newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נתניהו, תפסיק את זה לפני שתבעיר את כל המדינה

הפגנות ענק במזרח ירושלים ובגדה, אלימות בין יהודים לערבים ובין יהודים לעצמם, והסתבכות של חודשים בעזה שכבר לא נראית כמו תרחיש דמיוני. אפשר לראות התהום. הגיע הזמן לעצור את המבצע

מאת:

הלילה התרחשה בקלנדיה ההפגנה הכי גדולה מאז האינתיפאדה השנייה – כ-30 אלף איש. שני מפגינים נהרגו מירי חיילי צה"ל ועשרות נפצעו. משהו מסוכן מאוד עומד באוויר. לא רק בין יהודים לערבים אלא בכלל. אני לא יודע אם כל מי שהזהירו מאינתיפאדה שלישית באמת חשבו שהיא מעבר לפינה, או שהיא תיראה ככה. הרי אי אפשר לחזות איך הנפילה תיראה. אבל בדיעבד, הכל נראה הגיוני כל כך.

מה חשבת ביבי? איך ציפית שמשהו אחר יקרה?

במשך שנים העולם רקד לפי החליל של נתניהו. רק שיעשה משהו כדי לקדם פה הסדר. הפלסטינים השליטו בעצמם את השקט בגדה. האמריקאים הקשיבו לשיעורי ההיסטוריה של ביבי ולהרצאות על איראן, קנו לנו את כיפת הברזל ועצרו כל החלטה נגד ישראל בעולם. החמאס פיקח על הפסקת ירי הרקטות. אפילו בפיקוד דרום החמיאו לעבודה שהוא עשה.

ומה ביבי עשה? התנחלות והסברה, וטיפוח של כל הפירומנים הכי גדולים בסביבה. כל יום העלתה ישראל תביעה משונה אחרת, רק לא לפתוח מפה או לדבר ברצינות עם הפלסטינים. באיזה שטויות התעסקנו, אלוהים ישמור. אם הם יכירו ב"מדינה יהודית" או רק "במדינת ישראל". וראש ירושלים הפירומן, שנבחר בקולות החילונים, שלח את המתנחלים לסילוואן ולשייח ג'ראח ושר שירים על העיר המאוחדת לנצח. אז עכשיו אין איחוד ואין רכבת קלה ויש שכונות שאליהן יהודי לא יכול להיכנס בלי רכב ממוגן.

על מה בדיוק אתם מתפלאים עכשיו? שבעזה נלחמים על הסרת הסגר? שבשטחים לא הבינו שמהתהליך המדיני או מהאו"ם כבר לא ייצא להם שום דבר? ששבעיסוויה ושועפט ראו איך מתייחסים להפגנות המנומסות בשייח ג'ראח, ושינו טקטיקה?

והכי גרוע זה מה שעושים לאזרחים הפלסטינים. שישים שנה הם מקבלים בהכנעה את מקומם במדינה היהודית, ובתמורה אין השפלה שלא דחפו להם. אז ממה בדיוק אנשים מופתעים? שאחרי שמבהירים לערבים שזו לא ארצם, מטילים עליהם חוקים בענייני נכבה ואזרחות וועדות קבלה ומה לא, אומרים להם מה לומר ובעיקר מתי לסתום, ואחרי שראש הממשלה קורא לכנסת "הפרלמנט היהודי" ומצטט שירי נקמה, ואז שורפים ילד ערבי ביער – שהם לא יפגינו? מה אתם מצפים, שהפלסטינים בשטחים, שרואים כל יום את התמונות של גופות הילדים בעזה מוצאות מההריסות לא ייצאו לרחובות?

אז עכשיו אנחנו מסתבכים ברצועה, הורגים (מאות) ונהרגים כדי לאכוף את הסגר, וכבר צריך לדכא הפגנות במזרח ירושלים וכל יומיים איזה ערבי מותקף ברחוב או באוטובוס – ותכף הגדה תבער ואחריה ואדי ערה והמשולש, ושמאלנים וימנים יילכו מכות ברחובות, ואחרינו המבול.

מעבר לגדר יש מלחמת אזרחים. מה בדיוק אמור למנוע אחת כאן? חיל האוויר? נכון, צה"ל יכול לכבוש את הרצועה. נכון, אפשר גם להגמיש את הוראות הפתיחה באש בשטחים ובמזרח ירושלים כדי שהמפגינים יפחדו להוציא את האף מהבית. אפשר לשבור להם את העצמות ולעצור ולזרוק לכלא ולסגור עיתונים ולהעיף פוליטיקאים מהכנסת. אפשר ואפשר ואפשר. אבל אי אפשר גם לפקוח את העיניים ולראות לאן כל זה הולך?

שלושים אלף מפגינים בהפגנה בקלנדיה בסולידריות עם עזה. ליל אל-קדר (צילום: אקטיבסטילס)

30 אלף פלסטינים הפגינו בקלנדיה בסולידריות עם עזה, שניים נהרגו מאש חיילי צה"ל (צילום: אקטיבסטילס)

הכי נורא זה שיש אנשים שחושבים שזוהי שעתנו היפה. ויש גם מי שמשוכנעים שעכשיו סוף סוף מתחילים לעשות פה סדר. שאחרי שנגמור עם העזתים, נטפל בערבים הישראלים. ואחרי שנגמור איתם, בשמאלנים. ואחרי זה כבר נראה מי הבא בתור.

שר החוץ קורא להחרים עסקים של ערבים. שר החוץ, למען השם. עם הזוועה הזו מתחרה רק הנרפות של האופוזיציה, שעסוקה בחישובים טקטיים על הסקרים של היום אחרי המלחמה, ומתנסחת בפייסבוק בזהירות של דובר בית המלוכה במקום לצאת לרחובות ולהתעמת עם הימין או ללכת לשכונות הערביות ולהוכיח שלא כולם פה ליברמן. פוליטיקאים קטנים שבודקים לאן נושבת הרוח ופוסעים בזהירות מאחורי המצביעים שלהם. למה בדיוק אתם מחכים? איך זה שכל הדור החדש של מפלגת העבודה כבר מרגיש זקן יותר מפואד? האם מרצ קיימת מחוץ לפייסבוק? איזה אסון יגרום ללפיד וללבני, ליעקב פרי ולעופר שלח, לקלוט שהבית תכף עולה באש? נשארנו עם נתניהו וחבורת הגמדים.

ביבי, תפסיק את זה עכשיו. נכון, כל העם מאחוריך וליתר העולם פשוט לא אכפת. התקשורת כולה עלתה על מדי ב', וכל הפרשנים המדיניים והצבאיים והמזרחנים-הצבאיים איתך. אפילו בהארץ אומרים שאתה מתנהל באחריות. ניצחת את כל קרבות הפוליטיקה ואת כל מלחמות ההסברה, ואם תעצור עכשיו אתה תשלם מחיר פוליטי על הפסקת האש. בנט וליברמן ינגחו אותך, וגנרלים אנונימים יתלוננו שלא נתת לכסח, והשמאל יתקוף אותך בצדק כי נתת לנו להציץ לתהום שמחכה לנו איתך. תעצור, גם אם זה כרוך במתן "הישג" לאוכלוסיה האומללה בצד השני. פשוט תגלה מנהיגות ותפסיק. כי תכף זה כבר באמת לא יהיה בשליטתך.

* * *

וכאן כתבתי מהי בעיני האלטרנטיבה למלחמה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf