newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתקשורת הישראלית הקורבן הוא חייל שמנסה לעצור באלימות ילד פצוע

חייל מנסה לעצור באלימות ילד בן 12. אימו ונשים נוספות מצליחות למנוע את המעצר. בתקשורת מביאים רק את גרסת הצבא שמאשים את הילד והמפגינים באלימות, ואף מצטטים כלי תקשורת בעולם. אף אחד לא טורח לדבר עם המשפחה או לשאול למה חייל מנסה בכלל לעצור ילד פצוע

מאת:

כותבת אורחת: ליהי רוטשילד

בהפגנה השבועית בנבי סאלח שהתקיימה אתמול (שישי), חייל רעול פנים ניסה לעצור את מוחמד תמימי. ידו של מוחמד בן ה-12 נשברה בתחילת השבוע על ידי חיילים שפלשו לכפר והיא מגובסת. אחותו, אמא שלו ואישה פלסטינית נוספת ניסו למנוע את המעצר האלים והצליחו בסופו של דבר לעשות זאת. אהד ונרימאן (האחות והאם) סיימו את היום בבית החולים, בעקבות המכות שהן חטפו מהחיילים.

צפו בחייל מנסה לעצור ילד בן 12: 

בגרסת הצבא שהוצגה בפירוט בעיתונות הישראלית, טוענים החיילים כי לא היו מודעים לכך שמוחמד קטין. עובדה שמאוד קשה לפספס, כי ובכן, הוא די קטן, ואני תוהה כמה קרוב בדיוק החייל היה צריך לעמוד, כדי לקלוט שמדובר בילד, והאם בשלב שבו הוא נעל את ראשו בין זרועותיו הוא עדיין לא שם לב לכך. אני גם בספק אם העובדה שהוא קטין הייתה מונעת מהצבא לקחת אותו. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה הצבא היה עוצר ילד פלסטיני.

הדיווח ב"הארץ" מתחיל בגרסת הצבא. לאחריה הוא מביא, בקיצור נמרץ, את גרסת תושבי הכפר, המובאת על ידי הפעיל יונתן פולק, ונותן לדובר צה"ל לשוב ולספר את גרסת הצבא בסיום. הם לא הזכירו את הקשר המשפחתי בין המעורבים, גם לא את נסיבות הפציעה של מוחמד ואת אשפוזן של נרימאן ואהד בבית החולים בעקבות המכות שספגו. אלה עובדות שאם מישהו מהארץ היה טורח לעשות טיפה עבודה עיתונאית עצמאית, הוא יכול היה לגלות בקלות רבה.

> "האם יש מקום על פני האדמה שבו מותר למשפחה שלי לגור?"

חייל תופס את מוחמד תמימי בן ה-12באלימות במהלך הפגנה בכפר נבי סלאח (צילום: כראם סלים)

חייל תופס באלימות את מוחמד תמימי בן ה-12 בצווארו במהלך הפגנה בכפר נבי סאלח (צילום: כראם סלים)

בווינט מגדילים לעשות ומדווחים על הסיפור דרך ציטוט פסקאות מהדיווח של הדיילי מייל הבריטי, ובין לבין משלבים הסברים בזכות הצבא. הם שבים ומדגישים כי הדיווח של הדיילי מייל מוטה ופוגע בישראל, אף כי מהציטוטים שהם מביאים ניכר, כי הדיילי מייל בעיקר סיפר את עיקרי הדברים, פשוט מבלי לתת מקום מרכזי להסברה של דובר צה״ל.

הדיווח שכותרתו "ילדה נושכת חייל: הפגנה אלימה ביו״ש" מצייר תמונה לפיה תושבי הכפר הם הגורמים האלימים והחיילים הם הקורבנות של הסיפור. ההפגנה מתוארת כאלימה, טענת הצבא כי מוחמד יידה אבנים לפני ניסיון המעצר מוצגת כעובדה, אף כי היא שנויה במחלוקת ותושבי הכפר מתנגדים לה. ברקע מובא סיפור על סיטואציה בה אהד זכתה לפרסום לאחר שצעקה על חייל, שנועד להציגה כאלימה ומסוכנת. אכן, ילדה שעומדת וצועקת על חייל חמוש וממוגן, מהווה עבורו איום ניכר.

חוסר היכולת לראות את תושבי הכפר הפלסטינים בעיניים אנושיות בווינט ניכרת גם בכך שהם מבלבלים את שמה של "אהד" וקוראים לה "בילאל". בילאל תמימי, הוא אכן אחד המפגינים הקבועים בנאבי סאלח. הוא גם זה שצילם את הסרטון המופץ כרגע, אך הוא גבר מבוגר ולא ילדה צעירה.

הנסיבות בהם מתרחשים ההפגנות והעימותים בכפר אינן מוזכרות באף אחד מהדיווחים וביקורת כלפי האלימות העקבית המופעלת כלפי תושביו אינה נוכחת. הדיווח של הארץ מציג עוד יום שישי סטנדרטי בגדה בדברור דובר צה״ל. ווינט בינתיים מיידעים שוב את הציבור הישראלי כי ״אנחנו הקורבנות וכולם אנטישמיים״. השאלה החשובה מבחינתם היא איך העולם הולך להסתכל עלינו ולא למה חייל מנסה לעצור באלימות קשה ילד פצוע בן 12.

ליהי רוטשילד היא פעילה פוליטית פמיניסטית ומאסטרנטית למגדר. באוניברסיטת בן גוריון.

> משפחות מחוקות: איך מתמודדים עם מוות של שמונה בני משפחה?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf