newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ה-7 באוקטובר לא היתה הפעם הראשונה שהצבא הופתע ב-2023

ראשי מערכת הביטחון הודו שמתקפת חמאס תפסה אותם בהפתעה. אבל היו עוד מקרים שהצבא נתפס השנה בהפתעה, אלא שהם נגעו לטרור יהודי, ולכן עוררו פחות עניין

מאת:
"נחנקתי מהגז שהחייל ירה". נוואל דומיידי בפתח ביתה (צילום: מתן גולן)

מאות השתתפו בפוגרומים, רק מעטים נעצרו. פלסטינית בביתה שנשרף בחווארה (צילום: מתן גולן)

בבוקר שמחת תורה 2023 הופתענו. ראשי זרועות הביטחון קיבלו אחריות, אבל לא הסבירו לציבור איך קרה ש"טבח שמחת תורה" התאפשר, ורק הבטיחו שבהמשך ייערכו תחקירים נוקבים. התהייה התעצמה מאוד אחרי ששני ראשי שב"כ בעבר, יורם כהן ונדב ארגמן, סיפרו שכבר ב-2014 סוכל בהצלחה ניסיון דומה של החמאס.

>>בעוד העיניים נשואות לדרום ולעזה, הטיהור האתני בגדה מואץ

זו אפילו לא היתה הפעם הראשונה שזרועות הביטחון הופתעו השנה. בסוף פברואר 2023, אחרי שמאות מתנחלים שרפו את העיירה חווארה בעקבות פיגוע שהתרחש במקום, אמר אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, שהאירוע "הפתיע אותנו בעוצמה ובהיקף שלו". הרמטכ"ל הרצי הלוי גינה מיד והבטיח ש"אירועי הפורענות החמורים יתוחקרו לעומקם".

כשבוע אחר כך, תחקיר חווארה הוצג לרמטכ"ל. אבל יהיו אשר יהיו הממצאים, ארבעה חודשים אחר כך פשטו עשרות מתנחלים על הכפר תורמוס עיא, יום לאחר פיגוע רצחני בעלי, והציתו עשרות כלי רכב, בתים ושטחים פתוחים.

זאת לא היתה אמורה להיות הפתעה. יום לפני הפוגרום בתורמס עיא, ומיד אחרי הפיגוע, התראיין ברשת ב' הרב אלי סדן, מייסד וראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" שבעלי. "אם כל אנשי הכפר יידעו [מה הסנקציה לכפר ממנו יוצאים מחבלים; א"ל]", אומר סדן, "הם ידאגו לכך שלא ייצאו מהכפר מחבלים. לא צריך להרוג אף אחד, לא צריך להרוס בתים צריך רק ליצור מחיר, תג מחיר".

"צריך לייצר תג מחיר". הרב אלי סדן, 2016 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

"צריך לייצר תג מחיר". הרב אלי סדן, 2016 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

הדברים המפורשים האלה של סדן לא שינו לדובר צה"ל, שאחרי הפוגרום בתורמוס עיא המשיך לומר ש"לא הבנו מודיעינית שהולך להיות אירוע כזה".

כמה ימים מאוחר הציתו מתנחלים רכוש של פלסטינים בכפר אום צפא ליד רמאללה. בעקבות ההצתה הזו, הרמטכ"ל הלוי, ראש השב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי פרסמו הודעה משותפת, שאמרה,  כי "התקיפות האלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע הן טרור לאומני לכל דבר. אנו מחויבים להילחם בהן".

המחויבות הזו לא מנעה מתומכי ראש הממשלה והמהפכה המשפטית להשמיע באותו ערב, בהפגנה בבית שמש, את השיר "מי עולה עכשיו בלהבות? חווארה. גם בתים וגם מכוניות – חווארה. מפנים משם את הזקנות, נשים וילדות, נשרפת כל הלילה – חווארה". התועבה הזו חוברה למנגינת השיר "חנניה" של חנן בן ארי. לא ידוע אם בן ארי התנגד לשימוש בלחן שלו, וגם לא ידוע אם זרועות הביטחון פעלו נגד מי שהשמיע את השיר ברמקולים. בפוגרומים בחווארה ותורמוס עיא השתתפו מאות פעילי ימין. למרות שזהותם די ידועה, רק בודדים נעצרו.

לא מדובר רק בהפתעה. מערכת הביטחון התגאתה במערכות AI שבנתה כדי לאתר מפגעים פוטנציאליים. כך, לדוגמה, באוקטובר 2021 דיווח "הארץ" כי בעקבות אינתיפאדת היחידים, ב-2015 פותחה ביחידת 8200 "מכונָה" של בינה מלאכותית הסורקת את המאגרים. "כך עצרנו עשרות התקפות מדי חודש", צוטט מפקד 8200.

בנימה דומה, ראש השב"כ בר סיפר ביוני 23', כמה ימים אחרי הפיגוע בעלי וההתפרעויות בתורמוס עיא, שטכנולוגיית AI סייעה לזהות מספר לא מבוטל של איומים. "המכונה ויכולתה לזהות אנומליות יוצרת חומת מגן אפקטיבית מול אויבינו, לצד היכולות המסורתיות של שב"כ", אמר בר. המערכות האלה לא עזרו בעוטף עזה או מול הטרור היהודי.

ובאשר למשטרה, בסוף יולי 2022 פרסם מבקר המדינה דו"ח ביקורת מיוחד על אכיפת החוק באירועי "שומר חומות", במאי 2021. המילה הפתעה לא נכתבה שם במפורש, אבל נאמר ש"פערים מודיעיניים משמעותיים… באו לידי ביטוי בהתמודדות עם אירועי שומר החומות. פערים עלו גם בהיערכות המשטרה ובאופן עמידתה בפועל באתגרי השיטור ואכיפת החוק בערים מעורבות בעת שגרה".

הטבח בשמחת תורה היה הפתעה אסטרטגית חמורה ומזעזעת מאין כמותה, ואי אפשר להשוותה לדברים אחרים שקרו כאן. יחד עם זאת, בשנה האחרונה חווינו הפתעות בהקשר לטרור הלאומני היהודי, שרק בנס לא הסתיימו בתוצאות חמורות בהרבה. האם ייתכן שמה שקרה בעוטף עזה משקף את הכשל של המודיעין גם ביחס לטרור הלאומני היהודי? שלא לדבר על הקשר, הסימביוטי לעיתים, בין מתנחלים אלימים לכוחות הצבא. לכן השאלה כיום היא כבר אינה "איפה הייתם בחווארה", כפי שקראו במחאת קפלן, אלא איפה נהייה מחר.

אריאל ליבנה הוא ד"ר לקרימינולוגיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, במסיבת עיתונאים בתל אביב, ב-21 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, במסיבת עיתונאים בתל אביב, ב-21 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

המוצדקת בשביתות: האוצר וקהלת ממשיכים בהרס מערכת החינוך

המחלוקת שהובילה לשביתה של שעתיים בבתי הספר העל יסודיים אינה רק על חוזים אישיים. מה שעומד על הפרק הוא לא פחות מעתידה החברתי של מדינת ישראל. האוצר מקדם מערכת חינוך שבה תחלופת העובדים מהירה והפערים המעמדיים מעמיקים עוד יותר, ומשרד החינוך שותק

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf