newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ואם נורמן עיסא היה מוזמן להופיע בתיאטרון אנטישמי?

מירי רגב מצפה שנורמן עיסא יופיע "בכל רחבי הארץ" בשם הדו-קיום. בכירים בעולם התיאטרון אומרים ששחקן צריך להופיע בכל מקום. אבל כשאולם התיאטרון נטוע במקום שעצם קיומו מבוסס על אפליה, אפשר להבין את סירובו של עיסא

מאת:

דמיינו תרחיש כזה: השחקן נורמן עיסא מעלה הצגת יחיד, ויוצא עמה לסיבוב הופעות באירופה. בהגיעו לעיירה קטנה בדרום צרפת הוא מוצא שעל דלת הכניסה לאולם התיאטרון המקומי מופיע שלט שקובע: "אין כניסה ליהודים". עיסא, הנשוי ליהודיה, ושמצהיר על עצמו ופועל די בעקביות כמי שמתנגד לגזענות ומחויב לדו-קיום, מסרב לעלות על הבמה.

איך הייתה מגיבה אז שרת התרבות מירי רגב? האם הציפייה שלה ש"מי שמאמין בדו-קיום" יפעל כך "הלכה למעשה" תחייב אותה לשבח את עיסא, או להוקיע אותו? ומה יאמר יו"ר איגוד אמני ישראל, יענק'לה מנדל, שקבע בראיון ל"הארץ" כי "לא יכול האמן להחרים מקום ולא להופיע בו"? ומה עם מנכ"ל תיאטרון תמונע, אילן רוזנטל, שחושב ש"לדעות שלך כשחקן אין שום קשר לאיפה שתופיע. אתה תופיע בכל מקום שבו יזמינו אותך"? לא קשה לנחש שכל השלושה יתמכו בעיסא תמיכה מלאה בעקבות סירובו להופיע באותו אולם אנטישמי.

באותה מידה אין שום מקום להתכחש אל נורמן עיסא כשהוא מסרב להופיע בהתנחלויות בקעת הירדן: מקום שבו, כמו בכל שאר הגדה המערבית, יהודים חיים כאזרחי מדינת ישראל ונהנים מאותן חירויות וזכויות ומערכת משפטית של אזרחים בתוך גבולות המדינה, ולצדם חיים פלסטינים תחת משטר צבאי, שכניסתם ליישובי היהודים ולתיאטראות שלהם אסורה ללא אישור מיוחד; מקום שבו, יותר מכמעט כל מקום אחר בגדה, מתנהל טיהור אתני מתמשך של האוכלוסייה הפלסטינית, עם הריסות בתים וכפרים ובתי ספר שהן חלק מהיום-יום; מקום שבו מכריזים על שטחי אש צבאיים ככלי לגירוש; מקום שבו המדינה גירשה פלסטינים מאדמותיהם החקלאיות הפוריות על שפת נהר הירדן, העבירה את האדמות ועצי התמר המוריקים לידי יהודים, ועכשיו הפלסטינים נאלצים לעבוד בתנאים קשים באותם המטעים עבור כובשיהם; מקום שבו חיילים חושבים שעצם הנוכחות של פלסטינים בו היא לא יותר מ"תקלה".

בהודעת משרד התרבות כפי שנמסרה ל"הארץ" נטען כי רגב תפגוש את עיסא "על מנת לבחון את הסוגיה על כל היבטיה, ובכך לדאוג לשמירת הדו-קיום בכל רחבי הארץ". הניסוח הזה אינו מקרי. רגב, שמאיימת לפגוע בתיאטרון שעיסא עובד בו ושאינו קשור לתיאטרון שבמסגרתו סירב להופיע בבקעה, מתעקשת שחלק מחובתו של עיסא לדו-קיום כוללת הופעה גם בפני קהל באולם בבקעת הירדן ("כל רחבי הארץ").

אך האבסורד הוא שמבין תושבי הבקעה, משרת האולם הזה יהודים בלבד. דו-קיום כהלכתו.

ראינו שהתנחלויות בקעת הירדן הן מקום גזעני נגד פלסטינים להלכה ולמעשה. אז מה ההבדל בין אותו סירוב של נורמן עיסא להופיע בתיאטרון האנטישמי בתרחיש התיאורטי, לבין הסירוב להופיע בבקעת הירדן?

> חיילים גירשו פלסטינים מבריכה כי מתנחלים רצו לרחוץ בה

ברוכים הבאים הביתה, שטח אש (נירית חביב)

ברוכים הבאים הביתה, שטח אש (נירית חביב)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf