newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התפרצות קורונה בכלא הצבאי ״נווה צדק״ 

לאחר שהתגלו מספר מקרים של חולים מאומתים במתקן הכליאה הצבאי החדש, כל הכלואים במקום נשלחו לבידוד בתנאים קשים וביקורי עורכי הדין בוטלו. סרבן המצפון ערן אביב: "התחושה היא שרוב הכלואים המבודדים לא נבדקו"

מאת:

בסוף השבוע האחרון, התגלה חולה קורונה מאומת מקרב אנשי הסגל בכלא הצבאי נווה צדק, סמוך לבית ליד. מאז התגלו לפחות עוד שלוש מקרים של חולים, וכל הכלואים נשלחו לבידוד בתנאים קשים. לדברי הכלואים, ההתפרצות החלה בחלק אחד באגף א׳ וככל הנראה הנגיף עבר באמצעות איש סגל לאוהל אחר באותו אגף.

מתחם הכליאה החדש שליד בית ליד נפתח במרץ השנה והחליף את כלא 4 ו-6 הישנים, שנסגרו. בהודעת הצבא עם פתיחת הכלא נמסר כי הוא יכול להכיל עד 900 כלואים ומחולק לארבעה אגפים שונים.

מרבית הבדיקות שנלקחו עד כה חזרו שליליות. מתקן הכליאה הצבאי נווה צדק (צילום: אתר דובר צה"ל)

מרבית הבדיקות שנלקחו עד כה חזרו שליליות. מתקן הכליאה הצבאי נווה צדק (צילום: אתר דובר צה"ל)

״יש שבעה מאומתים (כלואים, א"ז) ועוד איש סגל אחד״, סיפר ערן אביב, סרבן מצפון הכלוא בנווה צדק בשיחת טלפון בתחילת השבוע. ״יש כמה עשרות מבודדים בסך הכל. אני לא יודע כמה נבדקו, אבל התחושה היא שהרוב (הכלואים המבודדים, א"ז) לא נבדקו״.

לפי מידע שהגיע לידי ״שיחה מקומית״ בימים האחרונים, בדיקות הקורונה הורחבו לעוד עשרות כלואים ואנשי סגל ומרבית הבדיקות שנלקחו עד כה חזרו שליליות.

לפני ההתפרצות האחרונה, אביב היה כלוא בפלוגה א׳ בכלא, בה כלואים חיילים על עבירות משמעת קלות יחסית, בתנאי משמעת נוקשים פחות מאשר באגפים אחרים. באגף כלואים כמאה חיילים, המחולקים לשני חלקים – אוהל שמירה שבו הכלואים מבצעים עבודות שמירה בכלא, ואוהל עבודות, בו הכלואים מבצעים עבודות אחרות. זוהי הפלוגה היחידה בכלא בה הכלואים מבצעים עבודות מחוץ לתאים.

מאז ההתפרצות, התנאים הוחמרו, והכלואים הועברו לבידוד בתאים לחולים מאומתים ולמבודדים. במהלך הבידוד, הכלואים שלפני כן זכו לתנאים מקלים מוחזקים בתנאים בהם כלואים החיילים ברמת המשמעת הגבוהה ביותר, כמו באגף ג׳.

״אני בתא עם עוד שישה״, סיפר אביב על תנאי הבידוד. ״התנאים בתוך התא הם קשים, חם מאוד, קשה לישון, יש הרבה צעקות, גם מבחינת היגיינה המצב קשה. נותנים רק לצאת בבוקר לשבע דקות ובערב לשבע דקות, אין טלוויזיה, זה בידוד קיצוני מאוד״.

אביב ציין כי המפקדים מאפשרים להם לישון רוב היום ואף להיות ללא חולצה עקב החום הכבד, אך עדיין מתקיימים ארבעה מסדרים ביום לספירת הכלואים. ביקורי עורכי הדין בוטלו עקב הבידוד.

"מדאיג ומקומם לשמוע על הכאוס סביב התפרצות הקורונה בכלא הצבאי החדש", אמרה עו"ד נועה לוי המייצגת את אביב מטעם ארגון מסרבות – רשת סרבנות פוליטית. "הוראות שניתנות ומתהפכות, מחסור בבדיקות שיסייעו להפריד את החולים מהבריאים וחוסר בהירות ושקיפות מייצרים חששות כבדים בלב כל האסירים ומשפחותיהם.

"מרשי, סרבן גיוס אידיאולוגי שמשלם בחירותו על התנגדותו לכיבוש, לא התכוון לסכן על הדרך גם את בריאותו, וכמוהו כמובן כל האחרים שעברו עבירה משמעתית ומצאו עצמם באמצע התפרצות קורונה ללא יכולת לשמור מרחקים וללא בהירות באשר להגנה על בריאותם".

סרבן המצפון ערן אביב (צילום: באדיבות המצולם)

סרבן המצפון ערן אביב (צילום: באדיבות המצולם)

אביב מרצה כעת תקופת מאסר שלישית, לאחר שבחודש שעבר התייצב פעם נוספת בבק״ום והכריז על סירובו לשרת מטעמי מצפון. הוא נשפט ל-20 ימי מאסר. בשתי כליאותיו הקודמות ריצה כבר 35 ימי מאסר.

אביב הצהיר על סירובו להתגייס בפעם הראשונה ב-10 במאי. עם זאת, לאחר שקצין שיפוט הבטיח שידאג בשבילו לתפקיד שלדבריו יהיה "מנותק" מהכיבוש, אביב הסכים להתחייל לשח"ם (שירות חובה במשטרת ישראל).

אותו קצין לא עמד בהבטחתו, ובצה"ל לא הצליחו למצוא לאביב תפקיד. שוב ושוב הציעו לו תפקידים שסתרו את עקרונות מצפונו: ראיון קבלה לתפקיד בשייח ג'ראח או תורנויות אבטחת יישובים, למשל. לאחר שהצהיר שוב כי לא יסייע בהליכים כנגד פלסטינים וכנגד אוכלוסייה אזרחית, דרש ממנו אותו קצין להמשיך בשירות רגיל. אביב עמד בסירובו.

מדוברות הצבא נמסר בתגובה:

"דרגי הפיקוד בכלא וגורמי הרפואה בצה״ל מודעים ולוקחים ברצינות רבה את הסכנות הטמונות בהתפשטות הנגיף בתחומי בסיס הכליאה.

"לאחר שהתגלה מקרה של איש סגל שנמצא חיובי לנגיף, נערכה חקירה אפידמיולוגית וכלל המשרתים שבאו עמו במגע נכנסו מיד לבידוד, בהתאם להנחיות והנהלים בצה"ל. כלל הכלואים הנדרשים בכך, הועברו לבידוד בתאים ייעודיים והופרדו משאר הכלואים.

"לאחר בדיקות קורונה למבודדים, התגלו מקרים נוספים של כלואים ואנשי סגל שנמצאו חיוביים לנגיף. בעקבות כך הורחבו הבדיקות לעוד עשרות כלואים ואנשי סגל, במטרה לאתר ולבודד את החולים ולמנוע את התפשטות הנגיף בבסיס הכליאה.

"כלל הצעדים הנדרשים ננקטים על מנת להבטיח את בריאות הכלואים וסגלי הכליאה בבסיס".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf