newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרטונים מהירי בילד בן 12 מבית אומר מראים: החיילים לא היו בסכנה

סרטונים שמפרסם ארגון "בצלם" מראים כי המכונית שבה נסע הילד מוחמד אבו סארה התרחקה מהחיילים, אבל הם רדפו אחריה וירו לעברה לפחות 14 כדורים. "אין דבר וחצי דבר שיוכלו להצדיק את הפתיחה באש", נמסר מארגון בצלם

מאת:

מתיעוד וידאו שמפרסם ארגון בצלם היום (יום ג') עולה כי החיילים שהרגו את הילד בן ה-11 מוחמד אבו סארה (אל-עלאמי) ירו ברכב המשפחה ללא כל סיבה.

הסרטונים שפרסם ארגון בצלם

ביום שלישי שעבר חיילים פתחו באש בעיירה בית אומר ליד חברון לעבר המכונית של משפחת אבו סארה (אל עלאמי), שבה נסעו אב המשפחה, ושלושת ילדיו בדרכם חזרה מקניות. מהירי נהרג מוחמד בן ה-11.

מייד לאחר האירוע, עלו שאלות קשות לגבי ההצדקה לירי. עד ראיה סיפר יום לאחר האירוע ל״שיחה מקומית״ כי אב המשפחה, מואייד אבו סארה (אל-עלאמי), נסע חזרה לביתו ממרכז העיירה. ברחוב קטן המוביל לביתו, סמוך לכניסה לעיירה, הוא ראה חיילים, נבהל ונסע לאחור.

לפי העד, החיילים רדפו אחריו וירו לעבר הרכב כדורים רבים. במהלך ההלוויה אמר האב: "חיכינו שבע שנים עד שנולד. עכשיו לקחו לי אותי. ילד בן 12. מה הוא עשה? הרגו אותו בגלל חבילת לחם". על גופתו הונחה חבילת הפיתות שהיתה לצידו ברכב בזמן שנורה.

הוידאו שמפרסם ארגון ״בצלם״ היום (שלישי) מחזק מאוד את עדותם של האב ושל עד הראיה.

בשני שני קטעי וידאו, שצולמו במצלמות אבטחה, נראית מכונית המשפחה כשהיא מתקרבת לעמדה של חיילים בכניסה לעיירה, ואז מאטה ונוסעת לאחור.

לאחר מכן, ללא כל סיבה נראית לעין, חיילים שעמדו במורד הכביש המתפצל מהכביש הראשי, מתחילים לרוץ במעלה הגבעה לכיוון המכונית ויורים ירי אינטנסיבי. לפי הסאונד בסרטונים, אל המכונית נורו 14 כדורים, בדומה למה שתיאר האב, עם הפסקות קצרות בין ירי לירי.

הסרטון כולל תיעוד משתי מצלמות אבטחה. במצלמה אחת, שהצבא החרים את התיעוד המקורי שלו, נראית המכונית והחיילים הרצים אליה, ואילו במצלמה השנייה נראים החיילים בקצה השמאלי העליון ונשמעות היריות.

ברכב היו האב  מואייד יחד עם שלושה מבניו. שניים מהילדים – מוחמד בן ה-11 וענאן בת ה-9, ישבו במושב האחורי. בנו אחמד, בן 5, ישב במושב הקדמי. לאחר הירי פינו תושבים את הבן מוחמד לבית חולים בחברון, שם נקבע מותו. בגופתו נמצאו חמישה כדורים.

מועיד אל עלאמי, אביו של מוחמד, סופד לו בביתו בבית אומר (צילום: אורן זיו)

מועיד אל עלאמי, אביו של מוחמד, סופד לו בביתו בבית אומר (צילום: אורן זיו)

לאחר האירוע  בדובר צה״ל ניסו לקשר בין הירי ובין אירוע קודם שבו החיילים זיהו פלסטינים טומנים דבר מה באדמה לא רחוק מהעמדה שלהם. במקום נמצא בית קברות של העיירה, והחיילים גילו שהפלסטינים קברו שם  תינוקת בת יומה. לטענת הצבא, לפי הודעת דובר צה"ל, החיילים חשדו שהרכב של משפחת אבו סארה קשור לאירוע הקבורה. אך התיעוד שמפרסם ״בצלם״ מראה כי לא היתה כל סיבה נראית לעין לירות לעבר הרכב שלא סיכן את החיילים בשום אופן, שכן החל בנסיעה לאחור ממש בתחילת הירידה, כשהוא במרחק רב מהחיילים.

"הירי במכונית, בלב אזור מיושב, נעשה ללא כל הצדקה, מבלי שמי מנוסעיה היווה סכנה – לחיילים או לכל אדם אחר. בהסבר שמסר הצבא, לפיו החיילים ירו במכונית לאחר שחשדו כי יושביה קברו עובר – אין דבר ולא חצי דבר שיוכלו להצדיק את הפתיחה באש על המכונית", נמסר מארגון בצלם.

״ההרג הנפשע של ילד מעיד שוב עד כמה נמוך ערכם של חיי פלסטינים בעיניהם של החיילים, של מפקדיהם ושל קובעי המדיניות, האחראים למדיניות פתיחה באש קטלנית. ההודעה שפרסם הצבא על פתיחה בחקירת מצ"ח אינה אלא אמצעי להשתקת הביקורת, וחקירה כזו היא רק השלב הראשון בטיוח המקרה״.

במהלך מסע ההלוויה של מוחמד, חיילים השליכו רימוני הלם לעבר מסע הלוויה, מה שהוביל עימותים קשים בין תושבים לחיילים. במהלך אותם עימותים חיילים עשו שימוש בירי חי, מהם נפגע ונהרג שאוקת עואד, בן 20.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf