newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כאוס טוטלי: מסע מצולם בזירות בדרום

בתור צלם עיתונות שכיסה את כל המתקפות על עזה מהצד הישראלי מאז 2009, אני לא זוכר מצב כזה של אובדן שליטה בשטח

מאת:
אשקלון, יום שבת בבוקר, 7 באוקטובר 2023 (צילום: אורן זיו)

במוקדים רבים תושבים נאלצו לפנות נפגעים ולכבות שריפות לבדם. אשקלון, יום שבת בבוקר, 7 באוקטובר 2023 (צילום: אורן זיו)

מאז תחילת המתקפה בדרום אני מסתובב בין הזירות השונות. בתור צלם עיתונות שכיסה את כל המתקפות על עזה מהצד הישראלי מאז 2009, אני לא זוכר מצב כזה בשטח. הכאוס שולט בכל, וקשה מאוד להגיע לזירות ולאירועים. במקרים רבים, נראה שהשליטה אבדה לגמרי.

שבת בבוקר: אשקלון

אחרי הירי הכבד על אשקלון, בשעות הראשונות של המתקפה, המצב בעיר היה כאוטי לחלוטין. לא היו מספיק כוחות כיבוי והצלה, והם נאלצו לתעדף בין זירות גדולות וקטנות. במוקדים רבים תושבים נאלצו לפנות נפגעים ולכבות שריפות לבדם. כלי רכב ומבנים בערו במשך שעות רבות, והעיר היתה אפופה עשן.

שבת בצהרים: שדרות

הכניסה לשדרות בשבת בצהרים היתה קשה. העיר היתה חסומה מכל הכיוונים. בתוך העיר שררה תחושה של כאוס מוחלט. גופות של אזרחים שנהרגו במתקפה היו מוטלות בכביש ובצידי הכביש, ובמשך כמעט חצי יממה לא הצליחו לפנות אותם. ליד מיניבוס שעמד בסמוך לתחנת אוטובוס שכבו כ-8-9 גופות של אזרחים, שהיו בדרך לטיול. בחרנו לחסוך מהקוראים את התמונות הקשות.

סביב תחנת המשטרה בעיר נמשכו בשבת בצהרים חילופי אש, וליד התחנה מראה בלתי נתפס של שני טנדרים של חמאס, חמושים במכונת ירייה. כמו באשקלון, גם כאן היתה תחושה שהמצב לא בשליטה: לא היו מספיק כוחות ביטחון, לא מספיק כוחות הצלה, תושבים התחבאו בבתים, ברחובות נראו מראות קשים, המצב נראה ממש כמו בתמונות שהגיעו מאוקראינה.

שבת אחר הצהרים: בין שדרות לנתיבות

על הכביש בין שדרות לנתיבות היו כלי רכב שנפגעו מירי והרוגים, וגם כלי רכב פלסטינים וחמושים פלסטינים שנותרו בשטח. חלק מההרוגים היו אנשים שהצליחו להימלט ממסיבת הטבע באזור רעים בזמן האזעקות, אך נתפסו שם ונרצחו.

בשלב מסוים, בזמן שתיעדנו את הזירה (קבוצה של כעשרה עיתונאים), נפתח לעברנו ירי של חמושים פלסטינים מכיוון אחד הקיבוצים הישראליים. נותרנו על הקרקע עד שהגיעו למקום כוחות צבא. גם כאן, נחסוך מכם את התמונות הקשות מאוד מהזירה, שבה היו מפוזרים, בין השאר, פרטי לבוש וציוד קמפינג של אנשים שחזרו מהמסיבה.

ראשון בבוקר: בכבישים ליד שדרות ובין אשקלון לזיקים

רק בראשון בבוקר התחילו להגיע כוחות רבים לדרום. באופן כללי, אפשר לומר שכשרואים טנקים נוסעים על הכביש הראשי ולא על מובילים, זה סימן למצב חירום, כלומר לכך שאין זמן להוביל אותם בצורה מסודרת.

על כביש 4, בין אשקלון לזיקים, הוקם מחסום משטרתי. בשולי הדרך היה לפחות שבוי אחד שעיניו כוסו בסרט משטרתי, והוא שכב בתחתונים בתעלה בצד הדרך, כששוטרים שומרים עליו.

ראשון בצהרים: שדרות

האירוע בתחנת משטרת שדרות, שבה התבצרו חמושים פלסטינים לאורך שעות ארוכות, נגמר רק בראשון בבוקר. בראשון בצהרים חבלנים וכוחות עדיין סרקו את המבנה והוציאו ממנו את הגופות של השוטרים ושל החמושים הפלסטינים, ואת כלי הנשק ששימשו את הפלסטינים. הכוחות הרסו בעצמם חלק מהתחנה כדי להשתלט עליה באופן סופי.

ראשון אחר הצהרים:  מדרום לשדרות

על הכבישים בדרום נותרו מפוזרות לא רק גופות של חמושים פלסטינים, אלא גם ציוד רב שהעיד על ההיערכות המוקדמת שלהם, כמו שכפ"צים, אופנועים וכלי רכב אחרים.

שני בבוקר: אשקלון

בשכונת העתיקות באשקלון, אחת השכונות העניות בעיר, סיפרה תושבת שאין להם ממ"דים ושהם עובדים על אישורים להקמת ממ"דים ועוד לא השיגו, ושחלק מהמקלטים באזור רחוקים. השכונה ספגה כבר פגיעות לא מעטות בסבבים קודמים.

שני בבוקר: שדרות

כוחות ישראליים מסתתרים בזמן הירי על העיר.

שני בצהרים: שטח פתוח בדרום הארץ

חיילים נערכים עם טנקים לנסיעה לכיוון הגדר עם עזה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf