newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"יום שני הגורלי" - התקשורת האיראנית חוגגת את ההכרזה הצפויה על הסכם הגרעין

לקראת ההכרזה הצפויה היום על השגת ההסכם הגרעיני בין איראן והמערב, התקשורת האיראנית משקפת את ההתרגשות האדירה לצד החששות מפני השלכות ההסכם בזירה הפנימית. ויש גם מי שעסוק היום דוקא בבדידותו מכמירת הלב של נתניהו

מאת:

"יום הרה גורל", "יום שני המוזהב", "יום האמת" – כותרות העיתונים האיראניים הבוקר משקפות את ההתרגשות העצומה בה ממתינים אזרחי המדינה להכרזה הרשמית על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, שעל פי ההערכות אמורה להימסר במהלך היום.

ככלל, הסיקור התקשורתי האיראני של ההסכם המיוחל הוא חיובי ואוהד. אחרי שנים בהן החרם הבינלאומי על איראן הוריד את הכלכלה האיראנית על ברכיים, הציבור האיראני תולה תקוות עצומות בהסכם ומצפה בקוצר רוח להכרזה על הצלחת השיחות. למעשה הציפיות לחגיגות ההמוניות שתפרוצנה באיראן עם ההודעה על השגת ההסכם הובילו את דובר המשטרה לפרסם הודעה מיוחדת בה הוא מזכיר לאזרחים להגביל את החגיגות למסגרת החוק האסלאמי הנהוג במדינה.

> כישלון הסכם הגרעין יסלק את הכוחות המתונים מהפוליטיקה האיראנית

"רוחאני: עמדתי בהבטחתי". שער העיתון האיראני אפתאב, לקראת ההכרזה על השגת הסכם הגרעין בין איראן למערב

"רוחאני: עמדתי בהבטחתי". שער העיתון האיראני אפתאב, לקראת ההכרזה על השגת הסכם הגרעין בין איראן למערב

עם זאת, נימת הסיקור משתנה כצפוי בהתאם לזיקות הפוליטיות של כלי התקשורת המסקרים. כצפוי, העיתונות הכלכלית היא הנלהבת ביותר מן ההסכם הצפוי. בעיתונים המזוהים עם הפלג הרפורמיסטי והמתון, שני המנצחים הגדולים של המהלך מסתמנים להיות הנשיא רוחאני, שתגובתו "עמדתי בהתחייבותי" מופיעה על גבי עמודי השער של מרבית העיתונים, ושר החוץ ג'ואד זריף, אשר ניצח על המשא-ומתן עם המעצמות. הנשיא רוחאני, שתקופת כהונתו התאפיינה לא פעם במתחים קשים מול המנהיג העליון ח'אמנהאי והקו השמרן שהוא מייצג, צפוי לגרוף מההסכם נקודות משמעותיות בדעת הקהל, במיוחד לאור הכבדת היד של השלטון בתחומים אזרחיים רבים כחלק ממאבקי הכוח בין המחנות, אשר הובילו בין היתר לעלייה דרמטית במספר ההוצאות להורג באיראן מאז כניסתו של רוחאני לתפקיד.

בקרב כלי התקשורת המזוהים עם האופוזיציה האיראנית למשטר, ההתרגשות מההסכם המסתמן מסוייגת הרבה יותר. כפי שכתב העיתונאי האיראני אחמד רפאת ברשימה מיוחדת לשיחה מקומית, הניסיון מלמד כי בכל פעם שהמשטר האיראני נאלץ לרכך את מדיניות החוץ שלו, הוא הגביר את הלחץ על המתנגדים מבפנים. לא מפתיע, על כן, שהאתרים והעיתונים האיראניים המתנגדים למשטר מדגישים הבוקר כי על אף חשיבותו ההיסטורית של ההסכם, המלחמה האמיתית של הציבור האיראני למען זכויותיו מתנהלת בזירה הפנימית ולא סביב שולחן המשא-ומתן בלוזאן.

ברשימה מיוחדת באתר "רוז", מדגיש העיתונאי עלי אסגר רמזאנפור כי מיד לאחר החתימה על ההסכם עם המערב, יש לעמול על השגת הסכם פנימי שיתחיל לאחות את הפצעים העמוקים שנפערו בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות בשנת 2009 ומעצרם של מיר חוסיין מוסווי ומהדי כרובי, מנהיגי תנועת הרפורמה.גם עורכת הדין ופעילת זכויות האדם שירי עבאדי, כלת פרס נובל לשלום, הדגישה בעבר כי ההסכם עם המערב לא יוביל בהכרח לשיפור במצב זכויות האדם באיראן. למעשה, בקרב פעילי זכויות האדם באיראן קיים חשש אמיתי כי השגת ההסכם עם המערב יוביל את הפלג השמרן, בראשות ח'אמנהאי, לנקוט ביד קשה הרבה יותר במדיניות הפנים בכדי להבהיר לציבור שמשמעות ההסכם איננה היחלשות פוליטית של המשטר.

> "הסכם עם המערב לא יבטיח שיפור בתחום זכויות האדם באיראן"

המנצח הגדול, שר החוץ האיראני ג'ואד זריף. שער העיתון ארמאן.

המנצח הגדול, שר החוץ האיראני ג'ואד זריף. שער העיתון ארמאן.

מעניין לציין שהכותרת הראשית של העיתון השמרני כיהאן, שעורכו הראשי נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בתקשורת האיראנית, היא "חתימה על הסכם במסגרת מסמך לוזאן היא הפסד". במאמר המערכת העיתון מותח ביקורת על כך שפרטי ההסכם מעולם לא הובאו במלואם לידיעת הציבור האיראני, ועל כן לא נותר אלא להסיק ממה שהתפרסם בתקשורת הזרה, ובפרט בזו האמריקנית, כי מדובר בהסכם נוח מאוד למערב. אם האמריקנים כל כך מרוצים מההסכם, קובע העיתון, כנראה שמדובר בהפסדו של העם האיראני. העיתון "הרפובליקה האסלאמית", מנגד, קובע בכותרת ענק כי בעקבות ההסכם, כל החרמות על איראן יוסרו.

ובעוד התקשורת האיראנית עסוקה בחגיגות ובהתרגשות הציבורית האדירה לקראת ההכרזה הרשמית על ההסכם, בחר עיתון אעתמאד להקדיש את עמוד השער שלו דוקא לראש הממשלה נתניהו, בשמחה לאיד לא מוסתרת:

"בדידותו של נתניהו – העולם ממתין להסכם הגרעין, וישראל מודאגת מניצחון הדיפלומטיה".

"בדידותו של נתניהו – העולם ממתין להסכם הגרעין, וישראל מודאגת מניצחון הדיפלומטיה". קריקטורה בעיתון האיראני אעתמאד

> לפעול למניעת המירוץ לחימוש גרעיני במזרח התיכון עכשיו 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf