newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משטרת ירושלים שוב מתעלמת מהשר ומחרימה דגלי פלסטין

כחודש אחרי שהשר לביטחון פנים הורה להגביל את החרמת הדגלים "למקרים חריגים בלבד", שוב הוחרמו דגלים ונפצעו ונעצרו מפגינים בהפגנה השבועית בשייח' ג'ראח. ח"כ מוסי רז: נראה שההוראה כלל לא עברה לשוטרים בשטח

מאת:
ההפגנה השבועית בשייח׳ ג׳ראח, 24 בספטמבר 2021 (צילום: מתן גולן)

"אנשים הניפו דגלים והשוטרים חטפו". ההפגנה השבועית בשייח' ג'ראח, ב-24 בספטמבר 2021 (צילום: מתן גולן)

משטרת מחוז ירושלים החרימה דגלי פלסטין ועצרה מפגיני שמאל במהלך המחאה השבועית אתמול (שישי) בשייח' ג'ראח. החרמת הדגלים בוצעה למרות הוראתו של השר לביטחון פנים עמר בר-לב למשטרה להגביל את החרמת הדגלים.

בתחילת ספטמבר פורסם כי בעקבות פנייה של ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת), בר-לב קרא למשטרה להגביל את החרמת הדגלים "למקרים חריגים בלבד".

בהפגנה ביום שישי עשרות מפגינים ישראלים פלסטין מחו כמדי שבוע בשכונה נגד פינויי משפחות פלסטיניות על ידי מתנחלים. על פי מפגינים שנכחו במקום, ההפגנה היתה שקטה, וצעדה מהכביש ראשי לעבר המחסום המשטרתי שברחוב בו נמצאים הבתים המיועדים לפינוי ומשם בחזרה, ללא כל הפרעה.

כשהשוטרים הבחינו בכמה מפגינים מנופפים בדגלי פלסטין קטנים, הם התייצבו מולם. קצין המשטרה שחר מחסומי כרז במגפון: "אני מבקש עוד הפעם לא להניף את הדגלים. אם תניפו דגלים נפזר את ההפגה ונחרים את הדגלים". בהמשך, כשכמה צעירים הניפו דגלים, השוטרים עצרו ארבעה מפגינים ישראלים, אחד מהם קטין.

"לאורך האירוע אנשים הניפו דגלים והשוטרים חטפו", ספיר אייל, אחד המפגינים שנעצר ונפצע בראשו במהלך פיזור ההפגנה. "אחרי שההפגנה כמעט נגמרה כמה צעירים הניפו דגלים והצטרפתי אליהם, אז התנפל עלי שוטר, הטיח את הראש שלי ברצפה, ונפצעתי בראש ודיממתי. גררו אותי לניידת ומשם הובלתי לתחנת משטרה. צוות מד"א הגיע לטפל בי ומשם לבית חולים. אני צריך להתייצב בתחנת המשטרה לחקירה ביום שני, ולא אמרו לי על מה".

אייל מדגיש כי השוטרים לא ביקשו את הדגלים מהמפגינים, אלא ישר פעלו בכוח. "בשום שלב לא אמרו לאף אחד שהביא דגל להביא אותו, כל פעם חטפו אותו, לפעמים פשוט לקחו מהיד לפעמים בכוח גדול יותר. ראיתי שעוד מפגין חטף מכות. גם ממני לא ניסו לקחת את הדגל, קודם הטיחו אותי ברצה ורק אז לקחו אותו, כשאני כבר פצוע".

ההפגנה השבועית בשייח׳ ג׳ראח, 24 בספטמבר 2021 (צילום: מתן גולן)

מפגין נפצע בההפגנה השבועית בשייח' ג'ראח, ב-24 בספטמבר 2021 (צילום: מתן גולן)

"המשטרה בעצמה הפרה את הסדר"

חבר הכנסת מוסי רז (מרצ), שהשתתף בהפגנה, סיפר: "ההפגנה היתה שקטה וללא ארועים מיוחדים, עד שהחליט קצין משטרה להחרים באלימות רבה כמה דגלי פלסטין זעירים שהחזיקו אחדים מהמשתתפים. השוטרים הפרו במפורש את הוראת השר בר-לב לא להחרים דגלים באלימות, תוך שפצעו מפגין ועצרו ארבעה".

לדעתו של רז, הבקשה של בר-לב כלל לא עברה לשוטרים בשטח. "אני מתרשם שהם בכלל לא שמעו על ההוראה, לא מכירים אותה, זו לפחות דעתי. האם המפכ"ל דאג להוריד את זה הלאה? ניחוש שלי שלא. גם ההנחיה שהיתה לפני כן היא שלא מחרימים רק אם זה מפר את הסדר הציבורי, אתמול היתה הפגנה שקטה במשך שעה עד שהמשטרה בעצמה הפרה את הסדר".

ביום שישי בשעות הערב שוחררו אייל ושני מפגינים נוספים, אחד מהם קטין, שנחקר בנוכחות אימו ושוחרר עם הרחקה של 15 יום משייח' ג'ראח. עצור נוסף יובא הערב (שבת) לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, לאחר שסירב לחתום על תנאי ההרחקה שהמשטרה דרשה ממנו.

מאז הפניה של השר בר לב, זו הפעם השנייה ששוטרים מחרימים דגלים במחאה בשכונה. בתחילת ספטמבר התנפלו שוטרים על מפגינים במהלך המחאה השבועית בשייח' ג'ראח, והחרימו לפחות ארבעה דגלים. בסיום אותה הפגנה, שבה השתתפו כמה עשרות יהודים ופלסטינים, שוטרים עצרו את הפעיל הירושלמי מוחמד אבו חומוס. בשטח נאמר לו שהוא נעצר על "התססה", אך הוא נחקר לגבי הנפת דגלים, ושוחרר בהרחקה של 14 יום מהשכונה.

לפי מסמך של האגודה לזכויות האזרח, שהוכן עוד לפני פנייתו של כסיף לבר-לב, משטרת ירושלים עושה שימוש נרחב בהחרמת דגלים, ללא כל התאמה להוראות, שמגבילות זאת למקרים חריגים בלבד.

בסוף אוגוסט פנתה האגודה לפרקליט המדינה ולסגן היועמ"ש בדרישה להתנות פתיחת חקירה בגין הנפת דגלי פלסטין באישור הפרקליטות, בדומה לנעשה בחקירות בחשד לעבירות חופש הביטוי. באגודה ציינו כי החרמת דגלים או מעצר מפגינים שנופפו בדגלים הפכו לדברים שבשגרה, ולכן על הפרקליטות והיועמ"ש לפעול בנושא.

"דומה כי לפחות במחוז ירושלים קיימת מדיניות גורפת האוסרת על הנפת הדגל, והנחיה לפעול לסילוקו מהמרחב הציבורי כל אימת שהוא נשלף", נכתב בפנייה. "מדובר במדיניות גורפת, ולא בהפעלת שיקול דעת חיוני, נקודתי ופרטני, הבוחן כל מקרה ומקרה ומשקלל את ההסתברות לפגיעה לכאורה בשלום הציבור, ואת מידת חומרתה".

באגודה הוסיפו כי לפי המידע שברשותם, לא הוגשו בשנים האחרונות כתבי אישום על הנפת דגלי פלסטין. בתגובה לבקשת חופש מידע בנושא, השיבה המשטרה כי אין בידה רישום ממוחשב של הנפת דגל פלסטין, ולכן לא ניתן לקבל את המידע.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה מאפשרת לכל אדם באשר הוא את חופש המחאה בגבולות החוק. לצד זאת המשטרה פועלת על פי דין בכל הנוגע להפרות סדר וחוק גם במחאות, ובכלל זה בנוגע להחרמת דגלים.

"גם אתמול המשטרה אפשרה את המחאה במקום, ובשלב מסויים נעצרו מוחים שהפרו את הסדר ולא נשמעו להוראות ואזהרות השוטרים במקום. נמשיך לפעול לאפשר את חופש המחאה לצד שמירה על החוק והסדר הציבורי".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf