newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשטרה שוב משחקת באש בהר הבית

צו ההרחקה לדרשן הראשי של מסגד אל-אקצא הוא עוד אחד משורת צעדים כוחניים של ישראל באחד מהמוקדים הנפיצים של הסכסוך. המשטרה יודעת שהדרך לפתור את המתחים במקום היא תיאום עם הוואקף, אבל מעדיפה לרצות את תנועות המקדש הקיצוניות - כל הדרך לעימות הבא

מאת:

סדרה של אירועים לאורך השבועיים האחרונים מייצרים מיני-עימות חדש בהר הבית. אירועים אלו כמעט ולא זכו להתייחסות בשיח הציבורי הישראלי. ההתעלמות מהם היא חלק מהבעיה, שכן היא מונעת מאתנו לזהות – ולעצור מבעוד מועד – את דפוסי הפעולה הישראליים שללא צורך תורמים לדינמיקה המסלימה, על אחת כמה וכמה כשעסקת טראמפ שעומדת להתפרסם תתייחס גם להר הבית.

האם ימצאו הגורמים שירסנו את המשטרה ויגרמו לה לוותר על התנגשות מיותרת? (הדס פארוש / פלאש 90)

האם ימצאו הגורמים שירסנו את המשטרה ויגרמו לה לוותר על התנגשות מיותרת? (הדס פארוש / פלאש 90)

בתחילת השבוע שעבר הוציאה משטרת ירושלים צו המורה על הרחקתו של עכרמה סברי ממתחם אל-אקצא. סברי הוא ממנהיגי הדת המוסלמים הבכירים במזרח ירושלים. הוא היה המופתי של ירושלים וכיום הוא הדרשן הראשי במסגד אל-אקצא וחבר במועצה העליונה של הוואקף. כשהמשטרה פועלת נגדו ואף מונעת ממנו לבצע את תפקידו באל-אקצא, היא מייצרת משבר מול הציבור הרחב שתומך בו.

סברי, בטקטיקה בסיסית של התנגדות לא אלימה, ניצל את הצעד הכוחני של הרחקתו בשביל להנחיל למשטרה מפלה: הוא הפר את הצו המשטרתי, הגיע למסגד אל-אקצא בתפילת ההמונית של יום ששי בצהרים ונישא על כתפי תומכיו. סרטוני הוידאו שלו כורע בתפילה בתוך המסגד אשר הופצו ברחבי הרשתות החברתיות ממחישים לציבור הפלסטיני כיצד "שלטונות הכיבוש" מובכים באל-אקצא. כך, הניסיון של המשטרה להראות שהיא זו שמנהלת את העניינים בהר הבית השיג את המטרה ההפוכה בדיוק. לישראלים שאולי לא מבינים מדוע המשטרה לא נכנסה והוציאה בכוח את השייח הסורר מומלץ שיצפו באותם סרטוני וידאו. כי סברי לא התפלל לבדו, אלא היה מוקף בעשרות אלפי מתפללים. אפילו משטרת ישראל מבינה שבהיעדר צורך אמתי, תהיה זו טעות חמורה לשבש את אירוע דתי רב משתתפים שכזה.

השייח עכרמה סברי נישא על כתפי תומכים לתפילה במסגד אל אקצא:

חשוב להדגיש שמשטרת ישראל היתה צריכה לדעת שזו תהיה התוצאה של הניסיון להרחיק את סברי מאל-אקצא. מהצבת המגנומטרים ועד למשבר באב א-רחמה לא חסרות דוגמאות לכך שמול הכוח המוסלמי בהר הבית – במיוחד כשהכוח הזה פועל בצורה לא אלימה – פעולות כוחניות של המשטרה לא רק לא מצליחות אלא נכשלות כישלון חרוץ.

אימת תנועות המקדש

כשמנסים להבין מדוע המשטרה צעדה בעיניים פתוחות אל המלכודת הזו מתברר עד כמה מזיקה הגישה שמנחה אותה. ראשית, צריך כמובן לשאול אם כן היו צורך והצדקה להרחקתו של סברי. צו ההרחקה הוצא לסברי בעקבות דרשה שבה שיבח את מי שהגיעו להתפלל באל-אקצא בבוקר ששי שלפני שבועיים. עם סיום התפילה, וכנראה ביזמת החמאס, נאספו מתפללים רבים ברחבת הר הבית וקראו קריאות מקריאות שונות. במקום להניח לעצרת הזו להתפזר כפי שוודאי היה קורה, כוחות יס"מ גדולים פיזרו בכוח את המתאספים. סברי כאמור שיבח אותם ועל כך קיבל את צו ההרחקה. הלזה יקרא כורח בטחוני?

המשטרה יודעת היטב שהדרך הכי טובה למניעת התרחשויות בעייתיות בהר הבית היא בתיאום עם הוואקף. בעוד שכל פעולה כוחנית של המשטרה רק מייצרת תגובת נגד של הסלמה, הרי שלאנשי הוואקף יש את היכולת להרגיע את המצב מבלי לעורר התנגדות. פעמים רבות האינטרס של הוואקף למנוע מתיחות באל-אקצא עולה בקנה אחד עם מה שהמשטרה רוצה

המשטרה יודעת היטב שהדרך הכי טובה למניעת התרחשויות בעייתיות בהר הבית היא בתיאום עם הוואקף. בעוד שכל פעולה כוחנית של המשטרה רק מייצרת תגובת נגד של הסלמה, הרי שלאנשי הוואקף יש את היכולת להרגיע את המצב מבלי לעורר התנגדות. יתר על כן, פעמים רבות האינטרס של הוואקף למנוע מתיחות באל-אקצא עולה בקנה אחד עם מה שהמשטרה רוצה.

אלא שמצב כזה של תיאום בין המשטרה לוואקף ורגיעה בהר הבית הוא לצנינים בעיניי תנועות המקדש. אלו יודעות היטב שתיאום כזה מחזק את הסטטוס קוו ואנשיהן הצהירו לא פעם שמטרותיהם בהר הבית יושגו כשבמקום התיאום הזה יתרחשו התנגשויות שיערערו את היציבות. והנה, תחת השר ארדן, המשטרה ששמירה על הסדר והיציבות אמורה להיות מטרתה העיקרית החלה לפעול בתיאום גובר עם תנועות המקדש שמעוניינות לערער את היציבות הזו: פעילי מקדש מוזמנים לטקסים של פיקוד המשטרה, פגישות קבועות בין צוות של תנועות המקדש למשטרת הר הבית ומסרים דומים של המשטרה ותנועות המקדש כשפורצים משברים בהר. לא סתם מינה ארדן לתפקיד מפקד המחוז את דורון ידיד שהתנהלותו הכוחנית ללא צורך גם באה לידי ביטוי בעיסאוויה. תיאום זה הוא למשל הסיבה, לתפקיד השלילי ביותר שהמשטרה מילאה במשבר באב א-רחמה שעדיין מבעבע בהר הבית למרות שמזמן היה אפשר לפתור אותו. ואכן, גם ביום ששי לפני שבועיים תנועות המקדש ביטאו את שמחתן הרבה על ההתנגשות המיותרת בהר.

מתפללים מול המגנומטרים בכניסה לאל אקצה, שער האריות 16.7, ביום בו הוצבו (אקטיבסטילס)

מתפללים מול המגנומטרים בכניסה לאל אקצה, שער האריות 16.7 (אקטיבסטילס)

ענישה על אוטומט

מה יקרה עכשיו שסברי הפר את צו ההרחקה? המשטרה פעלה על אוטומט ובצורה צפויה "הענישה" את סברי והוציאה לו צו הרחקה למשך ארבעה חודשים מההר. היא עשתה זאת למרות שכעת לא יכול להיות ספק שהוא יפר את הצו, אולי אפילו ביום ששי הקרוב אז יוכל להציג את מעשה ההתרסה שלו גם כהתנגדות "למזימות" של עסקת טראמפ שבמסגרתה תכיר ארצות הברית בריבונות ישראל בהר הבית.

סברי יוכל לפעול בקלות על פי עקרונות ההתנגדות הלא אלימה שהוכחו כמוצלחות ביותר עבור הצד הפלסטיני במשברים הקודמים בהר. אם המשטרה תנסה למנוע מממנו להגיע להר הוא יוכל לצרף אליו תומכים רבים וכך החסימה המשטרתית תהפוך לפגיעה בחופש הפולחן של המוסלמים באל-אקצא. אם המשטרה תרחיק לכת ותעצור את סברי בדרישה שיחתום על הרחקתו מאל-אקצא, הוא מן הסתם יסרב לחתום ויבחר להישאר במעצר. כשדמות דתית כה בכירה נמצאת בכלא, ובמיוחד כשהפלסטינים מחפשים את הדרך להביע את מחאתם מול תכנית טראמפ, התוצאה תהיה גיוס הציבור המזרח ירושלמי למחאה נרחבת. האם ימצאו הגורמים שירסנו את המשטרה ויגרמו לה לוותר על התנגשות מיותרת? אם לא, אזי משטרת ירושלים עומדת ליצור במו ידיה את המשבר הגדול הבא בירושלים. תנועות המקדש ישמחו אולי אבל אף אחד לא ירוויח מכך.

הכותב הוא חוקר בעמותת עיר עמים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf