newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השעיית ישראל פריי: כשערוץ עצמאי מתקרנף ביחד עם העדר

העיתונאי החרדי הושעה מעבודתו בערוץ דמוקרטTV בעקבות ציוץ שבו עמד על ההבחנה בין פגיעה בחיילים לבין פגיעה באזרחים. בהסברים שסיפק הערוץ להחלטה, הוא מיחזר את כל החוליים שבגללם נחוצה בישראל תקשורת עצמאית שלא כפופה לתכתיבי המיינסטרים

מאת:
ישראל פריי במסאפר יטא, אוגוסט 2021 (צילום: אורן זיו)

אחד הקולות המעניינים בתקשורת הישראלית, וגם אחד האמיצים שבהם. העיתונאי ישראל פריי במסאפר יטא, אוגוסט 2021 (צילום: אורן זיו)

הערוץ האינטרנטי דמוקרטTV התגלה אתמול (שני) ככלי תקשורת לא כל כך דמוקרטי, לאחר שהשעה את העיתונאי ישראל פריי בעקבות פרסום בטוויטר שבו כתב כי הפלסטיני החמוש שנתפס ביפו בשבוע שעבר הוא "גיבור", מכיוון שעל פי דיווחים הוא חיפש חיילים לפגוע בהם ולא אזרחים ולכן "התמהמה" וכך נתפס על ידי שוטרים.

"הוא עשה את כל הדרך משכם עד תל אביב, ולמרות שכל הישראלים סביבו לוקחים איכשהו חלק בדיכוי, ריסוק והרג בני עמו – הוא בכל זאת חיפש מטרות לגיטימיות ונמנע מפגיעה בחפים מפשע. בעולם מתוקן הוא היה מקבל מדליה", כתב פריי.

כפי שכתבה אורלי נוי כאן בשבוע שעבר, הציבור בישראל, בסיוע אקטיבי של התקשורת, מתקשה להבדיל בין פעולות התנגדות לגיטימיות לכיבוש, על פי המשפט הבינלאומי, לבין טרור נגד אזרחים, ורואה בכל פלסטיני/ת שמתנגד/ת לכיבוש מחבל/ת. הירי על אוטובוס החיילים בבקעה, כתבה נוי, אינו פעולת טרור, והוסיפה כי זהו אינטרס שואף-חיים של האזרחים בישראל ליצור את ההבחנה הזו, בין כוחות חמושים לבין אזרחים בלתי מעורבים, כפי שנקוב במשפט הבינלאומי.

את ההבחנה הזו התקשו לערוך רבים שקראו את הציוץ של פריי, שמצדו ביקש להצביע על שינוי מגמה פלסטיני – לעומת הפיגועים במרכזי ערים ישראליות בחורף שעבר, כעת, בעקבות הפעילות האינטנסיבית של הצבא והשב"כ בערים הפלסטיניות – חיילים הופכים למטרה העיקרית. פריי ניסה לכוון זרקור לשאלה מדוע אותו צעיר, שמגיע חמוש דקות נסיעה ממרכז תל אביב, מחפש דווקא חיילים. אך במדינה שבה (כמעט) כולם היו או יהיו חיילים, שמקדשת חיי חיילים יותר מחיי אזרחים, התהייה הזו לא מתקבלת בברכה.

חלק ממבקרי החלטת הערוץ להשעות את פריי, מאורלי ברלב ועד ארגון העיתונאים, התרכזו בעניין המנהלי של השעיית עובד לפני בירור או שימוע. אבל הבעיה המהותית נחה במקום אחר: עיתונאי לא צריך לאבד את עבודתו בגלל דעה שהביע, ובוודאי שלא להיות מוזמן לבירור על כך. רבים, כולל עיתון "הארץ", מסגרו את הסיפור כאילו בדבריו פריי "תומך באלימות" או בפגיעה בחיילים, בעוד שבטקסט שפרסם ניסה להציג את הזווית של הצעיר הפלסטיני, ואת ההבחנה המשפטית בין פגיעה בחיילים לעומת פגיעה באזרחים. מבחינת רבים, התברר, גם זה בלתי נסבל. הלחץ על דמוקרטTV אינו מפתיע, על פחות מזה גורמי ימין קוראים לפטר או להחרים עיתונאים. אך מכלי תקשורת, בטח מגוף עצמאי המתיימר להציג אלטרנטיבה למיינסטרים, מצופה לנהוג אחרת.

בין דעת קהל לאתיקה עיתונאית

במהלך עבודתי ככתב בשטח, פגשתי את פריי באינספור מקומות, רבים מהם כאלה שרק כלי תקשורת מעטים מגיעים אליהם, כמו אזור מסאפר יטא שבדרום הר חברון. כאשר פריי היה נוכח קבוע בבלפור, חשף מחדלים של חלק מהמוסדות החרדיים בזמן הקורונה או דיווח משייח' ג'ראח, הערוץ נהנה מפירות עבודתו ושיבץ אותו בחזית, כפרזנטור ראשי. אך חריגה קלה ממנעד הדעות "הלגיטימיות", על אחת כמה וכמה כשמדובר על התנגדות אלימה לכיבוש, היתה יותר ממה שהם מסוגלים להכיל.

בהודעה של דמוקרטTV על השעייתו של פריי, כתבו על עצמם שהם מייצגים את "הערכים של הרוב המתון ונתמכים, בין השאר, בתרומות חודשיות קבועות של אלפי ישראליות וישראלים".

העיתונאית לוסי אהריש מברכת את ישראל פריי עם הצטרפותו לערוץ באוקטובר 2020:

הקישור שעשה הערוץ בין התרומות לבין השעיית פריי מטריד. התפקיד של תקשורת אלטרנטיבית אינו רק חיבור לקהל, אלא גם עמידה מעל שיקולי רייטינג. תקשורת המיינסטרים מקיימת כבר שנים מעגל קסמים, שבו היא יוצרת עניין בנושאים מסוימים ומתעלמת מאחרים, ואז טוענת שבנושאים הללו – למשל, הכיבוש – איש לא מתעניין. התקשורת העצמאית אמורה לשמש אלטרנטיבה למגמה הזו, ולעסוק גם בנושאים קשים לעיכול. אך מתגובתם הפומבית נדמה כי בדמוקרטTV מודאגים יותר מדעת הקהל מאשר מאתיקה עיתונאית.

בהמשך הודעת הערוץ כתבו: "בדיוק כפי שלא היינו מקבלים אמירות התומכות בטרנספר או תליית תמונה של ברוך גולדשטיין, כך אנו מסרבים לקבל אמירות כמו זו של פריי". אבל פריי לא קרא לגרש אף אחד, ולא שיתף שתלה בביתו (או פרסם בחשבונו בטוויטר) תמונה של רוצח. זאת השוואה אומללה.

יתרה מזו: כאשר העיתונאית אמילי עמרוסי אמרה, רק לפני מספר חודשים במהלך תוכנית בכאן ב' של תאגיד השידור, כי יש "לעקור את העיניים של ראשי ארגוני הטרור", ובהמשך טענה כי ראוי היה לקצץ את איבריהם של ילדים ערבים מיד בתחילת האינתיפאדה הראשונה, היא לא פוטרה, לא הושעתה מהגשה בדמוקרטTV, ואפילו לא נקראה לסדר.

וראוי לומר גם כמה מילים על חשיבות עבודתו של פריי, עליה למדתי במערכת הבחירות הקודמת. כשנתניהו, אז ראש הממשלה, הגיע בהתראה קצרה למתחם חיסונים באבו גוש, פריי ואני הגענו למקום, יחד עם עיתונאים אחרים, ונכנסנו ללא בעיה. כשעוזריו של נתניהו זיהו את פריי, פנו אליו בטענה שנדרשה הרשמה מראש כדי להיכנס וניסו להביא להוצאתו. הוא התעקש על האמת ונשאר. בסיום האירוע, אחד מעוזריו של נתניהו ניגש לדבר איתו. ניכר היה שעבודתו של פריי מטרידה אותו יותר מכל עיתונאי שמאלי אחר. "אתה לא באמת חלק מהם", ניסה לשדל העוזר הבכיר את פריי, העיתונאי החרדי, ברומזו למחנה השמאל. אפשר רק לקוות שבערוץ שהעסיק אותו יתעשתו ויחזירו את פריי בהקדם. אם לא, ההפסד יהיה בעיקר שלהם. פריי ימצא עבודה במקום אחר, ומדמוקרטTV ייעקר אחד הקולות המעניינים בתקשורת הישראלית, וגם אחד האמיצים שבהם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf