newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סחיטה באיומים: כך פועלים סוכני המשטר האריתריאי בת"א

האלימות של מבקשי המקלט אתמול היתה קודם כל התקוממות נגד נציגי משטר שממשיך לרדוף את הגולים האריתראים בכל העולם, גם בישראל. אבל בניגוד למה שקורה בעולם, בישראל מתעלמים מהרדיפה הזו

מאת:
את מי שצריך לגרש זה לא את מבקשי המקלט אלא את צוות השגרירות האריתריאית. מבקשי מקלט מול שוטרים בעימותים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

את מי שצריך לגרש זה לא את מבקשי המקלט אלא את צוות השגרירות האריתריאית. מבקשי מקלט מול שוטרים בעימותים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

ההתפרעויות בדרום תל אביב פרצו לאחר שנים ארוכות שבהן משטרת ישראל לא מנעה מסוכנים של המשטר האריתריאי להטיל אימה על מבקשי המקלט בישראל, לסחוט אותם, ולעיתים אפילו לפגוע בהם פיזית. לכן, חשוב להבין שהמחאות האלו הן קודם כל ניסיון נואש של קהילה מוחלשת להגן על ביטחונה.

>>מהומות האריתראים בדרום ת"א: "זעם של שנים התפרץ"

הציבור הרחב אינו יודע שהקהילה האריתריאית בישראל חיה תחת רדיפה כפולה: מצד אחד, גזירות של הממשלה בישראל, ומצד שני איומים מסוכני הממשלה באריתריאה. עכשיו, כשדברים יצאו מכלל שליטה, נתניהו ושריו מאיימים שוב בגירוש, צעד לא דמוקרטי ולא חוקי בעליל. אך ההסתה הזו מסתירה את העובדה, שהמהומה הנוראית פרצה דווקא בגלל המדיניות ארוכת השנים של הרשויות בישראל, שמגוננות על סוכני אריתריאה.

ב-2019, דו"ח של ארגון אמנסטי הוקדש לזרועות הארוכות של מפלגת השלטון באריתריאה – ה-PFDJ – ולאופן בו היא סוחטת את הפליטים שנמלטו מהמדינה. הדו"ח התמקד במיוחד בקניה, אך ידוע שסוכני חרש פועלים בשגרירויות האריתריאית במדינות נוספות. בשוויץ סוכני השגרירות הסתננו לארגוני זכויות אדם ועבדו בהם כמתרגמים, כדי לאסוף מידע על הפליטים, לאיים עליהם ואולי גם כדי לדווח לשוויצרים מידע שקרי על מתנגדי משטר, במטרה למנוע מהם לקבל מעמד של פליטים.

בדרום אפריקה השגרירות האריתריאית היתה מעורבת בדיכוי איגודי סטודנטים אריתריאים במדינה, שהביעו ביקורת על המשטר. גם בהולנד חשף הליך משפטי את האיומים, שתומכי המשטר האריתריאי מפעילים על תומכי האופוזיציה במדינה. יש עוד שלל סיפורים כאלה מכל רחבי העול. מהבחינה הזאת, לפחות, ישראל היא לא היוצא מן הכלל.

הסוכנים של המשטר, שמכונים בתקשורת "תומכי משטר", סוחטים כאן את מבקשות ומבקשי המקלט בשלל דרכים. הם מונעים מפליטים לשלוח כסף למשפחותיהם, מאיימים להחרים רכוש שנשאר מאחור, מסרבים להעניק למתנגדי משטר שירותים קונסולריים בשגרירות האריתריאית, ומאיימים על מי שמשתף סטטוסים ביקורתיים על ממשלת אריתריאה שקרובי המשפחה שלו שנשארו במולדת ייזרקו למאסר. כל זה מפורט במחקר שפרסמתי בעניין, המבוסס על ראיונות

נרדפים גם אחרי שגלו מארצם. הפגנה של מתנגדי משטר אריתריאים סתל אביב, 2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

נרדפים גם אחרי שגלו מארצם. הפגנה של מתנגדי משטר אריתריאים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

עומק ומקורות שונים. במקרים קיצוניים, סוכני המשטר, שארגנו את אירוע יום העצמאות שמבקשי המקלט האריתריאיים פוצצו אתמול בתל אביב, גם משגרים איומים לפעילים בולטים, ואפילו תוקפים אותם פיזית.

לרדיפה הבינלאומית שמפעיל איסיאס אפוורקי, הרודן של אריתריאה, שתי סיבות מרכזיות. הראשונה פשוטה: כסף. דרך מנגנון, שנקרא מס שני האחוזים, אפוורקי סוחט כספים ומעביר משאבים מהפליטים העניים ברחבי העולם אל הממשלה הענייה שלו. הסיבה השנייה היא, כמובן, דיכוי פוליטי. הרדיפה ממוקדת בפעילי אופוזיציה ונועדה למנוע מהם לפעול נגד הדיקטטורה באריתריאה.

הדברים האלו נכונים כמעט בכל מקום, אך בישראל הם חמורים במיוחד, בגלל שני תנאים המיוחדים לה. הראשון הוא שרק בישראל האריתריאים חיים כמבקשי מקלט, ולא מקבלים מעמד פליט. כבר שנים ארוכות שהממשלה מסרבת לבחון את בקשות המקלט שמגישים האריתריאים, וכך גוזרת עליהם לחיות תחת אשרה זמנית, שהפכה בפועל למעמד קבע.

אני ניסיתי לסייע לנ', מתנגד משטר אריתריאי שקיבל שוב ושוב איומים מסוכני המשטר. הם שלחו לו הודעות בטלפון, הפחידו את קרוביו, ואפילו תקפו אותו פעמיים, חמושים בסכינים

בעוד שבעולם שיעור ההכרה בפליטים אריתריאים עומד על בין 80 ל-90 אחוזים, בכך שישראל הממשלה אינה מכירה בהם כפליטים, הם חיים תחת מגבלות רבות ומעט הגנות. לאריתריאים בישראל, לדוגמה, אסור לנהוג ברכב.

בנוסף, ובניגוד למצב ברוב המדינות שהוזכרו קודם, ישראל מעלימה עין מפעילויות של סוכני המשטר, ומאפשרת להם לעשות ככל העולה על רוחם – כולל אירועים פומביים, פרובוקטיביים ומטילי אימה. ארגוני הסיוע לפליטים ופעילים בולטים בקהילה התריעו שוב ושוב שצפויה התנגשות אלימה סביב אירוע התמיכה במשטר שהסוכנים ארגנו, אבל המשטרה התעלמה.

נרדפים גם אחרי שגלו מארצם. הפגנה של מתנגדי משטר אריתריאים סתל אביב, 2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

נרדפים גם אחרי שגלו מארצם. הפגנה של מתנגדי משטר אריתריאים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

ארגוני הסיוע לפליטים מדווחים כבר שנים על פעולות סוכני המשטר, אולם הרשויות גילו אדישות. אני עצמי ניסיתי לסייע לנ', מתנגד משטר אריתריאי שקיבל שוב ושוב איומים מסוכני המשטר. הם שלחו לו הודעות בטלפון, הפחידו את קרוביו, ואפילו תקפו אותו פעמיים, חמושים בסכינים, בדרום תל אביב. קיבלתי הודעה באס-אמ-אס מהמשטרה שהחקירה בעניין נסגרה. נ' המיואש חי בפחד מתמיד, נאלץ להחליף שוב ושוב מספרי טלפון, להימנע מלעבור ברחובות מסוימים ולשמור על זהותו בסוד, כדי לא לחשוף את משפחתו לפגיעה.

ב-2020 פורסם בעיתונות שהשגרירות האריתריאית בישראל שילמה ערבות כדי לשחרר ממשמורת "מבקש מקלט" אריתריאי, שנעצר בקטטה בין מתנגדי משטר לתומכיו. לכאורה, אין סיבה שאריתריאה תערוב למי שנמלט ממנה משום שהוא מתנגד למשטר. אפשר לשער שהשגרירות לא שחררה אותו מתוך רוחב לב, אלא משום שייתכן שהיה סוכן שלה. המשטרה, רשות ההגירה ובית המשפט לא מצאו שמשהו מוזר בהתנהלות הזו.

כל הקהילה האריתריאית בארץ יודעת איפה נמצא המרכז של הסוכנים. חלקם גרו עד לא מזמן באותו בניין, שהיה בו גם מועדון קטן בכניסה, עם כדורגל-שולחן. במשך שנים הם יצאו משם לאיים על פעילי אופוזיציה, וכל האריתריאים שפגשתי ידעו לא לעבור ליד הבניין הזה בחגים הלאומיים, אז תומכי המשטר יוצאים להשליט אימה ברחובות. המשטרה מתעלמת. באופן מעניין, עורך הדין המייצג את תומכי המשטר שהשתתפו בעימותים אתמול מייצג גם את השגרירות האריתריאית.

הדברים האלו נשמעים קצת כמו סרט אפל מהמלחמה הקרה, עם סוכנים חשאיים, מרגלים וסחיטה סודית וסמויה. ואכן, אפילו השתמשתי בהם כבסיס לכמה סיפורים. אך הדברים האלו אמיתיים, כואבים, ומתרחשים כמעט בגלוי בדרום תל אביב כבר שנים.

במדינות אחרות שבהן יש קהילת מהגרים אריתריאית משמעותית, כמו בקנדה, הממשלה אסרה על קיום אירועי תמיכה המוניים מטעם השגרירות מחשש לקטטות וכדי להגן על הקהילה הנרדפת. בשבדיה ובגרמניה פרצו קטטות אחרי אירועים דומים. בישראל המשטרה קיבלה את כל סימני האזהרה האפשריים מראשי הקהילה, ויכלה לדעת מראש שחגיגת העצמאות של תומכי המשטר תיגמר באסון, ובכל זאת אפשרה אותה.

לא ברור למה ישראל מאפשרת לפרובוקטורים של המשטר האריתריאי לפעול בה. יש שלוש השערות. הראשונה היא שישראל פוחדת לטפל בקומץ הסוכנים, שכן כליאתם או גירושם ייאלצו את הממשלה לבדוק את בקשות המקלט של האריתריאים והאריתריאיות האחרים שחיים כאן, ולתת לרובם המכריע מעמד פליט.

ההשערה השנייה היא שמדובר בעצימת עין מכוונת ושלישראל יש הסכמים כלשהם עם אריתריאה שמאפשרים לסוכני המשטר לפעול בשטחה. חשוב לזכור שבזמן שכמעט כל העולם מטיל אמברגו על אריתריאה בגלל מה שהיא מעוללת לאזרחיה, ישראל מוכרת לאריתריאה נשק בהיקפים נרחבים מאוד, ולפיכך יש לישראל אינטרסים כלכליים לאפשר לשליחי המשטר לפעול בתחומה.

אחת המדינות המדכאות בעולם. מבקשי מקלט מאריתריאה מוחים ב-2008 מול משרד הביטחון בדרישה לקבל מעמד פליט (צילום: אורן זיו)

אבל ייתכן שהסיבה פרוזאית יותר. ייתכן שלמשטרה פשוט לא אכפת מכך שאריתריאים מכים זה את זה. ובאמת, למה שיהיה לה אכפת: לא רק שהם חסרי מעמד, הם גם שחורים. כל עוד הם לא מפריעים לשגרת החיים של היהודים בתל אביב, ריבים בין אפריקאים לא מעניינים אף אחד.

אריתריאה מוכרת כאחת הדיקטטורות האכזריות בעולם. במדדים של חופש הביטוי, חופש העיתונות או חופש תנועה, אריתריאה ממוקמת כבר שנים ארוכות במקומות האחרונים בעולם. באריתריאה קיימת "חובת שירות צבאי", שהחוקרים מתווכחים אם מבחינה משפטית היא "רק" מערך עבודות כפייה, או שהיא מהווה עבדות של ממש.

ה"שירות" הזה, שאין קשר בינו לבין צבא סדיר, עשוי להיות לא מוגבל בזמן, כך שאריתריאים נאלצים "לשרת" את המשטר עשורים, בלי שכר ועם ימי חופשה בודדים בשנה. אלימות המשטר באריתריאה מתבטאת בעינויים, במעצרים ללא משפט, בהיעלמויות ובהוצאות חשאיות להורג. הממשלה מנסה למחוק קבוצות מיעוט אתניות ודתיות מסוימות, כמו הקונמה והנוצרים הפנטקוסטלים. האריתריאים שברחו לישראל מהזוועה הזו, תוך סיכון חייהם, הגיעו ברגל במסלול שעבר דרך סודן ומצרים, שתי מדינות לא בטוחות. ישראל היא המקום הבטוח הראשון שנקלע בדרכם. רבים מהם נזרקו לדרום תל אביב על ידי הממשלה, ממש אחרי הגעתם.

האירועים האלימים בתל אביב היו בראש ובראשונה התקוממות של קהילה מוחלשת נגד מדכאיה ורודפיה, שמגבילים את צעדיהם גם בתל­ אביב. במקום להגן על הפליטים כפי שאמנת האו"ם מחייבת, המשטרה והממשלה מאפשרות רדיפה מתמשכת של אריתריאים בישראל. כשהם מתקוממים נגד הרדיפה הזו, היא יורה עליהם באש חיה.

פוליטיקאים מהימין דורשים לגרש את מבקשי המקלט, למרות שהיתה זו ממשלת ימין שהפילה את מתווה האו"ם, שהיה אמור להוציא מהארץ אריתריאים רבים. אבל האמת היא שכמו שהבעיה ידועה, גם הפתרון לה ברור ומובן כבר שנים. במקום לרדוף את אנשי האופוזיציה, המדינה צריכה להכיר בהם כפליטים. מי שצריך לגרש אלה הם סוכני המשטר האריתריאי הפועלים כאן.

גולי דולב השילוני הוא חוקר הגולה האריתריאית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
תיבות דואר בתל אביב (צילום: משה שי / פלאש90)

תיבות דואר בתל אביב (צילום: משה שי / פלאש90)

הפרטת הדואר: מעדיפים "תחרות" מדומה על פני האינטרס הציבורי

דפוס בארי נפסל מהתמודדות על רכישת חברת דואר ישראל בין השאר מכיוון שהוא הספק העיקרי של שירות ייחודי שהוא המציא, ועושה זאת ביעילות תוך הפחתת עלויות למדינה. זו החלטה שמשקפת עיוורון "תחרותי", שרק תפגע בציבור

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf