newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משבר בית הקברות ביפו מערער את הקואליציה של חולדאי

אחרי שנציג רשימת יאפא פרש בתחילת השבוע, אתמול פרשו נציג חד"ש ועוד נציגה מסיעת "אנחנו העיר" ויפו נשארה בלי נציג בקואליציה . "העירייה מתעלמת מההנהגה המקומית ומערביי יפו, שופכים כסף אבל המצב עגום"

מאת:

קשה להאמין שראש עיריית תל אביב רון חולדאי העריך שמחאה סביב הרס בית קברות ביפו תוביל למשבר בקואליציה שלו, אבל זה בדיוק מה שקרה לאחר שהעירייה בראשותו התעקשה להמשיך בפרויקט בניית מבנה לדרי רחוב על שרידי בית הקברות המוסלמי אלאסעאף למרות ההפגנות של תושבי יפו נגד הפרויקט.

לא העריך שפרשת בית הקברות אלאסעאף יפגע בקואוליציה שלו. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, מאי 2020 (צילום: אורן זיו)

לא העריך שפרשת בית הקברות אלאסעאף יפגע בקואוליציה שלו. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, מאי 2020 (צילום: אורן זיו)

חברי המועצה אמיר בדראן ומוריה שלומות מסיעת "אנחנו העיר" הודיעו הבוקר (חמישי) על פרישה מהקואליציה העירונית. השניים הצטרפו לחברת סיעתם שולה קשת, שיושבת באופוזיציה מאז הבחירות. מוקדם יותר השבוע פרש עבד אבו שחאדה מסיעת יאפא מהקואליציה העירונית במחאה על העבודות בבית הקברות. דובר עיריית המשיך גם הבוקר לטעון  כי "אין שם בית קברות, מדובר בעניין של משילות".

גם לאחר פרישת שלושת חברי המועצה, אין איום על הרוב של חולדאי במועצת העיר, אולם אין ספק שהפרישה פוגעת בו. חולדאי מתאמץ להציג את תל אביב-יפו כעיר ליברלית ומודל לדו-קיום, והאירועים בשבוע האחרון ביפו מערערים את התדמית הזו. כעת, לאחר פרישתם של אבו שחאדה ובדראן, בקואליציה של חולדאי לא מכהן אף חבר מועצה ערבי או תושב יפו. גורמים בעיריה טוענים שלחולדאי היה חשוב מאוד שבקואליציה שלו יישבו נציגים ערבים כדי לבלום ביקורת אפשרית על מדיניות העירייה ביפו.

סיעת "אנחנו העיר" הוקמה לקראת בחירות 2018 בשיתוף פעולה בין סניפי חד"ש ת"א-יפו, תנועת "תושוות ותושווים" בראשות שולה קשת ותנועה בראשות אסף הראל, בבחירות הסיעה זכתה  לארבעה מושבים, והראל מונה לסגן ראש העיר. בעקבות משבר בית הקברות, התכנסו אמש (רביעי) ועדי הסניפים של חד"ש בת"א ויפו והחליטו פה אחד על פרישתו של בדראן מהקואליציה, בתיאום עם חברת הסיעה שלומות.

בדראן ושלומות מסרו שהחלטה לעזוב את הקואליציה באה לא רק על רקע הריסת בית הקברות וההתעלמות המוחלטת של העירייה מההנהגה המקומית והקהילה הערבית ביפו, אלא גם על רקע "שנה וחצי של חתירה לשינוי בסדרי העדיפויות העירוניים, לחיזוק תקציבי של השכונות המוחלשות בעיר, לצמצום פערים חברתיים בתחומי החינוך, התשתיות והרווחה".

"כשאתה בקואליציה, אתה צריך לחיות עם פשרות, אתה מוכן לאכול חצץ כדי לקדם דברים לטובת הציבור ששלח אותך", אמר חבר המועצה בדראן ל"שיחה מקומית". "ברגע שאתה מבין שגם הדברים האלה לא מתקדמים, שאתה לא שותף בעל השפעה שיכול לשנות סדרי עדיפויות, אתה מבין שהישיבה שלך בקואליציה לא עוזרת". בדראן הוסיף כי "יש לנו קהל גדול גם במרכז העיר ובצפון, שמבינים מהי סולידריות בין יהודים לערבים, מבינים את הקשיים של האוכלוסיות המוחלשות ורוצים לעמוד לצידן" .

אמיר בדראן, אסף הראל ושולה קשת במהלך אירוע לקראת הבחירות באוקטובר 2018 (צילום: אורן זיו)

אמיר בדראן, אסף הראל ושולה קשת במהלך אירוע לקראת הבחירות באוקטובר 2018 (צילום: אורן זיו)

כאמור, בדראן מדגיש כי הפרישה היא לא רק בעקבות משבר בית הקברות, אלא על רקע המצב הכללי ביפו, האלימות הגואה, מצב החינוך ועוד. "שפכו ביפו כסף, אבל המצב עגום והשיתוף שלנו לא קיים, לא רואים אותנו". דוגמה נוספת לחוסר השיתוף של ההנהגה ביפו הוא אי קידום פרויקט הדיור המסובסד ברחוב מיכלאנג'לו ופרוקיט הרכבת הקלה. "במשך חודשים דיברנו איך יסגרו, עשינו ישיבות, הבטיחו שיסגרו במקטעים ויתנו לעסקים להתקיים ולתושבים לחיות, אבל אז בין לילה שינו הכל וסגרו. זו רק דוגמה אחת".

לפרישה של בדראן הצטרפה של חברת המועצה שלומות, שאינה חברת חד"ש אך מכהנת מטעם "אנחנו העיר". "החלטתי להתייצב יחד עם המאבק של הקהילה הערבית ביפו ואני פורשת יחד איתם", סיפרה שלומות ל"שיחה מקומית". ״אני גם מזדהה איתם ונשרת את הציבור מהאופוזיציה״. שלומות אומרת כי "העירייה עושה דברים גדולים ויפים, אבל פעמים רבות מדי פועלת באופן לא דמוקרטי ולא קשוב לצרכים של הקהילות המוחלשות בעיר".

שלומות מספרת כי כבר הצביעה מספר פעמים עם האופוזיציה, ויזמה ערעור על החלטת העירייה להקים בית ספר על גינת לוינסקי בדרום העיר. "הלב שלי בכל הקדנציה היה חצוי בין העמדות שלי לבין היותי חברת קואליציה", אומרת שלומות. "המעט שאני יכולה לעשות הוא להתייצב בסולידיות עם הקהילות שבחרו בנו".

חברת המועצה שולה קשת, ששימשה עד היום כחברת האופוזיציה היחידה לאחר שלא הצטרפה עם חברי סיעתה לקואוליציה, הביעה שביעות רצון מההחלטה. "ביקשנו את אמון הציבור כדי להיאבק במדיניות הקפיטליסטית הדורסנית של חולדאי, ולכן נשארתי באופוזיציה גם כשהייתי שם לבד", אמרה קשת. "היום חבריי מצטרפים אלי לאופוזיציה וביחד נמשיך להיאבק למען תושבות ותושבי העיר. הקואליציה בראשות חולדאי רעה לדרום תל אביב, רעה ליפו, רעה לכל תושבות ותושבי השכונות ולכל הקהילות המודרות בתל אביב השנייה ויפו. זו השעה להרחיב את שורות האופוזיציה, לייצר אלטרנטיבה ולעמוד במשותף נגד הדורסנות והדחיקה, שני מאפיינים מרכזיים בקרוב לעשרים שנות שלטון חולדאי".

אחד הנפגעים הישירים מהמהלך הוא סגן ראש העיר אסף הראל, שנשאר למעשה כסיעת יחיד במועצה. במהלך התמודדות על ראשות העיר, הבטיח הראל לשמש אלטרנטיבה לחולדאי, אולם לאחר הבחירות הצטרף לקואליציה שלו, מתוך תקווה להתמודד על תפקיד ראש העיר גם בבחירות הבאות. הראל העדיף שלא להגיב לפניית "שׁיחה מקומית", אך גורמים המעורים בנעשה בעירייה אמרו כי הם מעריכים כי הראל יאבד את תפקידו כסגן ראש העיר.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: הצטערנו לקבל את הודעת הפרישה של חבר המועצה עבד אבו שחאדה. באשר לחברי המועצה מוריה שלומות ואמיר בדראן – נכון למועד זה, טרם קיבלנו הודעה רשמית כלשהי ואנו מקווים שזו לא תהיה החלטתם. מדובר בשלושה שותפים טובים ונציגי ציבור נאמנים. אנו מקווים ומאמינים שהמחלוקות ייפתרו ויהיה ניתן להמשיך לפעול יחד כבעבר. לגבי כהונתו של אסף הראל כסגן ראש העירייה – העניין ייבחן בהתאם לנסיבות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf