newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הימין אחראי ישירות למשבר הבריאות בחברה החרדית

ב-1977, כשעלה לשלטון, כרת הליכוד ברית עם החרדים שמתקיימת עד היום: בתמורה לתמיכה בהתנחלויות, החרדים קיבלו חינוך אוטונומי ומתוקצב וביטול מכסת הפטור לתלמידי ישיבה. מה שקורה עכשיו הוא תוצאה ישירה של הברית הזו

מאת:

אין דרך מעודנת לומר את זה והאמת שגם אין צורך: הימין שאחראי על הזנחתן ודרדורן של מערכות החינוך, הבריאות, הרווחה, והרס תהליך השלום עם הפלסטינים ובקרוב אולי גם עם ירדן, וקעקוע סדרי המשטר הדמוקרטי (ליהודים), הוא האחראי למשבר הבריאותי חסר התקדים שפוקד בימים אלו את החברה החרדית.

שליש מהמתנחלים הם היום חרדים. נתניהו עם השר יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

שליש מהמתנחלים הם היום חרדים. נתניהו עם השר יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

ב-17 למאי 1977 התקיימו הבחירות לכנסת ה-9 שבעקבותיהן ארע ה"מהפך" המפורסם והליכוד עלה לשלטון לראשונה בתולדות ישראל. חלפו להם מספר שבועות לפני שהתברר כי זה לא היה המהפך היחידי שארע בעקבות אותן בחירות: ב-19 ליוני נחתם הסכם קואליציוני בין הליכוד, המפד"ל ואגודת ישראל (שהיתה לשון המאזניים עד הצטרפות ד"ש לממשלה חודשים ספורים מאוחר יותר). עבור אגודת ישראל היתה זו הפעם הראשונה שהצטרפה לקואליציה  אחרי עשרות שנים – תפקיד אותו המפלגות החרדיות על גלגוליהן השונים ממלאות כידוע בחיבה ובאדיקות מאז. ההסכם הקואליציוני שנחתם באותו יום היה ארוך בהרבה מכל ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עד אז, ולא בכדי: רוב סעיפיו עסקו בקיבוע היבטים שונים הקשורים לסוגיית יחסי דת ומדינה. סוגיה שההסכמים הקואליציוניים עד אז עסקו בה כבלאחר יד.

מכל עשרות הסעיפים שהוקדשו לעניין זה, ראוי להתעכב על שני סעיפים: סעיף 21 שבו נכתב: "ייעשה להשוואת זכויות החינוך העצמאי המעוגן בחוק על כל שלביו, קדם יסודי, על-יסודי, וסמינרים לחינוך ממלכתי, תוך שמירה והבטחת אוטונומיה חינוכית." וכן על סעיף 25 שבו נכתב: "יאופשר לתלמידי ישיבות תיכוניות ומקצועיות להתקבל בישיבות וכמו כן לבעלי תשובה". משמעותו בפועל של סעיף זה היתה ביטול מכסת הפטורים מגיוס של תלמידי ישיבות "שתורתם אומנותם" שעמדה עז אז על 800 בשנה, תוך התניית הפטור שניתן להם משירות בהמשך לימודיהם בישיבה ובהסתלקות ממעגל התעסוקה.

חלפו ארבע שנים, ובעקבות הבחירות בסוף יוני 1981 נחתם הסכם קואליציוני בין הליכוד, המפד"ל, יהדות התורה-אגודת ישראל ותמ"י, שנקודת המוצא שלו היתה ש"כל סעיפי ההסכם הקואליציוני לכנסת התשיעית שרירים וקיימים". הסכם זה שהיה ארוך ומפורט בהרבה מזה שנחתם ארבע שנים קודם לכן, עסק אף הוא ברובו בתביעות החרדים, שמנחם בגין היה תלוי גם הפעם לשם הקמת ממשלתו. סעיף 38 שיקף זאת היטב: "הממשלה תעמיד תקציב פיתוח הולם לישיבות. התקציב לתלמידי הישיבות יוגדל בהתחשב בעלות".

המהלך שביצע אם כן הימין עם עלייתו לשלטון ב-1977, שקיבל חיזוק ארבע שנים מאוחר יותר, היה כפול: מחד, העמקת מימון מערכת החינוך החרדית תוך הענקת אוטונומיה מלאה לראשיה על קביעת תכניה, ומאידך ביטול מכסות בחורי הישיבה שאינם מגויסים לצבא. תוצאותיו ארוכות הטווח של המהלך הזה סוכמו בתמציתיות במאמר שפרסם לפני מספר חודשים דרור פייטלסון ב'דה מרקר': רמת השכלתם של גברים חרדים ושיעורי השתתפותם בשוק העבודה צנחו דרמטית בארבעת העשורים שחלפו מאז 1977. ברור כי מציאות זו היא אשר גוזרת על מאות אלפי משפחות חרדיות תלות מוחלטת בעסקונת הישיבות ובהיררכיה הפנים חרדית. בעקיפין היא גם האחראית העיקרית לשיעורי ההידבקות הגבוהים בקרב הציבור החרדי (קנייבסקי: "הלומדים תורה אין צריכין לשום שמירה").

ומדוע נעתר הליכוד לדרישותיהם התקדימיות של החרדים? בשנים 1977-1984 ממשלות הליכוד היו עסוקות בקידום שני עניינים עיקריים: 1. ביזת אדמות הגדה המערבית לשם הקמתו ועיבויו של מפעל ההתנחלויות, 2. ניהול מלחמות כושלות בלבנון (ב-1978 וב-1982). מימוש אג'נדת "ארץ ישראל השלמה", מהחוף של רפי נלסון בטאבה ועד המארינה של ג'וניה מצפון לביירות, היה תלוי אפוא בשיתוף הפעולה של החרדים שדרשו וקיבלו הרבה מאוד כסף וכוח ממסדי. הנה נתון שמלמד על שאירע באותן שנים בגדה המערבית (בלא מזרח ירושלים): בסוף שנת 1977 היו כ-30 התנחלויות שבהן חיו כ-4,500 מתנחלים. ואילו בסוף שנת 1984 מספר ההתנחלויות עמד על 102 ומספר המתנחלים עמד על יותר מ-35,000.

עם השנים, ככל שהציבור החרדי גדל, הלך וגדל גם הצורך במציאת פתרונות דיור מאסיביים, זולים ונבדלים עבורו, הברית החרדית עם הימין המתנחלי קבלה היבט מיידי וחומרי נוסף: הקמת התנחלויות חרדיות. כיום חיים בעמנואל, ביתר עלית, מודיעין עילית, תל ציון ואגן האיילות כשליש מהמתנחלים. זהו הציר הפוליטי היציב ביותר בישראל מאז שנת 1977.

אחד האנשים שעשה קריירה על הציר הזה הוא בנימין נתניהו.

דרור אטקס חוקר את מדיניות האדמות הישראלית בגדה המערבית ומנהל את ארגון כרם נבות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf