newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התירוץ לאי-הצבת קלפיות בכפרים הלא מוכרים חסר בסיס

ועדת הבחירות המרכזית דחתה עתירה שדרשה להציב קלפיות בכפרים הבלתי מוכרים בנגב בטענה שאין למדינה נתונים על מקום מגוריהם המדויק של התושבים. אלא שהנתונים בידי משרד החינוך, וראוי להשתמש בהם כדי לאפשר לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית

מאת:
ההחלטה היא רק קצה הקרחון של מערך רחב יותר של הדרה ואפליה של 300 אלף האזרחים הערבים החיים בנגב. מצביעה בקלפי, אום אל-פחם, 17.3.2015 (אקטיבסטילס)

ההחלטה היא רק קצה הקרחון של מערך רחב יותר של הדרה ואפליה של 300 אלף האזרחים הערבים החיים בנגב. מצביעה בקלפי, אום אל-פחם, 17.3.2015 (צילום: אכרם דראושה / אקטיבסטילס)

את יום הבחירות לכנסת הקודמת ביליתי בכפר הבלתי מוכר אלזרנוג, שנמצא סמוך למושב נבטים. הייתי שם כחלק ממערך מתנדבים שסייעו להסיע נשים מהכפרים הבלתי מוכרים, האוכלוסייה המוחלשת ביותר בישראל, לקלפיות, שמרוחקות מהן לעיתים עשרות קילומטרים. התמונה שנגלתה לעיני היתה אבסורדית במיוחד, כי ממש מול מטה ההסעות שריכזתי, בכניסה לכפר, עמד נעול בית הספר של הכפר, שמפעיל משרד החינוך, אך ועדת הבחירות סירבה להציב בו קלפי.

ועדת הבחירות המרכזית דחתה ביום שלישי שעבר עתירה של שורת ארגוני חברה אזרחית (המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים, יוזמות אברהם, איתך-מעכי, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, האגודה לזכויות האזרח והמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי), שביקשו להציב קלפיות בכפרים הבלתי מוכרים בנגב ולאפשר לתושבי הכפרים לממש את זכותם להשתתף בבחירות לכנסת.

הוועדה נסמכה על הטענה ש"אין לגוף רשמי במדינת ישראל נתונים מדויקים רשמיים על מקום מגוריהם המדויק של התושבים". הטענה שעליה נסמכת ההחלטה פשוט שגויה ברמה העובדתית, מאחר שהנתונים שהיא טוענת שאינם בנמצא, קיימים במשרד החינוך. מעבר לכך, ההחלטה היא רק קצה הקרחון של מערך רחב יותר של הדרה ואפליה של 300 אלף האזרחים הערבים החיים בנגב. זו האוכלוסייה עם שיעור ההצבעה הנמוך ביותר (כ-30%), ולא במקרה. כמחציתם חיים בכפרים בלתי מוכרים, שהמדינה מגבילה את נגישותם לשירותים ולתשתיות בסיסיות במשך כל ימות השנה, מה שמביא לכך שהאמון במערכת הפוליטית יורד, לצד תופעות אחרות שעולות – עוני, אבטלה ופשיעה. הסירוב להציב קלפיות בכפרים הבלתי מוכרים הוא המשך ישיר של ההדרה מהמשחק הדמוקרטי. המדינה משדרת באופן עקבי לתושבי הכפרים מסר שהם לא חלק ממנה.

מקור כל הבעיות האלה הוא אי ההכרה בכפרים. המדינה התחייבה בעבר בוועדות ודו"חות רשמיים, לקדם הכרה, אך לא עושה זאת בפועל. כך, למשל, בשנת 2013 הוגש לממשלה דו"ח שעל הכנתו היה ממונה השר בני בגין, שמונה באופן מיוחד לעסוק בהסדרת ההתיישבות הבדואית, שבו נאמר, בין השאר:

"לאחר בחינה נוספת, בעקבות מהלך ההקשבה, של סוגיית התיישבות הבדואים בנגב, עומדת בעינה המלצת ועדת גולדברג (סעיף 117): 'עקרונית מוצע, להכיר ככל שניתן בכל אחד מן הכפרים הבלתי מוכרים אשר קיימת בו מסה מינימלית של תושבים, כפי שתיקבע, ויהיה לו כושר נשיאה מוניציפאלי, ובתנאי בל יעבור שהכרה זו לא תעמוד בסתירה לתוכנית מתאר מחוזית'.

כשנתיים לאחר פרסום המלצות ועדת גולדברג, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה תוכנית מתאר מטרופולינית למחוז באר שבע, המהווה עתה את מסגרת התכנון באזור. בהוראות התוכנית נמנו האזורים להסדרה כזו, וכן התנאים שייבחנו טרם להסדרה תכנונית של יישוב, ובהם גודלו, צפיפותו, רציפותו וכושר הנשיאה הכלכלי שלו. תוכנית מתאר זו מאפשרת פתרונות התיישבות לבדואים במגוון צורות יישוב – יישובים כפריים, חקלאיים, קהילתיים, פרבריים או עירוניים, וזאת בהרחבתם של יישובים מוסדרים קיימים, ביישובים המוסדרים הקיימים, ביישובים שיוסדרו במקומם או ביישובים חדשים שיוקמו, ואפשרויות אלה יעמדו בבסיס הליך הידברות עם התושבים, שיתנהל עימם במסגרת מהלך תכנון ההתיישבות. הידברות זו אינה משחררת את המדינה מחובתה לסיים את התכנון בתוך זמן סביר גם במקרים שבהם לא הושגו הבנות עם התושבים".

הדו"ח אושר בהחלטת ממשלה ב-2013, אך ההכרה, כאמור, עוד לא קרתה.

לפי ההערכות, פרויקט ההסעות הספונטני הצליח להביא כ-7000 מצביעים מהכפרים הבלתי מוכרים להצביע. בוחרים בדרך לקלפי אתמול (צילום: גדיר האני)

האוכלוסייה עם שיעור ההצבעה הנמוך ביותר, ולא במקרה. בוחרים בנגב בדרך לקלפי (צילום: גדיר האני)

בינתיים, גם עד שתושלם ההכרה, יש למדינה אחריות וגם יכולת לספק שירותים לתושבים, שיבטיחו את הזכויות הבסיסיות שלהם, ויאפשרו להם השתתפות פוליטית. המדינה יכולה להקים באופן חוקי לחלוטין מרכזי שירותים בכפרים הבלתי מוכרים. למעשה, היא כבר מפעילה מרכזים כאלה בכ-10 כפרים לא מוכרים מתוך 35, בהם מופעלים בתי ספר ומרפאות ושירותי רווחה.

הטענה של ועדת הבחירות שלא ניתן לדעת איפה כל תושב מתגורר היא לא רק עוול מוסרי, אלא גם טעות עובדתית. משרד החינוך מסיע בכל יום ילדים מהכפרים הבלתי מוכרים שבהם אין בתי ספר, לעשרות בתי ספר שיושבים בכפרים הבלתי מוכרים ומשרתים את שאר התושבים. כלומר, משרד החינוך יודע בדיוק איפה גרה כל משפחה, ואפשר להשתמש בנתונים שלו וגם בתשתית שלו לצורכי הצבת הקלפיות ופיזורן. המדינה יכולה וצריכה לכל הפחות להציב קלפיות בבתי הספר שהיא כבר מפעילה בכפרים הבלתי מוכרים, ולאפשר להורים ששולחים לשם את ילדיהם להגיע ביום הבחירות ולממש את זכותם להצביע ולהשפיע על איך ייראו החיים שלהם ושל כולנו. זה יהיה צעד קטן אך משמעותי בדרך הארוכה שעוד צריך לעשות כדי לשפר את חיי האזרחים בכפרים הבלתי מוכרים – לטובתם, ולטובת כל תושבי הנגב ואזרחי המדינה.

עופר דגן הוא מנכ"ל שותף של עמותת סיכוי-אופוק, המקדמת שוויון ושותפות בין האזרחים הערבים והיהודים בישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf