newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ח'אן אל אחמר: הגיע רגע האמת של מדינות האיחוד האירופי

חמש מעצמות אירופיות הזהירו כי הריסת ח'אן אל אחמר תוביל לתגובה. עם החלטת בג"ץ שמאפשרת את הריסת הכפר ופינוי תושביו הן צריכות להחליט - האם הן עומדות מאחורי האיומים או שמדובר במילים ריקות?

מאת:

המעצמות האירופיות יצטרכו לקבל החלטה מכרעת בשבוע הקרוב. חודשיים לאחר שחמש מדינות החברות באיחוד האירופי (גרמניה, ספרד, בריטניה, צרפת ואיטליה) הזהירו את ישראל כי הריסה והעברה בכוח של תושבי ח'אן אל אחמר "תוביל לתגובה" של בנות בריתה, נתן אתמול (רביעי) בג"ץ את החותמת הסופית להריסת הכפר.

בשנים האחרונות סימן האיחוד האירופי את ח'אן אל אחמר, לצד הכפר הקטן סוסיא שבדרום הגדה המערבית, כאחד הקווים האדומים, השרירותיים לכאורה, למדיניות הישראלית בת עשרות השנים של הריסת בתים פלסטינים והרחבת מפעל ההתנחלויות. בכל פעם שאחד הכפרים הקטנים, הממוקמים בשטח סי, עומד על סף חורבן, מגיעות למקום שיירות של דיפלומטים, ואיתם גם הצהרות, גינויים ואזהרות שמופרחות באוויר.

עד כה הגישה הזאת הצליחה באופן חלקי. אבל בשנתיים האחרונות דברים השתנו, וההבדל הגדול הוא שהבית הלבן הנוכחי – שאת המדיניות שלו במזרח התיכון מובילים אנשי ימין חסרי מעצורים ותומכי מתנחלים כמו ג'ארד קושנר ודיוויד פרידמן – כבר לא מתעניין במה שישראל עושה לפלסטינים. וגם אם אכפת לו, לא נשמע מהכיוון הזה אפילו מלמול שיתן אינדיקציה לחוסר הסכמה עם המדיניות הישראלית.

תושבי הכפר ופעילים פלסטינים, בינלאומיים וישראלים חוסמים בולדוזר בזמן עבודות הכנה להריסת ח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תושבי הכפר ופעילים פלסטינים, בינלאומיים וישראלים חוסמים בולדוזר בזמן עבודות הכנה להריסת ח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

משמעות הדבר היא שהמעצמות האירופיות יצטרכו כעת להחליט איפה הן עומדות ביחס להתחייבויות שלהן לח'אן אל אחמר, והאיומים שחילקו בנדיבות. האם הן יקיימו אותן או ישתקו. אבל גם אם יפעלו, לא סביר שהן יעשו זאת כגוש מאוחד. זאת בשל קשרי הידידות של ישראל עם ממשלות הימין הקיצוני באירופה שלהן זכות וטו, על פי שיטת קבלת ההחלטות של האיחוד האירופי בנושאי מדיניות חוץ. לפיכך, הממשלות השונות יצטרכו לנקוט עמדה בנפרד.

בהתחשב במיעוט הנושאים בהם הקהילה הבינלאומית מוכנה לנקוט עמדה נגד ישראל, ובהתחשב בכך שמנהיגי האיחוד האירופי לקחו על עצמם לשרטט קו אדום קוהרנטי למחצה בנושא ח'אן אל אחמר – התגובות של גרמניה, צרפת, בריטניה, ספרד ואיטליה להחלטת בג"ץ, הסוללת את הדרך להריסת הכפר ולפינוי בכפיה של תושביו, תהיה קריטית בקביעת עתיד המעורבות הבינלאומית בסוגיה הפלסטינית.

כאשר ארה"ב אינה מעוניינת להפעיל עוד ולו לחץ סמלי על ישראל, המעצמות האירופיות, האוחזות במנופים כלכליים משמעותיים מול ישראל, ידרשו להוכיח האם האזהרות שהן נתנו לאורך השנים היו איומים אמיתיים או מילים ריקות מתוכן. אם הן לא יגיבו בסוג כלשהו של סנקציות או צעדי ענישה אחרים, הן יאבדו את כל מה שנותר מיכולת ההרתעה שלהן נגד הקמפיין האגרסיבי שמובילה ממשלת נתניהו נגד פתרון שתי המדינות.

אבל, ככל הנראה, עונשים כאלו לא יוטלו על ישראל. איומים דיפלומטיים כמעט אף פעם לא ניתנים מתוך מטרה לעקוב אחר יישומם – זו הסיבה לכך שהאיומים האלו אינם מפרטים או רומזים על התוצאות האפשריות. ישראל מבינה זאת זמן רב, ועכשיו ניתנת לה ההזדמנות להעמיד למבחן, שוב, את גבולות החסינות שלה מפני עונש – גבולות שהיא מותחת יותר ויותר בשנים האחרונות.

התוצאה היא שהממשלה הנוכחית, כמו גם הממשלות שיבואו בעקבותיה, תקבל תמריץ להפוך לעוד יותר לוחמנית בשכתוב הכללים השולטים בהתנהלותה: במקרה הזה, הכללים המסדירים את המהירות שבה ניתן לקדם בשנים הקרובות עוד שלבים בסיפוח השקט של שטחים פלסטינים.

מיכאל שפר עומר-מן הוא עיתונאי ועורך מגזין 972+ שם פורסם המאמר במקור. תורגם לעברית על ידי יעל מרום.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf