newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"ספגנו ירידה בסקרים כי מרצ התנגדה נחרצות למלחמה"

זהבה גלאון לא חוששת להודות שהיא חוששת: מרצ עלולה לא לעבור את אחוז החסימה. היא חושבת שהמחנה הציוני פוגעים במפלגה עם ספין שקרי ושהרשימה המשותפת טעתה כשהתנגדה להסכם עודפים. עכשיו היא נערכת לפעול מהאופוזיציה – גם למען הפריפריה הלא-אשכנזית. ראיון

מאת:

כתבה: אליזבט צורקוב

הקמפיינים של המפלגות השונות נכנסים לישורת האחרונה לקראת יום הבחירות שבוע הבא, והעומס על כתפיה של זהבה גלאון, ראשת מרצ, רב במיוחד. היא מתרוצצת ממקום למקום, מפאבים בתל אביב לכפרים הלא מוכרים בנגב, מאולפן חדשות אחד למשנהו, ומדברת, משכנעת, תוקפת.

הלחץ על חברי הכנסת של מרצ גבוה במיוחד: בסקרים מסוימים מרצ נושקת (מלמעלה) לאחוז החסימה החדש. למרות שכל המודלים הסטטיסטיים השונים אינם חוזים מהפך, הקמפיין של המחנה הציוני ממשיך לקרוא להצבעה אסטרטגית והקורבן העיקרי של "ספין" זה, כהגדרתה של גלאון, היא מרצ.

בעבר מרצ לא דיברה על האפשרות שהיא תמחק, אבל נראה שבימים האחרונים שיניתם קו ואת מזכירים את האפשרות הזו מפורשות. אתם אומרים את זה על סמך מידע פנימי או משהו אחר?

"אנחנו רואים סקרים שאנחנו ארבעה מנדטים, חמישה ושישה, וכמו שיוסי שריד כתב, מרוב שרוצים רק לא ביבי, זה יכול להיות בסוף 'רק לא מרצ'. אבל אני מאמינה שמרצ תעבור את אחוז החסימה. אני חושבת שזה בידיים של כל אחד ואחת, ואני מאמינה במצביעי מרצ וסומכת עליהם.

"הסנטימנט להעיף את ביבי הוא נורא חזק, ולא רק את ביבי אלא גם את הביבי-יזם. לא פחות חזק הוא הספין של המחנה הציוני, שמה שקובע זה גודל הרשימה, ואני אומרת לאנשים שלא יקנו את הספין הזה. זה שקר, זה גנבת דעת, זה ספין שכל המטרה שלו היא לגנוב קולות. הנשיא ריבלין הכריז בצורה ברורה שהוא יטיל את הרכבת הממשלה רק על מי שיש לו מספיק ממליצים להרכיב את הממשלה. כלומר, מה שקובע זה לא גודל הרשימה אלא גודל הגוש.

"מה שמקומם כאן הוא שאנשי המחנה הציוני אומרים לאנשים שלא יבזבזו את הקול על מפלגות קטנות. זו קניבליזציה בתוך הגוש. האתגר של ראש המחנה הציוני, שלצערי הוא כרגע הוא כשל בו, הוא להביא קולות מהמרכז והימין המתון, ובמקום זאת דורכים על הראש של מרצ.

"אם מרצ לא תהיה, אם חלילה מרצ לא תעבור את אחוז החסימה, התוצאה המיידית היא שהגוש מאבד ארבעה מנדטים שעוברים ישירות לביבי ולבנט. זה לא רק שמרצ לא תהיה, הרצוג גם לא יהיה ראש ממשלה".

למרות מאבקים ממושכים למען זכויות נשים בישראל שהניבו הצלחות, נראה שיש לנו עוד הרבה לאן להתקדם. בממשלה האחרונה, בה לא היו חרדים, מספר לא מבוטל של חוקים פמיניסטיים שחברות הכנסת של מרצ הציעו לא הצליחו לקבל רוב. למשל, חוק שלך שיעניק לנשים מוכות פטור מארנונה לשנתיים וחוק של מיכל רוזין לביטול ההתיישנות במקרים של עבירות מין. למה את חושבת שזה קרה?

"מרצ היא מפלגה פמיניסטית שפועלת כבר 30 שנה למען שוויון מגדרי. העובדה שהיום יש רק מפלגה אחת שעומדת בראשה אישה משקפת את התפיסה הקיימת, לצערי, לפיה הפוליטיקה היא מרחב פעולה גברי בעיקרו. בקדנציה האחרונה יש עתיד כמדיניות לא העבירה חוקים של האופוזיציה, במיוחד כשמדובר במרצ. מספר הצעות חוק פמיניסטיות שהעלנו לא עברו בגללם, הם פשוט הפילו אותן. אחד החוקים הפמיניסטיים שכן עברו בקדנציה הזו, ואני מאוד גאה בו, הוא החוק לחלוקת זכויות פנסיה שווה בין בני הזוג, שעבר אחרי יותר מ-13 שנה של דיונים, שאותו העברתי יחד עם חברי, ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה".

> "לא לריכוז כל מבקשי המקלט בדרום תל אביב": ראיון עם מיכל רוזין

זהבה גלאון (צילום: יוסי זליגר)

המחנה הציוני הולכים לנו על הראש. זהבה גלאון (צילום: יוסי זליגר)

אצבע משולשת לליברמן

תוכלי להסביר לקוראות שיחה מקומית מה התרחש סביב סוגיית הסכם העודפים בין מרצ לרשימה המשותפת?

"ראש המחנה הציוני, הרצוג, פנה אליי ושאל אותי האם אני אהיה מוכנה לחתום על הסכם עודפים עם הרשימה המשותפת ושהמחנה הציוני יחתמו עם יש עתיד, כי אחרת, בגלל שלרשימה המשותפת לא היה הסכם עודפים וליש עתיד אין הסכם עודפים, החשש הגדול הוא שהגוש יאבד שני מנדטים. מתוך אחריות לגודל הגוש אמרתי שאני מסכימה. אני מאוד לא רוצה שביבי יהיה שוב ראש ממשלה.

"הרצוג אמר שהוא יבוא בדברים עם ראשי הרשימה המשותפת כדי לקדם את המהלך הזה. כולם היו בדיבורים עם כולם והמהלך הזה נכשל. הוא נכשל כי היו גורמים ברשימה המשותפת שהחליטו שמשיקולי לאומנות ובדלנות להגיד 'לא מעניין אותנו הגוש, אנחנו לא נחתום עם מרצ'. אני חושבת שזה צריך להטריד כל אדם ששקל להצביע לרשימה המשותפת. לכל אחד חשוב מהמפלגה שלו, זה ברור, אבל מה עם הגוש? אם אנחנו רוצים שהימין לא יהיה בשלטון, אנחנו צריכים לגלות קצת יותר אחריות".

בכתבה ב"הארץ" בנושא אנשים מהרשימה המשותפת אמרו שמרצ לא ביצעה צעדים בוני אמון במהלך המשא ומתן. יש לך מושג על מה הם מדברים?

"אני נדהמת לשמוע את זה. מבחינתו, מוסי רז היה בקשר מול דב חנין, שאני חייבת לומר שהוא ואיימן עודה עשו מהלכים מאוד משמעותיים כדי לנסות לקדם את המהלך ודיברו עם עשרות גורמים כדי לקדם את זה, מתוך אותה אחריות לגוש. מאוד מצער אותי שאיימן עודה ואחמד טיבי כראשי מפלגות תמכו במהלך, ושאר ראשי המפלגות ששותפות ברשימה החליטו לא ללכת על זה".

אמרת שבוע שעבר בראיון לכל אל-ערב שלהצביע לרשימה המשותפת זה "אחלה" ו-"100%" והתבטאת בהתלהבות לגבי הריצה המשותפת שמהווה "אצבע משולשת לליברמן". את עדיין חושבת כך?

"אני עדיין חושבת כך, למרות שהם לא חתמו איתנו על הסכם עודפים. לציבור הערבי היום יש שתי כתובות – יש את הרשימה המשותפת, ומי שלא מצביע לה – שיצביע מרצ. אני חושבת שעשו נכון המפלגות הערביות כשהתאחדו והפנו לליברמן אצבע משולשת".

מה מרצ מציעה למצביעים הפלסטינים הישראלים הצעירים, שמרגישים ייאוש מהמערכת הפוליטית בישראל והמפלגות הערביות? מה המסרים של מרצ למיעוט הפלסטיני בישראל ובמיוחד הצעירים?

"מרצ היא מפלגה ישראלית שחברים בה יהודים וערבים. מספר 3 ברשימה, ח"כ עיסאוי פריג' מכפר קאסם, נבחר בכוחות עצמו וללא שריון של המפלגה. אנחנו מציעים שותפות אמיתית, שוויון מלא וצדק, ופועלים בכנסת נגד ההדרה של ערביי ישראל ונגד ניסיונות הדה-לגיטימציה".

> מוסי רז: מרצ צריכה לדרוש שהרשימה המשותפת תהיה בקואליציה

מועמדי מרצ לכנסת (צילום: יוסי זליגר)

נבחרת מסוג חדש. מועמדי מרצ לכנסת (צילום: יוסי זליגר)

חלוקה מחדש של קרקעות הקיבוצים

על אף הקמפיין השוחק, זהבה גלאון נותרה מרואיינת חדה, ששולפת נתונים מזכרונה במהירות הבזק, כמו הדירוגים השונים בהם מרצ זכתה במקום הראשון בכנסת האחרונה או הכתובת בה נפגשנו לפני שנתיים במפגש של מרצ עם דוברי רוסית.

גלאון, העומדת בראשות מרצ כבר ארבע שנים, הובילה בכנסת את המאבק נגד סחר בנשים למטרות זנות, תופעה שהודות לפועלה של גלאון ואחרות מוגרה כמעט לחלוטין עד 2007. גלאון הייתה ממקימות ארגון זכויות האדם "בצלם" והמנכ"לית הראשונה שלו. בכנסת האחרונה גלאון הייתה חברה בוועדת הכספים ופעלה שם נגד ריכוזיות וקשרי הון-שלטון, ועל כך זכתה באות אבירת איכות השלטון בשנת 2014 מטעם התנועה למען איכות השלטון בישראל.

לאור הכרזתו של דרעי שש"ס תמליץ על נתניהו לראשות הממשלה, הרי שאם יעמוד בדיבורו אפסו סיכוייו של בוז'י להרכיב ממשלת שמאל-מרכז-חרדים בה מרצ תהיה שותפה. השאלה כעת היא אם המחנה הציוני ילך לאופוזיציה או לממשלת אחדות עם נתניהו. לא נראה לך שעדיף שהם יכנסו לממשלת אחדות כדי לפחות לקדם אג'נדה כלכלית חברתית, משום שברור שאת הכיבוש הממשלה הזו לא תסיים?

"אני מאוד רוצה שהרצוג יחליף את נתניהו. אני חושבת שמגיע לנו. די. אנחנו לא רוצים להיות עוד כמה שנים עם אותו ראש ממשלה ואותו מצב. אבל כמו שאני מכירה את לבני והרצוג, אם הם לא יצליחו להרכיב ממשלה, הם יעשו את הדבר שהם יודעים לעשות הכי טוב, וזה לחבור לנתניהו.

"היינו בסרט של 'לשנות מבפנים' כבר הרבה פעמים. גם לבני וגם לפיד בבחירות הקודמות נכנסו לממשלת נתניהו ואמרו שהם יפעלו לשנות מבפנים. הם היו המשת"פים ועלה התאנה של הממשלה, שבחסותו נתניהו המשיך לבנות בהתנחלויות, המשיך לחרב את יחסי החוץ. אני חושבת שאם העם בוחר ימין צריכה להיות ממשלת ימין. אין לי ספק שממשלת ימין לא הייתה מעזה לעשות דברים שעשו ממשלות אחדות בתקופות האחרונות מחשש לביקורת. ממשלת אחדות זה ממשלת הישרדות. זו לא ממשלה שיכולה להוביל לאנשהו".

מה הם שלושת הדברים המרכזיים שיהיו על סדר היום של מרצ בכנסת הבאה, בהנחה שתפעלו מהאופוזיציה?

"מרצ מחויבת בגדול למאבק בשלושה תחומים, כשכולם נובעים מהרצון שתהיה כאן חברה צודקת. חברה צודקת לא יכולה לקיים כלכלה אי-שיווניות, ריכוזית ומושחתת, אך גם לא יכולה להתקיים בלי סיום הכיבוש, ובלי דמוקרטיה חזקה שמתמודדת עם ההסתה, האפליה והגזענות. אנחנו נמשיך להתמקד בשלושה תחומים שהם עסקת חבילה אחת: בתחום המדיני, התחום החברתי והתחום האזרחי-דמוקרטי.

"היינו רוצים לא להיות באופוזיציה, אבל זה גם לא גלות מבחינתנו. החוק הראשון שאני רוצה לקדם הוא החוק להעסקה ישירה במגזר הציבורי במקום העסקה קבלנית, שהיא העסקה פוגענית. הייתי נורא רוצה שנעשה מאבק מאוד משמעותי שקשור לדיני אישות, נישואים, גירושין. צריך להיאבק גם להגנה על חופש הדיבור והדמוקרטיה. כל הדברים האלו חשובים. אלו דברים שאנחנו עושים כל השנים במרצ. מגיע לנו כאן חיים טובים. חיים בהם אין אפליה כלפי נשים, מזרחים, פריפריה, להט"בים, אתיופים וערבים".

במצע החדש של מרצ לראשונה נכלל פרק שעוסק בצדק חלוקתי. הפרק, שנוסח על-ידי ד"ר ארז צפדיה, ד"ר שני בר-און ורעות מרציאנו, קובע כי מרצ תאבק בהסללה של שכבות מוחלשות ללימודים מקצועיים ותקדם שינויים במערכת החינוך והתרבות, כך שלא רק ההיסטוריה והתרבות האשכנזית תזכה למירב התקציבים וזמן הלימוד. הפרק גם כולל תמיכה בחלוקה הוגנת של שטחי שיפוט בפריפריה. צעד זה ייטיב עם עיירות פיתוח וצפוי לפגוע במושבים ובקיבוצים אשר כיום נהנים מכספי ארנונה של עסקים ומפעלים בשל שטחי שיפוט גדולים. כאשר הפרק הזה הגיע לאישורך, מה חשבת עליו? האם לא חששת שפרק זה יבריח ממרצ בוחרים?

"חשבתי שזה פרק מעולה. בכלל לא חשבתי שזה יבריח מצביעים. אני חושבת כבר הרבה זמן שהמחויבות שלנו היא להרחיב את המאבק באפליה ובגזענות ולכלול בו קבוצות מודרות בחברה הישראלית. הדרך להיאבק היא לא רק ברטוריקה אלא גם בפרקטיקה. במהלך השנים נעשה כאן עוול מאוד מאוד גדול ומאוד משמעותי וצריך לעשות פעולה אפקטיבית והדרגתית שלוקחת בחשבון את הקבוצות השונות בחברה הישראלית שהופלו לרעה במהלך השנים. אפליה זו היא לא גזרת גורל. לא צריך להמשיך עם ההכחשה שהייתה כאן. מכיוון שאנחנו מאמינים בשוויון, וזו לא מילה ריקה מבחינתנו, אנחנו חושבים שיש צורך במהלך של שינוי שטחי שיפוט".

נראה שפרק זה במצע וגם הרשימה של מרצ מעידים על הבנה גוברת במרצ לגבי החשיבות במאבק נגד האפליה של לא-אשכנזים בישראל. הבנתי כי את ביקשת מתומכייך בוועידת מרצ להצביע עבור אבי דבוש בשל החשיבות של ייצוג מזרחי ברשימה והוא אכן זכה במקום הגבוה ביותר אליו יכול היה להבחר (משום שבחר להתמודד בחמישייה השנייה). האם את מסכימה שבזמן האחרון אנשים במרצ הפכו למודעים יותר לאפליה המתמשכת נגד מזרחים?

"מרצ עוברת תהליך של שינוי. הכפלנו את הכוח שלנו בבחירות הקודמות, ובבחירות המוניציפאליות, שהיו שנה אחרי זה, עשינו מהלך שלא עשינו בעשור האחרון ונכנסו לישובים שמרצ לא הייתה בהם שנים. התמודדנו, לא בהצלחה יתרה, אבל תקענו יתדות. בירוחם נכנסנו למועצת העיר, התמודדנו במצפה רמון, באר שבע, קריית גת, קריית מלאכי, ואשדוד ואשקלון.

"עשינו מהלך שגם בא לידי ביטוי ברשימה לכנסת, לתת ביטוי וייצוג לקבוצות מגוונות. אני מאמינה בזה. אני חושבת שזה הכיוון הנכון. גם המצע משקף את זה. אני חושבת שמרצ בתהליך של שינוי. אני לא חושבת שזה יושלם ביום אחד, אבל אני חושבת שזה ממש הכיוון הנכון".

 > רשימת מרצ לכנסת משקפת את השפעת המאבק המזרחי והפמיניסטי

שלטים של חד"ש ומרצ, על רקע עיריית תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

רק הפגנה אחת, בסוף המלחמה. שלטים של חד"ש ומרצ, על רקע עיריית תל אביב, בהפגנה נגד צוק איתן אחרי סיום המבצע (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אני לא מוחמד דף

לפני פחות משנה, הסקרים חזו למרצ בין 9 ל-11 מנדטים, ואילו עכשיו מרצ זוכה בסקרים למקסימום שישה מנדטים. מה קרה?

"הירידה [הראשונית] בסקרים הייתה לאחר צוק איתן כי מרצ הביעה עמדה נחרצת נגד המלחמה [מרצ איבדה כארבעה מנדטים בעקבות המלחמה – א.צ.]. מעבר לזה, אני חושבת שהרצון להעיף את ביבי הוא מאוד חזק ואנשים קנו שוב את הספין של ציפי או ביבי".

במהלך "צוק איתן" היו ניסיונות של פעילים של מרצ וגם של פעילים מחוץ למפלגה לרתום את מרצ להשתתף באופן רשמי בהפגנות נגד המלחמה. מרצ סרבה לעשות זאת פרט להפגנה האחרונה, למרות שפעילים מרכזיים וחברי כנסת מטעמה לקחו חלק בכל הפגנות. למה בחרתם בדרך זו?

"מרצ התנגדה לצוק איתן מהיום הראשון. הבענו את זה תחת כל עץ רענן, בערוצי הטלוויזיה וברשתות החברתיות. בחרנו את זירת המאבק. יש זירת מאבק של פעילים ויש זירת מאבק של הנהגה. אנחנו התמודדנו מול הנציגים הימנים הקיצונים של ממשלת נתניהו, כולל נציגים של מפלגת העבודה, שתמכו במלחמה. יזמנו את ההפגנה מול המלחמה של שלום עכשיו וגורמים בחד"ש. זו הייתה הדרך שלנו לנהל את המאבק נגד המלחמה".

זכורה גם ההתבטאות שלך בראיון לאל-מוניטור "אני בשום אופן לא שותפה להפגנות שאומרים בהן 'כולנו מוחמד דף'". אני מעולם לא ראיתי שלט כזה שם, אבל גם אם היה, לא חששת כשאמרת את הדברים, שההתבטאות הזו פוגעת בלגיטימציה של המחאה ושל המוחים, שבאותה תקופה מצאו את עצמם תחת התקפות של בריונים מהימין הקיצוני?

"אני רוצה לומר בצורה ברורה – אנחנו התנגדנו למלחמה. אבל אני בוחרת עם מי אני מפגינה. כשאני רואה תמונה שבה שלט כזה – וחברים שלי ממרצ ראו את זה במו עיניהם, ראו את אורי אבנרי יושב ומישהו מעליו הרים שלט 'כולנו מוחמד דף' – אז לא, אני לא שותפה לזה. אני לא חושבת שפעלתי לדה-לגיטימציה. להיפך, פעלנו נגדה.

"אבל אני לא מקבלת באופן אוטומטי כל התבטאות. זו התבטאות מאוד חמורה בעיני, אני לא 'כולנו מוחמד דף'. נכון שראיתי רק שלט אחד ואני לא מכלילה על ציבורים שלמים ואין לי ספק שאלו שבאו והפגינו היו אנשים שיצאו עם תחושה מאוד קשה מהתנהלות של ממשלת ישראל ומצאו את עצמם בכיכר. זה בסדר גמור, זה לגיטימי. רבים מהפעילים שם היו פעילי מרצ".

כ-20 אחוז מהיהודים בישראל מגדירים את עצמם כשמאלנים, הכיבוש נהיה עמוק יותר והמלחמות תכופות יותר. כיצד את שומרת על האופטימיות שלך בתקופה זאת?

"אני בן אדם אופטימי גם על פי אופי וגם על פי מקצוע. אין לי את הפריבילגיה להתייאש ולהרים ידיים. ובטח אין לי את הפריבילגיה לתת לימין לנצח. אני קוראת לכל מי שמאמין בערכים של מרצ ובתפיסת העולם שלנו, תעזרו לנו כדי שנוכל להמשיך להלחם למענכם בכנסת, בממשלה".

> אסור לרשימה המשותפת לחתום הסכם עודפים עם מרצ

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf