני דגלים ונאומים. במקביל הפגינו בחיפה 25 אלף ובירושלים יותר מ-12 אלף, ועוד אלפים בבאר שבע, ובעשרות מקומות בארץ.

אך כבר מראשית ההפגנה אתמול, התחושה בקהל היתה שונה. אולי משום בגלל שחוק יסוד השפיטה – כולל שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים והמגבלות על האפשרות של בג"ץ לפסול חוקים – עבר בקריאה ראשונה ביום שני שעבר. ואולי בגלל דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה על הצורך "להלום" במפגינים באגרוף, אמירה שלאחר מכן נטען שהוצאה מהקשרה.

אנשי "החזית הוורודה" נשאו שלט גדול בצורת אצבע משולשת ועליו נכתב "תהלום בזה". שקמה ברסלר מ"הדגלים השחורים" ביקשה הקהל להניף אגרוף ואמרה כי במידת הצורך האגרופים של המפגינים יידעו "להלום חזרה".

אהוד ברק, שעלה לבמה לקול מארש צבאי לאחר שבשבוע שעבר דיבר על החובה לסרב "לפקודה בלתי חוקית בעליל", המשיך באותו כיוון. "מרי אזרחי בלתי אלים אינו מרד", אמר ברק, ראש ממשלה ורמטכ"ל לשעבר יש להזכיר, "זו זכות וחובה של אזרח שלנגד עיניהם פועלים ממשלה או שלטון בניגוד למערכת הערכים היסודיים שלהם עצמם. הקריאה למרי אזרחי היא קריאה לאחרים לנקוט פעולה כדי שלא ימצאו את עצמם משתתפים או מגבים מעשי שלטוני את הנוגד את מצפונם". גם רוני אלשיך, המפכ"ל לשעבר, אמר בנאומו כי הוא מאמין שהמשטרה תסרב "לבצע כל פקודה בלתי חוקית בעליל".

סמוך לשעה תשע, מאות מפגינים החלו לצעוד לעבר הירידה לאיילון דרום במחלף השלום. אם לפני שבועיים המפגינים צעדו על איילון בהסכמה עם המשטרה, ולפני שבוע התגנבו מאות דרך שדרות יהודית ופרצו לאיילון דרך סוללת עפר קטנה, אתמול הם צעדו הישר לעבר מחסומי המשטרה, לאחר שאחד ממארגני ההפגנה ביקש מעל הבמה מהמון המפגינים להצטרף אליו בקריאה למשטרה "הורידו את המחסומים", ועשרות אלפים אכן הצטרפו אליו.

המפגינים אתמול פרצו תוך שניות את המחסומים, עברו את השוטרים והסתערו על איילון. הם כתבו סיסמאות על הנתיבים, כולל "ביבי בוגד", וצעדו לכיוון צפון. ליד רכבת ארלוזורוב המשטרה הקימה מחסומים נוספים, אך מאות מפגינים הצליחו כעבור רבע שעה לפרוץ גם אותם ולצעוד לכיוון גשר ההלכה.

כמה מפגינים הניחו קרשים על הכביש, הבעירו מדורה קטנה, התאספו סביבה וקראו "אין עליון, שורפים את איילון". רוב המפגינים היו צעירים, סטודנטים, עובדי הייטק ו"ותיקי" בלפור. "באנו להראות שאנחנו לא נשתוק עד שלא יסתיים פה הטירוף הזה", אמר טל אור, אחד הצעירים שהיה במקום. "תראה מה הולך פה", אמר והצביע על האש. "אין פה אלימות, אבל אנחנו לא נשב בשקט".

כמה מפגינים שיחקו בכדור, אחרים שרו, ואחרים ישבו על הכביש או רכבו על אופניים בנתיבים הריקים. כאשר הגיעו שני כבאים על אופנועים כדי לכבות את האש, המפגינים חסמו את דרכם. רק לקראת 11 בלילה הגיעו עשרות שוטרי יס"מ, חלקם חובשי קסדות שחורות וללא תגי שם, הסתערו על המפגינים, הדפו אותם לשולי הכביש, ועצרו באלימות כמה מהם. בסך הכל נעצרו לאורך הערב 21 מפגינים בנקודות שונות באיילון. רק לאחר שהמפגינים פונו, הצליחו הכבאים לכבות את המדורה.

 

זמן קצר לאחר שהמפגינים פרצו לאיילון, פרסם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודעה ובה אמר כי "מדובר במחאת אנרכיסטים שלא מבקשים את חופש הביטוי אלא את חופש השיסוי". בן גביר גם קרא ליאיר לפיד ולבני גנץ לגנות את המפגינים.

גנץ אכן צייץ בטוויטר כי הוא קורא לציבור "להמשיך להיאבק ולנקוט בכל צעד חוקי, ובה בעת להימנע ולגנות כל הסתה או אלימות. בואו נשאיר הדמות של מה שאנחנו מבקשים שיהיה כאן, אזרחים טובים, נחושים ושומרי חוק". לפיד מצידו אמר הבוקר (יום א'): "אני נגד סרבנות… האנשים האלה אומרים דבר שקשה לא להבין: 'נשבעתי אמונים למדינה דמוקרטית, למה שאשרת בצבא של מדינה לא דמוקרטית?' זה לא משהו שאי אפשר להבין, זו רק טעות".

אולי תחת הלחץ הפוליטי, ואולי משום שהמפגינים שיבשו את התנועה, המשטרה החליטה לחזור למדיניות המעצרים, מה שנמנעו ממנו עד כה. הבוקר (יום א') שיחרר בית המשפט את העצורים מאתמול בלילה, כאשר לגבי שלושה מהם נקבע כי "לא מתקיימת עילת מעצר מסוג מסוכנות".

אולם נראה שהאירועים אמש – החל מפריצת מחסומי המשטרה, חסימת איילון והנאומים עצמם – עשויים להצביע על הכיוון שהמחאה הולכת. נראה שגם המעצרים לא יעצרו את הכיוון החדש והלוחמני הזה, וגם לא הגינויים מצידם של גנץ ולפיד, שספק אם לדבריהם יש בכלל השפעה על מי שרוצה לסרב או למחות בצורה ישירה. האלפים שחסמו את איילון אמש הראו ברגליים כי הם מבינים שאת צעדי הממשלה יהיה ניתן לעצור רק בפעולה ישירה בשטח.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf