newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ניצחונו הדחוק של ביידן לא ישים סוף לטראמפיזם

שוחרי דמוקרטיה בכל העולם נאנחו אנחת רווחה מוצדקת לנוכח הסתלקותו הקרובה של דונלד טראמפ מחיינו. אך 70 מיליון הקולות שקיבל הנשיא מאמריקאים בני כל המעמדות, המגדרים והגזעים מעוררים שאלות שלא המרכז ולא השמאל יודעים לענות עליהן

מאת:

תוצאות הבחירות בארה"ב הניבו אנחת רווחה קולנית בקרב אנשי שמאל בכל העולם. זו תגובה סבירה ביותר לידיעה על הסתלקותה הקרובה של האימה הטראמפית מחיינו, אך הערכה ריאלית ונטועה בהקשרה של ממדי ההישג הדמוקרטי בשבוע שעבר אינה מותירה מקום רב לעליצות.

מקובל בפוליטיקה האמריקאית שבחירות שבהן מתמודד נשיא מכהן הן משאל עם על המצב הכלכלי, ומצב כלכלי קטסטרופלי כמו זה הנוכחי לא נודע בארה"ב זה עשרות שנים.

כמובן, המשבר הוא תולדה של מגיפת הקורונה, שבהתמודדות עמה נחל ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ כישלון קולוסאלי: יותר מ-230 אלף אמריקאים מתו מהמחלה עד כה. תחת התנאים הללו, הסקרים שצפו לג'ו ביידן ניצחון סוחף בעיקר על בסיס איהיותו טראמפ נראו סבירים, ועמם הצפי להגדלת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים ולהשתלטות על הסנאט – הבית העליון של הקונגרס שרשאי להטיל וטו על כל חקיקה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore, CC BY-SA 2.0)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore, CC BY-SA 2.0)

אלא שגם הפעם, כמו ב-2016, הסקרים שיקרו וניצחונו של ביידן היה דחוק ביותר. המועמד הדמוקרטי אמנם זכה ברוב מוחלט של הקולות (כמו כל קודמיו בשלושת העשורים האחרונים פרט לג'ון קרי ב-2004), ואפילו במספר הקולות הגבוה ביותר בכל הזמנים, 75 מיליון. אך המקום השני בדירוג הזה שייך עכשיו לטראמפ, שגייס שבעה מיליון מצביעים חדשים.

כללי הבחירות האנטי-דמוקרטיים והגזעניים שקובעת החוקה האמריקאית עובדים לרעת הדמוקרטים, ולכן התוצאה קרובה לתיקו: הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים נשחק, והסנאט עשוי להישאר בידיים רפובליקניות, לצד בית המשפט העליון, שאליו מינה טראמפ שלושה שופטים חדשים.

גם ממשאלי העם על חקיקה במדינות עולה תמונה מעורבת, מלבד בתחום הלגליזציה, שמתחילה להיראות כמו גל בלתי-נמנע שאינו תלוי בהשתייכות מפלגתית. אך בעוד שבפלורידה, שבה ניצח טראמפ, הצביע רוב בעד העלאת שכר המינימום ל-15 דולר, בקליפורניה הדמוקרטית עבר חוק המסווג את עובדי "כלכלת החלטורה" כקבלנים שאינם זכאים לזכויות עובדים.

במבט קרוב יותר, התוצאה בקליפורניה אינה מפתיעה כל כך. ביידן וסגניתו הקליפורנית, הסנאטורית לשעבר קמאלה האריס, הם יקיריהם של תאגידי ההיי-טק והחלטורה, וגיסה של האריס מכהן כסגן נשיא בחברת אובר, שהובילה את הקמפיין בעד החוק.

באגף הימני של המפלגה כבר החלו לתלות את האשמה בניצחון הדחוק בשמאל, האחראי לכאורה לתווית ה"סוציאליסט" שהדביקו הרפובליקנים לביידן. לשמאל יש ראיות משכנעות נגד העלילה הזו, ביניהן הפופולריות העצומה של הצעות שמאליות – שביידן אינו תומך בהן – כמו ביטוח בריאות ממלכתי, העלאת שכר המינימום ו"גרין ניו דיל", גם בקרב רפובליקנים.

כמו כן, קרדיט חלקי על "הפיכתן" של מישיגן ואריזונה לכחולות מגיע בוודאי לתנועות הממוקמות משמאל לממסד הדמוקרטי, כמו Black Lives Matter ותנועת הסולידריות עם המהגרים. אל חברות הקונגרס השמאליות הידועות בשם ה-Squad, שנבחרו כולן מחדש ברוב גדול, יצטרפו לפחות שני חברים חדשים, ביניהן האחות והפעילה קורי בוש מפרגוסון, העיר בה ניצתה תנועת BLM.

אלא שגם לשמאל אין סיבות רבות לחוש שהוכחה צדקתו, בסגנון הססמא המוכרת "ברני [סנדרס] היה מנצח" מהסיבוב הקודם. תוצאות הבחירות ריסקו את ההנחה הרווחת בקרב אנשי שמאל (ואני ביניהם)' שלפיה כוחו של הימין נשען בעיקר על אדישותם של עובדים בני כל הגזעים להתכתשויות בין שתי מפלגות המייצגות פלגים שונים של ההון.

ביידן אמנם ניצח בענק בקרב צעירים, כנראה בשל אי-התכחשותו המבורכת לאסון האקלים, אך מהמספרים המגדריים והגזעיים עולה תמונה מפחידה. קבוצת המגדר-גזע היחידה שבקרבה ירדה התמיכה בטראמפ היא מעוזו הגדול, הגברים הלבנים. בקרב כל הקבוצות האחרות – נשים בנות כל הגזעים וגברים לא-לבנים – קרנו של טראמפ דווקא עלתה.

בקרב נשים שחורות, אולי הקבוצה המדוכאת יותר בארה"ב, שיעורי התמיכה בטראמפ עדיין נמוכים מאוד (8%), אבל בקרב גברים שחורים והיספאנים משני המינים הם כבר אינם זניחים כלל: 18% ו-32% בהתאמה. באורח מדהים למדי, טראמפ אפילו הגדיל את כוחו באזורים שנפגעו קשה מהממוצע בקורונה.

את השלכותיהן של התוצאות על אופיו של ממשל ביידן יהיה קשה לחזות עד סופן של הבחירות החוזרות בג'ורג'יה, שעשויות עדיין להעניק לדמוקרטים שליטה שברירית בסנאט באמצעות קולה שובר השוויון של סגנית הנשיא. גם אם ירצה, ביידן יתקשה להעביר צעדי מדיניות משמעותיים בתחומים קריטיים כמו בריאות ואקלים, והשמאל הפרלמנטרי והחוץ-פרלמנטרי ייאלץ להיאבק בו על כל צעד ושעל.

אך תוצאות הבחירות מעמידות בשאלה גם את שתי תפיסות העולם הרווחות ביותר בשמאל האמריקאי, קרי, פוליטיקת הזהויות מחד והאמונה בכוחם המכריע של אינטרסים חומריים מאידך.

חשוב שנזכור: הליצן הכתום שהסית ללא הפסקה נגד שחורים, מהגרים, מוסלמים, ונשים; ושאחראי ללא ספק למותם המיותר של מאות אלפים ולאבדן פרנסתם של מיליונים, קיבל את קולותיהם של 70 מיליון אמריקאים מכל המעמדות, המגדרים והגזעים. שבעה מיליונים יותר מבפעם הקודמת. מדוע? לשאלה הזאת אין תשובות פשוטות. עוד נצטרך להרהר בה רבות.

מתן קמינר הוא אנתרופולוג, עמית פוסט-דוקטורט במכון בובר באוניברסיטה העברית ופעיל באקדמיה לשוויון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf