newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עדות: שוטר שבר קרסול של בת 11 בניסיון למנוע מהמשפחה גישה לאדמתה

אף שהמנהל האזרחי הכיר יותר מפעם בזכותו של סעיד עליאן להגיע לאדמתו הסמוכה למאחז מצפה יאיר ולעבדה, חיילים מונעים ממנו גישה באמצעות צווי שטח צבאי אקראיים, שלעולם לא נאכפים על המתנחלים

מאת:
"קמר חזרה אלינו בצליעה, היא בקושי הלכה". קמר עליאן (צילום: באסל אל-עדרה)

"קמר חזרה אלינו בצליעה, היא בקושי הלכה". קמר עליאן (צילום: באסל אל-עדרה)

שנתיים לאחר שרעולי פנים ירדו מהמאחז מצפה יאיר מצוידים בצינורות מתכת ושברו את לסתו של החקלאי סעיד עליאן, שערך פיקניק עם ילדיו על אדמתו הפרטית, חיילים מונעים ממנו בשיטתיות להגיע לאדמתו, הסמוכה למאחז. מדי שבת, כאשר עליאן מנסה להגיע אל האדמה, החיילים מכריזים עליה כעל שטח צבאי סגור ומקימים מחסומי פתע בדרך, בנוכחות מתנחלים מהמאחז הסמוך.

בשבת, 18 במרץ, שוטר מג"ב שבר את קרסולה של קמר, בתו בת ה-11 של עליאן, כאשר בעט בה בעוצמה בזמן שניסתה להגיע עם קבוצת ילדים לאדמה המשפחתית. מעדויות עולה כי במקום נכחו כוחות מג"ב, שהוצבו שם במטרה למנוע מבני המשפחה לגשת לאדמה, כפי שהם עושים כמעט מדי שבת בחודשים האחרונים. "קמר חזרה אלינו בצליעה, היא בקושי הלכה", סיפרה אמא שלה, רימא עליאן. לדבריה, באותו הבוקר הילדים רצו קדימה לפני ההורים, הגיעו להר שמשקיף על האדמה ונתקלו בעשרות שוטרי מג"ב.

שכובה על מזרן, רגלה חבושה, קמר מתארת את שקרה: "הלכנו לאדמה וחיילים חיכו לנו לפני הירידה לשדה. הם מנעו מאיתנו לעבור. ראיתי מאחוריהם את המתנחלים באדמה שלנו, עם אלות וצאן. חיילים אמרו לנו, לכל הילדים, לשבת. אחד מהם תפס את הצוואר של בן דוד שלי, מוחמד חאלד, בן שבע. ברחנו אחורה, והם דחפו את כל הילדים, שישבו, בכוח. ברגע הזה חייל בעט לי ברגל. הרגשתי כאב חזק". קמר טופלה בבית חולים ובדו"ח הרפואי צוין כי הקרסול שלה נשבר.

סעיד עליאן מעיד כי מאז ספטמבר 2022 הוא מתקשר למנהל האזרחי שוב ושוב, שם מאשרים בפניו כי מותר לו לגשת לאדמתו, אך בפועל, כל שבוע מחדש חיילים מונעים זאת ממנו, מעכבים ועוצרים אותו.

מלבד ההטרדות בדרך אל חלקת האדמה, הכוחות הישראליים פועלים בדרכים נוספות כדי למנוע מעליאן להגיע לאדמתו. בתחילת מרץ, הצבא פשט בלילה על בית המשפחה, ולדבריו, קצין איים עליו כי אם ימשיך לנסות להגיע לאדמתו בשבתות, "המשפחה שלך תפגע מכך", מבלי לפרט מעבר לכך. מדיניות זו נראית כניצול כוח וכשימוש לא חוקי בצווי "שטח צבאי סגור", כדי לאפשר למתנחלים במאחז להשתלט על השטח, שהוגדר בצו משפטי כאדמה פרטית של המשפחה.

בשבת של 10 בפברואר, חיילים הגיעו לביתו של עליאן בכפר אום לסיפא עוד לפני שהספיק לצאת לאדמה שלו, ועיכבו באופן שרירותי תושבים כדי להפעיל לחץ על המשפחה.

"ג'יפ עצר מול הבית שלי בבוקר", עליאן סיפר, "הם הקימו מחסום חיפוש בין הבית לכביש הראשי, והשאירו אותו שם עד שלוש אחר הצהריים. הם עצרו כל רכב שחלף, ואמרו לתושבי הכפר שחלפו שם ש'סעיד עושה לכם את הבעיות האלו'. הם אמרו לי שאם אפסיק 'לעשות בעיות', הם לא יקימו את המחסום יותר".

סעיד נעצר מספר רב של פעמים בחודשים האחרונים כאשר ניסה לעבד את אדמתו. בדרך כלל הוא שוחרר כעבור כמה שעות על נקודה בכביש הראשי, סמוך לבסיס של הצבא או קרוב לאחת ההתנחלויות באזור. בפעמיים האחרונות, סעיד נעצר ונלקח גם לתחנת המשטרה, שם קיבל צווי הרחקה מאדמתו למשך 10 ו-15 ימים.

סעיד עליאן מובל לטיפול רפואי אחרי שהותקף בידי מתנחלים ממאחז מצפה יאיר, 13.3.2021 (צילום: גיא בוטביה)

סעיד עליאן מובל לטיפול רפואי אחרי שהותקף בידי מתנחלים ממאחז מצפה יאיר, 13.3.2021 (צילום: גיא בוטביה)

בשבת של 18.2, עליאן הגיע לאדמתו בליווי של פעילים ישראלים ובינלאומיים. שלושה מהם נעצרו בחשד להפרת צו שטח צבאי סגור. "עושים את זה כדי להפחיד גם אותם, שלא יהיה לי עם מי לבוא לאדמה", עליאן אומר, "על מתנחלים הם לא אוכפים את הצו, הם כל הזמן מסתובבים חופשי באזור הסגור". לפעילי השמאל שנעצרו הוצאו צווי הרחקה מהאזור.

"האופן שבו הצבא משתמש בצווי שטח צבאי סגור, בצורה שיטתית, נוגד את הנחיות השימוש בצווים אלו", אומרת עורכת הדין קמר משרקי-אסעד, מומחית לנושא הקרקעות בגדה המערבית. "חיילים אמורים לסגור שטח בתנאים מסוימים, כמו בזמן נוכחות של מתנחלים ופלסטינים באותו מקום, כדי למנוע בעיות ולהוציא את כולם מהאזור. במקרה הזה, הם מכינים מראש צווי סגירה, מדי שבוע, ועוד לפני שסעיד מגיע לאדמה שלו. במקרים רבים אין באדמה מתנחלים, אך החיילים סוגרים אותה ועוצרים את סעיד. מדיניות זו תומכת במתנחלים ששואפים להשתלט על האדמה".

מתנחלים מהמאחז מצפה יאיר החריבו את האדמה החקלאית של סעיד בעבר, ואף החלו לזרוע אותה בעצמם, לפי עדות בני המשפחה. בחודש מרץ לפני שנתיים, כ-15 מתנחלים ירדו מכיוון המאחז עם כלי נשק, הלמו בעליאן עם צינור ברזל, ושברו את הלסת שלו. אשתו תיעדה את הרגעים הקשים בווידאו, בזמן שמתנחל חבט בבטן שלה עם אלה, וילדיה התחבאו ברכב.

ביקשנו את תגובת דוברות הצבא ודוברות מג"ב לדברים. אם יתקבלו, הן יתפרסמו כאן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf