newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המוסלמים באוסלו מתעקשים להתנגד לכיבוש ולאנטישמיות בו זמנית

כאלף מוסלמים יצרו את "טבעת השלום" מסביב לבית הכנסת באוסלו. המארגנים פעילים גם למען פלסטין, ואחד מהם התבטא באנטישמיות בעבר והתנצל. הלובי הציוני תוקף אותם, הקהילה היהודית מחבקת

מאת:

כתב וצילם: ריאן רודריק ביילר

ביום שבת הצליחה קבוצה של צעירים מוסלמים לארגן אירוע משותף עם הקהילה היהודית בנורבגיה שזכה לתהודה בינלאומית: בעקבות הפיגועים האנטישמיים בדנמרק ולפני כן בצרפת הגיעו למעלה מאלף מוסלמים לרחבת הכניסה של בית הכנסת הגדול באוסלו כדי ליצור "טבעת שלום" מסביב לבית הכנסת, נגד האלימות הדתית-פנאטית.

התגובות בנורבגיה וכמעט בעולם כולו היו אוהדות מאוד. למה כמעט? כי הצעירים שארגנו את האירוע גם תומכים בפלסטין ומבקרים את ישראל. הלובי היהודי הפרו-ישראלי בנורבגיה, המכונה "מיף" (MIFF, ראשי תיבות של "לצד ישראל למען שלום"), זעם על כך שחאג'רה ארשאד בת ה-17, אחת ממארגנות האירוע, פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה מתישהו קריאה לשחרור פלסטין ללא ציון גבולות 67'. והרי מן הידועות הוא שכל הציונים בעולם מכבדים את גבולות 67' כגבול הלגיטימי של ישראל, או שהמפות הרשמיות של משרד התיירות ומשרד החינוך מציינות את גבולות 67', נכון?

> להפגין נגד אנטישמיות, להתרחק מהציונות

"טבעת השלום" המוסלמית מסביב לבית הכנסת הגדול באוסלו (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

"טבעת השלום" המוסלמית מסביב לבית הכנסת הגדול באוסלו (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

בניגוד ל"מיף", מנהיגים בקהילה היהודית, ובהם ארווין כהן נשיא הקהילה באוסלו, דיווחו שגישתם לפעולה של ארשאד וחבריה היא "חיובית מאוד". "מאוד התרשמתי מהמפגן", אמר מיכאל גריצמן, חבר הנהלת הוועד של הקהילה היהודית בעיר. "אני מקווה שאירועים כאלה יתפשטו ויגיעו גם למדינות אחרות".

בנימין בן כצמן מירושלים הפגין יחס אוהד עוד יותר כלפי הצעירה הפרו-פלסטינית כשכתב בפייסבוק: "כישראלי וכיהודי, אני רוצה להודות לחאג'רה ארשאד. אנחנו אולי חלוקים ביחס לישראל, אבל מה שאת עושה יוצר גאווה ואחדות בין מוסלמים ויהודים".

"המארגנים לא רצו שהאירוע הזה יהיה במה לדיון על ישראל ופלסטין", הבהירה קתרין ינסן, יו"ר ארגון "ועדת פלסטין בנורבגיה". "אנחנו תמכנו מאוד בהחלטה הזאת, שכן אנחנו יוצרים אבחנה ברורה בין ישראל לבין יהודים. האירוע בשבת נועד להגן על המיעוט היהודי שלנו. אנחנו חושבים שזה בלתי מתקבל על הדעת שיהודים ירגישו לא בטוחים בנורבגיה. הם אזרחים נורבגים, ולא צריכים לשאת באחריות על מדיניות ישראל".

> "לאנטישמיות אין מקום במאבק על פלסטין"

כאלף מוסלמים הגיעו לטבעת השלום סביב בית הכנסת באוסלו (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

כאלף מוסלמים הגיעו לטבעת השלום סביב בית הכנסת באוסלו (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

אוסלו: מוסלמים הביאו פרחים לזכר דן אואן, המאבטח שנרצח בדנמרק (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

אוסלו: מוסלמים הביאו פרחים לזכר דן אואן, המאבטח שנרצח בדנמרק (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

האשמות חמורות עוד יותר הועלו נגד אחד משותפיה של ארשאד לארגון בשבת, עלי צ'ישטי, שבשנת 2008 נשא נאום רווי שנאה, שכלל תיאוריית קונספירציה אנטי-יהודית בקשר לפיגועי 9/11 וכן הערות הומופוביות. הקשר של צ'ישטי לאירוע תואר ב"הארץ" (רק באנגלית) כמשהו שמכתים את "טבעת השלום". אלא שהעיתון Times of Israel מדווח שצ'ישטי נבחר לנאום דווקא בגלל הדעות שבהן החזיק בעבר: עם השנים חזר בו הפעיל המוסלמי מהצהרותיו האנטישמיות דאז, ואת נאומו בשבת הוא פתח בהתנצלות עליהן. לפי הדיווח, מארגני האירוע באוסלו חשבו שדווקא שילובו של צ'ישטי באירוע מעיד על כך ש"אפשר לגלות ענווה ואפשר לשנות את דעתך".

"האיש הזה הוא מודל לחיקוי עבור מוסלמים אחרים, צעירים ומבוגרים כאחד", אמר כהן לעיתון באנגלית. "אנשים כאלה הם חלק הכרחי במאבק בקיצוניות". כהן מודע לכך שצ'ישטי ממשיך לבקר בתוקף את ישראל כ"מדינה כובשת שמפרה מספר החלטות באו"ם". אבל כפי שצ'ישטי עצמו אמר ל"הארץ": "אני חושב שחשוב להבחין בין ביקורת על ישראל לבין אנטישמיות".

אי אפשר להכחיש שיש גם אנטישמים במעגלים של פעילי הסולידריות עם פלסטין. יש אנשים שונאים וחשוכים בכל קהילה. אבל דעותיהם לא מגדירות את אופיה של התנועה. "יש קיצונים בכל מקום", אומר מרקוס פיזארו, מארגון ה-BDS בנורבגיה. "זה איום ונורא כשפוגעים באנשים בשם האסלאם, כמו שנורא שאתאיסט רצח שלושה מוסלמים צעירים בצפון קרוליינה, או שבודהיסטים טובחים במוסלמים באסיה".

> ישראל והבעיה היהודית

תפילת ערב מוסלמית בכניסה לבית הכנסת באוסלו, טבעת השלום (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

תפילת ערב מוסלמית בכניסה לבית הכנסת באוסלו, טבעת השלום (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

"ארבע-חמישה מבין מארגני 'טבעת השלום' היו גם בין המארגנים או השותפים למחאה נגד הזוועות שישראל ביצעה בעזה בקיץ האחרון", הוא מוסיף. "ועכשיו אותם אנשים באים ותומכים בקהילה היהודית באוסלו. בעיניי זה מסר מאוד ברור של סולידריות. אזרחים צעירים ומודאגים באים להקל על כאבם וסבלם של אחרים, ועוזרים לאנשים בלי קשר למוצא ולאמונה דתית. כולנו צריכים להצדיע להם".

"אולי תהיה השפעה חיובית לכך שיראו שאותם אנשים עם ביקורת קשה על ישראל גם תומכים ביהודי נורבגיה", אומר קיאם אבן-מאלכ, ממארגני האירוע בשבת. "אולי כך יותר אנשים יבינו שהמחאה היא נגד הממסד, לא נגד אנשים בני דת אחרת".

מתברר שהצעירים האלה מסוגלים להתנגד ליותר מעוול אחד בעולם. הם התשובה לכל מי ששואל "למה שלא תפגין נגד מה שקורה בסוריה במקום לבודד את ישראל?" (בעצם, אם חושבים על זה, התשובה הכי טובה לטיעון הזה נמצא בסיפור חייה ומותה של קיילה מולר, שנדדה בין סולידריות בבלעין לבין פעילות במחנות הפליטים בסוריה. המורשת שלה היא התשובה הניצחת לכל מה שמנופף בטיעון השחוק הזה).

מארגני "טבעת השלום" הכירו בקבוצת פייסבוק ששמה "חושפים אי-צדק" (Injustice Exposed), שנוצרה כדי לפתוח דיונים על סוגיות שונות ברחבי העולם. "אני פעיל נגד אי-צדק", מבהיר באותה רוח מוראד ג'רודי, פעיל נוסף בקבוצה. "אין שום סתירה בין לתמוך בפלסטין נגד הכיבוש ולתמוך במיעוטים יהודים".

הפוסט פורסם במקור באנגלית באתר 972+, ותורגם על ידי חגי מטר.

> מבלעין לשבי דאעש: חייה ומותה של קיילה מולר

חברי הקהילה היהודית באוסלו הודו למוסלמים שהגיעו לתמוך בהם בשבת (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

חברי הקהילה היהודית באוסלו הודו למוסלמים שהגיעו לתמוך בהם בשבת (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

שלט באוסלו: "כן לסולידריות, אחדות והכלה, לא לשנאה ולסטיגמות" (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

שלט באוסלו: "כן לסולידריות, אחדות והכלה, לא לשנאה ולסטיגמות" (ריאן רודריק ביילר / אקטיבסטילס)

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf