newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הזוכה בתחרות המורה הטובה בעולם: מורה פלסטינית בשביתה

מורה מבית לחם זכתה בתחרות בינלאומית לחינוך וקיבלה מיליון דולר. הפרס מגיע דווקא כשמערכת החינוך ברשות הפלסטינית מושבתת במסגרת מחאת מורים מזה חודש. הלימודים חודשו אתמול בעקבות הבטחות חדשות מהממשלה

מאת:

המורה הפלסטינית חנאן אל-חרוב מבית לחם ניצחה אתמול בערב (ראשון) בתחרות "פרס המורה העולמי" של קרן וארקי הבינלאומית וזכתה בפרס של מיליון דולר. הפרס ניתן לאל-חרוב בדובאי, נותנת החסות העיקרית של הפרס. הערוצים הפלסטינים שידרו בשידור חי את תוצאות התחרות ואת תגובות וחגיגות האנשים לידיעה מול מסכי הענק ברחובות רמאללה.

כ-8,000 מורים מכל העולם הגישו מועמדות לפרס הבינלאומי, חמישים הגיעו לשלבים האחרונים של התחרות, ביניהם שלושה מורים פלסטינים. לעשיריה הסופית הגיעו מורים מכמה מדינות באירופה, מקניה, פקיסטאן, הודו, ארה"ב, אוסטרליה ויפן. כל מורה הגיש את תוצר מפעל החיים שאליו הקדיש את עצמו בתחום חינוך הילדים.

מפעל חייה של אל-חרוב הוא הצלחתה להתמיד במקצוע החשוב ביותר בחברה, חינוך ולימוד, בצלה של מציאות אלימה וכיבוש מתמשך. בסרטון המועמדות שלה (ראו להלן) מסבירה אל-חרוב את הקושי לחנך ילדים שמתמודדים עם אלימות, הרג ומעצרים יום-יום, ולהקנות להם כלים של פתרון בעיות ללא אלימות. לצד הפרס הכספי היא קיבלה הוקרה וחשיפה בינלאומית, שכללה את ברכותיהם של האפיפיור פרנציסקוס והנסיך וויליאם.

> "פיגוע פייסבוק": כך מנסה הצבא להוכיח שסטטוס הוא עילה למעצר

אך למרות החגיגות, בביתה שלה אל-חרוב לא זוכה להוקרה אמיתית או לשכר הוגן, בדיוק כמו כל שאר המורים הפלסטינים. באופן אירוני, המורה הטובה בעולם מלמדת במערכת חינוך שהייתה מושבתת לגמרי בחודש האחרון במחאה על תנאי ההעסקה של המורים ברשות הפלסטינית. במסגרת השביתה כעשרת אלפים מורים פלסטינים הפגינו ברמאללה בתחילת החודש ומאות אלפי תלמידים לא הלכו לבתי הספר מאז העשירי לפברואר. רק אתמול, בעקבות הבטחות להעלאות שכר (ובלי קשר לזכייתה של אל-חרוב), הופסקה השביתה.

המורים הפלסטינים מבקשים לקבל תנאים בסיסיים של עובדי ציבור, וכן העלאה בשכר הבסיס, שעומד כיום על 1700 שקל למורה מתחיל. עוד מבקשים המורים תנאי פרישה שווים לנשים ובחירות דמוקרטיות להתאחדות המורים.

מיד לאחר הזכייה אתמול מיהר ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה לנאום לשבחה של המורה ושל המקצוע החשוב. אותו חמדאללה בעיצומה של שביתת המורים הגיב לדרישותיהם של המורים במלים “כשנמצא נפט וגז ברמאללה ובעזה, נוכל להיענות לדרישות”. ראש הממשלה גם סירב להיפגש עם הגוף הנבחר של נציגי המורים (תנועת המורים המאוחדת) בטענה שאינם נציגי ההתאחדות הכללית, שנבחרה על ידי אש”ף והגיעה להסכם עם שר החינוך, שלא תאם לדרישותיהם של המורים.

כאמור, ברחובות רמאללה הקרינו אמש בשידור חי על מסכי ענק למאות פלסטינים את רגעי ההכרזה על זכייתה של חנאן אל-חרוב, המלמדת בתיכון באל-בירה ובמחנה הפליטים דהיישה. הם הקשיבו בכבוד ויראה לדבריה על חשיבות המקצוע של המורה. נותר רק לקוות שאותה הוקרה בינלאומית תעזור לאל-חרוב לשיפור תנאיהם של המורים הפלסטינים בשביתתם.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> אלפים בהפגנת המורים ברמאללה למען שיפור תנאי העבודה

נשים מפגינות למען שיפור תנאי עבודת המורות והמורים, רמאללה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

נשים מפגינות למען שיפור תנאי עבודת המורות והמורים, רמאללה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חנאן אל-חרוב, הזוכה בתחרות המורה הטובה בעולם (צילום מסך מסרטון של קרן וראקי)

חנאן אל-חרוב, הזוכה בתחרות המורה הטובה בעולם (צילום מסך מסרטון של קרן וראקי)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf