newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

13 חודשי מאסר לאזרחית ספרד שהורשעה ב"ביצוע שירות" לארגון פלסטיני

גזר הדין של חוואנה רואיז ניתן בעקבות עסקת הטיעון שבו הורשעה בביצוע שירות להתאחדות בלתי מותרת, קבלת כספים והכנסתם לאזור. עורך דינה, אביגדור פלדמן: ״ההחלטה מדגישה שהלקוחה שלנו לא היתה מעורבת בכל פעילות של ששת הארגונים שהוצאו מחוץ לחוק"

מאת:

בית המשפט הצבאי בעופר גזר היום (רביעי) 13 חודשי מאסר על אזרחית ספרד חוואנה רואיז רשמאווי, שעבדה בארגון סיוע פלסטיני. במסגרת עסקת טיעון שאושרה בשבוע שעבר, הורשעה רואיז, שעבדה בוועדות הבריאות, בביצוע שירות להתאחדות בלתי מותרת, קבלת כספים והכנסתם לאזור.

חואנה רואיז בבית המשפט הצבאי בעופר, ב-17 בנובמבר 2021 (צילום: אורן זיו)

חוואנה רואיז בבית המשפט הצבאי בעופר, ב-17 בנובמבר 2021 (צילום: אורן זיו)

בכתב האישום המקורי הופיעו סעיפים נוספים, ובהם חברות ופעילות בארגון טרור וקבלת דבר במרמה – שהוסרו. הצדדים הסכימו על 13 חודשי מאסר, מהם ריצתה כבר שבעה חודשים, וקנס כספי. השופטת אישרה, כאמור, את ההסדר.

השופטת הצבאית סא"ל אתי הדר ציינה בגזר הדין כי ״הנאשמת לקחה חלק משמעותי במכונה משומנת היטב במשך שנים וגייסה סכומים עבור הארגון וכך עבור חז״ע (החזית העממית, א"ז)״, אך הדגישה מספר פעמים כי בניגוד להצהרת הדרג הפוליטי, ״העובדות שהוזכרו ברקע לא יוחסו לנאשמת עצמה לא בביצוען ולא בידיעתן״, בהתייחס לרקע המופיע כהקדמה לכתב האישום המתוקן.

״על אף שלא ידעה על העברת כספים של ממש הרי שחשדה שהארגון משתייך לחז״ע ולא פעלה לברר חשד זה והמשיכה בפעילות ושימשה צינור להזרמת כספים לארגון החז״ע״. עוד ציינה השוטפת כי ״מי שנותן שירות אסור עליו הנטל ההוכחה שלא ידע שזה ארגון אסור".

למרות קביעות אלה, השופטת הכלילה בפסק הדין עצמו רקע נוסף לגבי הארגונים האזרחיים: ״אין זה סוד כי ארגוני הטרור ושולחיהם עוסקים לא רק בפעילות חבלנית של ממש כי אם שולחים ידם בפעילות ופונקציות אזרחיות […] במסגרת המשרתת את הארגונים האסורים ומהווה דלק לפעילותם האסורה״. טענות אלה לא נידנו ולא הוכחו מכיוון שנחתם הסכם טיעון ולא התקיימו דיוני הוכחות.

עורך הדין אביגדור פלדמן שייצג את רואיז אמר בתום הדיון: ״ההחלטה של בית המשפט מדגישה באופן ברור שהלקוחה שלנו לא היתה מעורבת בכל פעילות של ששת הארגונים שהוצאו מחוץ לחוק על ידי גנץ. היא לא ידעה על כסף שמועבר לחזית העממית, וחשוב מכך- אנחנו כלל לא יודעים אם כסף באמת עבר, כי לא הוצגו לכך הוכחות, איזה כסף ומתי, פשוט כלום״.

חואנה רואיז ועו״ד אביגדור פלדמן בבית המשפט הצבאי בעופר, ב-17 בנובמבר 2021 (צילום: אורן זיו)

חוואנה רואיז ועו״ד אביגדור פלדמן בבית המשפט הצבאי בעופר, ב-17 בנובמבר 2021 (צילום: אורן זיו)

לאחר ההרשעה בשבוע שעבר, לפיד וגנץ פרסמו הודעה שהתבססה על ״הרקע״ בכתב האישום וטענו כי רואיז "שימשה כמגייסת כספים עבור ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין, וארגון איחוד ועדות הבריאות, בו פעלה, הוא אחת מהזרועות האזרחיות של החזית העממית". אתמול (שלישי) אישרה השופטת הצבאית ​בתיק כי לרואיז לא מיוחסת עבירה של שייכות לחזית העממית או גיוס כספים לארגון, "לא בביצוע ולא בידיעה מלכתחילה".

פלדמן התייחס לאחר הדיון להצהרת השרים וציין כי הם השתמשו ברואיז כדי ״להציג לעולם מצג שווא, כאילו היא הודתה שששת הארגונים פעלו מטעם החזית העממית״. הוא ציין כי יפנו לשרים לבקש הבהרה של הדברים.

לגבי ששת הארגונים הוסיף פלדמן: ״אם כל הראיות נגד ששת הארגונים זהים להודאה של רואיז, ההצהרה עליהם בתור ארגוני טרור לא שווה כלום״.

מריה, בתה של רואיז שהגיעה לאחרונה מספרד כדי להיות נוכחת בדיונים, אמרה ״אנחנו שמחים שזה נגמר ושנראה אותה בקרוב בבית״. עיתונאים רבים מספרד ומרשתות זרות אחרות הגיעו לסקר את הדיון.

ב"רקע" שהוסיפה התביעה הצבאית לכתב האישום נכתב כי ארגון ועדות הבריאות שבו עבדה רואיז גייס כספים לחזית העממית במרמה ומימן את פעילויותיו, וכי גם ששת הארגונים שגנץ הכריז עליהם כ"ארגוני טרור" – א-דמיר, אלחק, DCIP, ביסאן, ועדות הנשים וועדות החקלאות – שימשו כ"זרועות אזרחיות" של החזית העממית.

אך גם במהלך הדיון בבית המשפט הצבאי בשבוע שעבר, התובע הצבאי ביקש להבהיר לפרוטוקול כי "אין לנו מחלוקת, כפי שביקשה ההגנה להבהיר, כי המפורט ברקע בכתב האישום הוא רקע כללי ואין מייחס ביצוע של המפורט בו אישית לנאשמת. חלקה של הנאשמת מפורט תחת החלק 'חלקה של הנאשמת'".

ההודעה של גנץ ולפיד באה לאחר ש"שיחה מקומית" חשפה כי המסמך ששלחה ישראל למדינות אירופה ולארה"ב – שנועד להוכיח כי ששת הארגונים האלה משויכים לחזית העממית – נעדר כל ראיות של ממש, ומתבסס על עדויות מיד שנייה מפי אנשים שכלל לא עבדו בארגונים.

החקירה נגד ארגון "ועדות הבריאות" וחקירות העובדים בו, לרבות שני רואי חשבון לשעבר שפוטרו מהארגון בטענות למרמה, שימשו כבסיס להכרזה על שישה ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים אחרים לגמרי כארגוני טרור לפני כחודש.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf