newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מסע הצלב של ממשלת הימין על מלא

אף שממשלת נתניהו טוענת לקידום זהות יהודית אותנטית תוך סימון יריביה כזרים, מדובר בממשלה בעלת סדר יום נוצרי משיחי מבית היוצר של התנועה האוונגליסטית העולמית, שמנהיגיה משתפים פעולה זה עם זה, מירושלים ועד לברזיליה

מאת:

נתניהו טוב מאוד לנוצרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר בכנס התנועה האוונגליסטית בירושלים, 18 במרץ 2012 (עמוס בן גרשום / פלאש 90)

אחת מסיסמאות הבחירות של בנימין נתניהו בעבר היתה "נתניהו טוב ליהודים", זאת כחלק ממהלך רחב יותר, שסימן את הימין כיהודי, ואת השמאל כזר. אבל אולי כדאי לעצור רגע ולשאול, מה נותר מהיהדות של בנימין נתניהו, ומה נותר מהיהדות של כל ממשלת הימין על מלא מלא? כי למרות שפע הכיפות במשרדי הממשלה השונים, נראה שמדובר בממשלה נוצרית משיחית. בחינה מדוקדקת תעלה שבמסע הצלב שבו אנחנו נתונים, מוקד כוח אחד, שעדיין נמצא באופן יחסי מתחת לרדאר, נמצא כרגע בידיים של התנועה האוונגליסטית הפונדמנטליסטית. מנקודת מבט זו, האיום הגדול על מדינת ישראל, איום שכבר מומש בחלקו הגדול, מכוון את תפילותיו אל הצלוב.

כשממשלת ימין על מלא טוענת שהיא טובה ליהודים, שהיא פועלת למען המדינה היהודית, ומוכנה לשלם עבור כך בהגבלת הדמוקרטיה או בחיסולה, היא מבקשת לשכנע אותנו שסדר היום שלה נובע מתוך יהדות  אותנטית, מקומית, בעלת שורשים. מה כבר הממשלה הזו רוצה? זהות יהודית במרחב הציבורי, זהות יהודית בחינוך בבתי הספר, זהות יהודית שנובעת באופן ישיר מריבונות יהודית על אדמה יהודית כנגד כל הערכים ה"אוניברסליים" לכאורה, שהם סימלו של שלטון זר בארץ ישראל.

אלא שבפועל, חשוב לשים לב – סדר היום שלמענו פועלת הממשלה איננו מקומי כלל וכלל, ולמעשה, אף אינו יהודי. הוא גלובלי, והוא שייך לתנועה הגלובלית של הכנסייה האוונגליסטית, שמאז אסון ה-11 בספטמבר 2001, קיבלה מומנטום אדיר במסע הצלב שלה נגד האסלאם, מסע צלב שניצחונו יתבטא, בין היתר, בשליטה נוצרית על ארץ הקודש. האוונגליזם הקיצוני חודר לחברות שונות, ומנסח את עצמו במונחים מקומיים, לאומניים, ואנטי מערביים, בעוד שכל האידיאולוגיה שלו והכלכלה שלו מיובאים מהנצרות המערבית המשיחית ופועלים לטובת ההון שהיא מייצגת.

אז מהי בעצם אותה נצרות אוונגליסטית, ואיך היא קשורה לבית המקדש, לפורום קהלת ולנתניהו? הנוצרות האוונגליסטית היא הדת בעלת קצב הצמיחה הגדול ביותר בעולם. על פי רוב אנחנו שומעים על אוונגליסטים אמריקאיים, אבל כיום נוכל למצוא יותר אוונגליסטים בברזיל, ניגריה, סין, הפיליפינים, דרום קוריאה ועוד. אוונגליזם היה הכוח הפוליטי מאחורי עלייתם לשלטון של רודריגז דוטרטה בפיליפינים (2022-2016), של ז'איר בולסנרו בברזיל (2023-2019), ובניגריה הוא סייע לבחירתם לנשיאות של אולוסגון אובסנג'ו (2007-1999) ואַזיקיווֶה ג'ונתן (2015-2007).

אבל רגע – אוונגליזם זה לא דת?

אז זהו, שכבר ממש לא בטוח. המציאות מראה שחלק הארי של התנועה האוונגליסטית היום אולי יוצא מהכנסייה, אבל מכוון אל השלטון, שם הוא קובע סדר יום שמרני, אלים, ואנטי דמוקרטי.

שמרנות, גזענות ואנטישמיות

התנועה האוונגליסטית צמחה מתוך תנועת הרפורמה הפרוטסטנטית – זו שהחלה עם מרטין לותר בגרמניה במאה ה-16, ונדדה לקולוניות הבריטיות בצפון אמריקה בראשית המאה ה-17. כעבור למעלה ממאה שנים, בריטניה ייצאה למושבותיה את "ההתעוררות הגדולה", תנועה של ישועה ותחייה דתית, שיצרה זהות אוונגליסטית, כזו שאיחדה בין הכנסיות הפרוטסטנטיות השונות בבריטניה ובמושבותיה.

לאורך השנים התנועה האוונגליסטית התפצלה לזרמים רבים, החולקים מספר הנחות יסוד תיאולוגיות: תפקידו של הנוצרי בעולם הוא להפיץ את הבשורה (אוונגליון ביוונית) שישו הוא המשיח; האדם יכול לחזור בתשובה ולהיוולד מחדש באמצעות קבלה של ישו אל ליבו; אדם יכול לקיים קשר ומאוד אישי עם אלוהים; והספר החשוב ביותר בחיי היומיום הוא התנ"ך, בדגש על הקורבן שהקריב ישו למען בני האדם כאשר נצלב.

עד למחצית השנייה של המאה ה-20, מרבית הזרמים בכנסייה הפרוטסטנטית בארצות הברית הזדהו עם פתיחות ליברלית יחסית בכל הנוגע לסוגיות של צדק חברתי, שוויון גזעי ופתיחות מינית. לאחר מכן החלה הידלדלות דמוגרפית של הקבוצות הפרוטסטנטיות הראשיות, לעומת גידול מרשים, הן במספרים והן בהשפעה, של אוונגליסטים שמרנים.

התפשטותה של הנצרות האוונגליסטית ברחבי העולם היא הצורה הפחות נחקרת, באופן יחסי, של גלובליזציה, בעיקר מפני שהיא מתעתעת. היא מדברת כמו דת אבל מתנהגת כמו פוליטיקה

בהערכה גסה, כיום ישנם כ-80 מיליון אוונגליסטים בארה"ב, מתוכם 50 מיליון לבנים, שלמעלה מ-80% מהם היו תומכי טראמפ. אחת הקבוצות הגדולות ביניהן היא הכנסייה הבפטיסטית הדרומית, המונה כ-16 מיליון מאמינים – לכנסייה הבפטיסטית הדרומית יש מסורת ארוכה של גזענות מתמיכה בעבדות בעבר ועד להתנגדות לתיאוריית גזע ביקורתית היום. כנסייה זו היתה שותפה לאורך השנים בטאטוא שיטתי של תלונות על תקיפות מיניות בתוכה, והיא מחנכת את מאמיניה ליחסים מגדריים שמרניים, בהם הגבר הוא האדם החשוב והמוביל במשפחה. מאמיני כנסיה זו, השתתפו באופן פעיל במאמצים לבחירתו של טראמפ לנשיא. מנהיגים בכנסיה זו ובכנסיות ימין אוונגליסטי אחרות ביטאו לא פעם עמדות אנטישמיות, דבר שלא ערער את הברית שכרתו איתם נתניהו והימין המתנחלי.

התפשטותה של הנצרות האוונגליסטית ברחבי העולם היא הצורה הפחות נחקרת, באופן יחסי, של גלובליזציה, בעיקר מפני שהיא מתעתעת. היא מדברת כמו דת אבל מתנהגת כמו פוליטיקה. היא פועלת ככלכלה ניאו-ליברלית שתומכת בבעלי הון, אבל עוסקת בהיטהרות אישית, היא מקבלת שמות שונים במקומות שונים, ולמרות שהם מיעוט – יש גם אוונגליסטים שמתנערים לחלוטין מהימין הפונדמנטליסטי ותובעים התנתקות מפוליטיקה וחזרה לכנסיה, ויש אפילו אוונגליסטים שתומכים בפלסטינים.

אפשר לתומכים האוונגליסטים של שניהם לזכות בנקודות בקהלים הרואים בקשר עם ישראל חלק מרכזי ממנהיגות אוונגליסטית. בנימין נתניהו ואריה דרעי בפגישה עם רודריגו "הקצב מהפיליפינים" דוטרטה, נשיא הפיליפינים, 3 בספטמבר 2018 (צילום: מרק ישראל / פלאש 90)

אפשר לתומכים האוונגליסטים של שניהם לזכות בנקודות בקהלים הרואים בקשר עם ישראל חלק מרכזי ממנהיגות אוונגליסטית. בנימין נתניהו ואריה דרעי בפגישה עם רודריגו "הקצב מהפיליפינים" דוטרטה, נשיא הפיליפינים, 3 בספטמבר 2018 (צילום: מרק ישראל / פלאש 90)

ולמרות אותו מיעוט, הרוב המכריע של האוונגליסטים של הימין הקיצוני תובעים את מקומם בפוליטיקה – האמריקאית וזו שמחוצה לה, תוך התנערות למעשה מהאידיאולוגיה של הפרדת הדת מהמדינה. הפוליטיקה של הימין המשיחי הזה דומה מאוד: הם תובעים הפעלת אלימות קשה כלפי מי שמוגדרים אויבים – כלומר, כל מי שלא מסכימים איתם. הם תומכים בחימוש האוכלוסייה האזרחית, מכיוון שהשלטון שלהם נשען על תחושות של חוסר ביטחון פיסי. הם פועלים בכל מקום נגד הקהילה הגאה, וכשהם יכולים, זה כולל חוקים הגוזרים עונש מוות על הומוסקסואלים, כפי שקרה בניגריה. הם פועלים נגד זכותן של נשים על גופן, ובכל מקום שהם יכולים, הם מעבירים חוקים נגד הפלות, כפי שקרה בארה"ב. הם מקלים על ההון הבינלאומי לפעול בארצם ופועלים לפירוק התארגנויות עובדים, ומנגד, הם מתנגדים להגירה של לא לבנים אל המערב, ומגייסים תמיכה מקומית באמצעות מסעות תעמולה נגד המהגרים.

למרות שהערכים בשמם הם מדברים והאינטרסים עבורם הם פועלים דומים בכל מקום, ממש כמו קוקה קולה ואייפון, בכל זאת, ציבורים רחבים משתכנעים שתמיכה באידיאולוגיה שלהם היא תמיכה בזהות מקומית, בשורשים, באותנטיות, אל מול האוניברסליזם המנוכר וחסר השורשים.

ליפול חלל למען ישו

האוונגליזם המשיחי הוא אכן תנועה גלובלית, שאולי כדאי לחשוב עליה במונחים של תנועה פשיסטית, שמנהיגיה, וביניהם נתניהו ואנשי הציונות הדתית, משתפים פעולה זה עם זה. כך, למשל, המנהיג האוונגליסטי ג'ון הייגי, שדחף את טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, נשא דרשה בטקס פתיחת השגרירות, וכך חיזק את כוחו שלו בין מאמיניו בארה"ב ואת נתניהו שנתפס כמי שהביא להישג מדיני חשוב בעיני תומכיו.

נתניהו תמך בקמפיין של בולסנרו לנשיאות בברזיל, וקיבל בזרועות פתוחות את רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים, המכונה "הקצב מהפיליפינים", לביקור בישראל, וכך אפשר לתומכים האוונגליסטים של שניהם לזכות בנקודות בקהלים הרואים בקשר עם ישראל חלק מרכזי ממנהיגות אוונגליסטית. זאת ועוד, כאשר בישראל מדווחים שנתניהו מתראיין לרשתות זרות, בחינה של הראיונות הללו מעלה שהראיונות הללו מכוונים לקהל אוונגליסטי שאליו נתניהו פונה באופן ישיר, תוך פיזור הבטחות להמשך יישום של המדיניות המשיחית המצופה ממנו.

אז נתניהו טוב מאוד לנוצרים, והציונות הדתית משמשת כצלבנות דתית, ואנחנו – מה יהא אלינו?

במלחמה הגלובלית בין הנצרות לאסלאם, נראה שתפקידנו, כל תושבי הארץ הזאת, הוא ליפול חלל למען ישו, או לקבל עלינו את מלכותו, בגרסה האולטרה-ימנית אוונגליסטית שלה.

ד"ר יאלי השש היא היסטוריונית ופעילה פמיניסטית, מייסדת וראשת התוכנית ללימודי מגדר וקרימינולוגיה במכללת אור יהודה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf