newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא שפנפנות ולא בהמות: נשים צועדות למען בעלי חיים

במוצאי שבת יצעד הבלוק הפמיניסטי במצעד לזכויות בעלי החיים ויזכיר שהמאבק לא מבודד בבית האח הגדול, אלא נטוע בין מאבקי שחרור רבים אחרים

מאת:

כותבת אורחת: שירה הרצנו

במוצאי שבת הקרובה יתקיים מצעד למען זכויות בעלי חיים בתל אביב. במצעד, המתקיים בשנתו השנייה, צפויים לקחת חלק אלפי משתתפות ומשתתפים, אשר ישמיעו את קולן נגד ניצול ופגיעה בבעלי החיים בתעשיות השונות, בהן תעשיות המזון, הבידור, האופנה והניסויים. תחת הכותרת "עוצרים את הסבל, בוחרים בחמלה", מזמינות מארגנות המצעד את כל מי שחמלה בלבו ואת כל אוהבי בעלי החיים באשר הם (גם הלא טבעונים, עדיין), לבוא ולצעוד ביחד.

השתתפות של אלפים במצעד למען בעלי חיים אינה עניין של מה בכך. רק לפני שנים ספורות, ההפגנות הגדולות ביותר במאבק לשחרור בעלי החיים מנו מאות בודדות של משתתפים. בשנים האחרונות, הטבעונות עושה את דרכה אל המיינסטרים, והמיינסטרים עושה את דרכו אל הטבעונות.

לצד ההתרגשות הרבה על התנופה המדהימה של התנועה לשחרור בעלי החיים, קיים גם חשש שהתנועה תאבד קו שהיה דומיננטי בשנותיה הראשונות בארץ, קו המזהה את השורשים המשותפים של הדיכויים והמחבר בין המאבקים לשחרור כלל בעלי החיים, לרבות האנושיים שבהם.

לכן, משמח שלקראת המצעד התגבש בלוק פמיניסטי, אשר מתעתד לשים דגש על הקשר ההדוק בין המאבק לשחרור בעלות החיים לשחרור הנשים.

בעוד שבין כלל הדיכויים ניתן לזהות דפוסים ושורשים דומים, הקשר בין דיכוי בעלות החיים ודיכוי הנשים בחברה בולט במיוחד. בתרבות הרווחת, ניתן לראות כיצד נשים ובעלות חיים אחרות תופסות זו את מקומה של זו, על מנת לרדד ולפגוע בערך של שתי הקבוצות גם יחד. מפרסמים מבקשים למכור לנו פיסות בעלי חיים בלחמנייה תוך שימוש בגופן החשוף של נשים; נשים מכונות בשמות של בעלות חיים על מנת להפרידן לשתי קטגוריות מבזות, המבוססות על פי עמידתן בסטנדרטים של יופי או של התנהגות נשית רצויה. קטגוריה אחת היא של מושאי התשוקה המינית, המכונות פרגיות, חתלתולות ושפנפנות. הקטגוריה השנייה מדביקה לנשים שחרגו מכללי התרבות הנוקשים תווית כגון פרות, בהמות וכלבות.

> בדרך לשחרור בעלי החיים הטבעונות היא רק כלי אחד, אבל הכרחי

פעילי זכויות בעלי חיים מחזיקים גופות של חיות במשמרת שקטה בתל אביב (אקטיבסטילס)

פעילי זכויות בעלי חיים מחזיקים גופות של חיות במשמרת שקטה בתל אביב (אקטיבסטילס)

פרקטיקות שיטתיות ועקביות של החפצה נפוצות במיוחד כלפי נשים ובעלות חיים. חלוקת הגוף ופירוקו לאיברים נעשית באופן יומיומי ומוחשי בתעשיות המזון מהחי (פולקע, חזה, לשון וכו'). חלוקת הגוף של הנשים, על פי רוב באופן מטפורי, נעשית אף היא כעניין שבשגרה, למשל בפרסומות המכילות מקטעי גוף או במגזיני גברים המרכיבים את "האישה האידיאלית" מחלקי גוף של סלבריטאיות.

ניצול מערכת הרבייה ופוטנציאל האמהות עומד בבסיס תעשיות הביצים והחלב. מציאות חייה של פרה בתעשיית החלב נעה במחזוריות של אונס וכפיית הריונות, לידה, חטיפת הרך הנולד וגזל החלב שיועד לו, עד לקריסת מערכות בעקבותיה מובלת הפרה לשחיטה. בעלות החיים נתפסות כמוצר נסחר, נטול רצונות ואוטונומיה, בדומה לנשים שנופלות קורבנות לסחר.

הכרה בעוצמה ובצדקת המאבק המשותף הובילה להקמת הבלוק הפמיניסטי במצעד:

 אנו רואות קשר הדוק בין דיכוי בעלות החיים ודיכוי נשים בחברה בה אנו חיות. אנו סבורות שאפשר ורצוי לשלב בין המאבק הפמיניסטי לבין המאבק לשחרור בעלי חיים וכי על המאבק הפמיניסטי לכלול בתוכו גם בעלות חיים ולא רק בנות אדם.

אנו מאמינות שעל שהמאבק לשחרור בעלי חיים למגר מקרבו כל פגיעה בנשים אנושיות ולפיכך אנו פועלות לקידום מרחב בטוח לאקטיביסטיות ולקידום תודעה פמיניסטית בקרב התנועה לשחרור בעלי חיים.

כי לכולנו מגיעים חיים של ביטחון. כי אנחנו לא רחם. כי הפרדה מצאצאים זה אכזרי. כי אנחנו לא חתיכת בשר, וגם הן לא.

כל חברה (וחבר) שמצטרפת לבלוק היא עוד קול חזק וברור נגד דיכוי ובעד שחרור לכולן. כל צועדת נוספת מרחיבה את הקריאה להרחבת מעגלי הצדק והחמלה. בואו, צעדו איתנו.

שירה הרצנו היא פעילה פוליטית לשחרור בעלות חיים, לרבות האנושיות שבהן.

הבלוק הפמיניסטי במצעד זכויות בעלי החיים

הבלוק הפמיניסטי במצעד זכויות בעלי החיים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf