newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האריתריאי שסיפור גבורתו נחשף ב"שיחה מקומית" קיבל תושבות

ב-7 באוקטובר מולוגטה צגאי, מבקש מקלט מאריתריאה, נשאר במשך שעות לצד פצוע ישראלי שלא הכיר וטיפל בו עד שפונה לבית החולים, וכך הציל את חייו. שר הפנים החליט להעניק לצגאי תושבות, מעמד ש-99% ממבקשי המקלט לא זוכים בו

מאת:
מולוגטה צאג'י, מחפש את הפוצע שטיפל בן ביום שבת (צילום: אורן זיו)

"חירף נפשו תחת אש והציל את חייו של סא"ל י"'. מולוגטה צגאי (צילום: אורן זיו)

ביום ראשון השבוע העניק שר הפנים משה ארבל תושבות ישראלית למולוגטה צגאי, מבקש מקלט מאריתריאה. הצעד הנדיר הזה – פחות מאחוז מקרב מבקשי המקלט מאריתריאה מקבלים מעמד של קבע בישראל – בא לאחר שב"שיחה מקומית" חשפנו כיצד צגאי הציל את חייו של ישראלי שנפצע קשה מירי חמושי חמאס ב-7 באוקטובר. בשעה שסיכן את חייו כדי להצילו, צגאי לא ידע שהפצוע הישראלי הוא קצין בדרגת סגן אלוף.

>>הסיפור הלא יאומן של מבקש המקלט שהציל פצוע

צגאי, שהגיע לישראל ב-2008, עובד במאפיה בנתיבות. בבוקר 7 באוקטובר נסע עם חברים במונית בכביש שבין נתיבות לשדרות, כאשר החלו האזעקות. ל"שיחה מקומית" סיפר שהוא וחבריו הבחינו במכונית שנסעה בכיוון השני ונעצרת, והבינו שיש בה פצוע. הם ירדו כדי לעזור לו. "הייתי בצבא באריתריאה, יש לי ניסיון", סיפר. "סובבתי אותו וראיתי שיש לו פציעת ירי". צגאי נשאר לבדו עם הפצוע וטיפל בו עד שפונה לבית החולים, אף שהותקף על ידי אנשי חמאס, ואחר כך כמעט ונורה בידי חיילים, שחשבו שהוא פלסטיני.

כשפגשנו את צגאי, כשבוע אחרי ההתקפה של חמאס, המשאלה היחידה שלו היתה לפגוש את הפצוע, שאת שמו לא ידע. אחרי הפרסום ב"שיחה מקומית", הפצוע ובני משפחתו זיהו את צגאי, יצרו איתו קשר דרך "שיחה מקומית", והזמינו אותו לבקר את הפצוע, שאושפז אז בבית החולים שיבא.

בהודעה שפרסם משרד הפנים נאמר כי הוחלט להעניק לצגאי תושבות "כאות תודה והבעת הערכה" לכך ש"חירף נפשו תחת אש, בבוקר יום שבת ה-7 באוקטובר והציל את חייו של סא"ל י', סמח"ט החטיבה הצפונית בעזה".

"הכרת הטוב היא ערך יהודי ראשון במעלה". שר הפנים משה ארבל מעניק תעודת תושב למולוגטה צגאי (צילום: דוברות משרד הפנים)

"הכרת הטוב היא ערך יהודי ראשון במעלה". שר הפנים משה ארבל מעניק תעודת תושב למולוגטה צגאי (צילום: דוברות משרד הפנים)

לפי ההודעה של משרד הפנים, "בבוקר פרוץ המלחמה, טנדר עמוס במחבלים נסע בעיר שדרות ופגע בסא"ל י', אשר נפגע מירי ישיר ואיבד את הכרתו. דקות לאחר מכן, התעורר סא"ל י' והבחין בעובר אורח שרכן מעליו ועצר את הדימום בבטנו תוך מלמול: 'אני איתך עד הסוף'. שעתיים שהו בתעלה, כשסביבם מחבלים עוברים ויורים לכל עבר, עד לחילוצם מהמקום לביה"ח באמצעות רכב פרטי. עם שחרורו מביה"ח ביקש סא"ל י' להשיב תודה למי שהציל את חייו ופנה לשר הפנים בבקשה לסייע להסדרת מעמדו בישראל".

"המעט שניתן לעשות כדי להוקיר תודה למי שסיכן את חייו כדי להציל חיים של קצין צה"ל הוא לתת למולוגטה אפשרות לחיות כאן בכבוד", אמר השר ארבל. "הכרת הטוב היא ערך יהודי ראשון במעלה".

בפגישה שהתקיימה בין צגאי לסא"ל י' בבית החולים, ביקש הקצין לא להיחשף. "הוא (צגאי) לא ויתר עליי", כתב בפוסט שפרסם אחרי הפגישה החוזרת. "היינו עם הבחור, היה מרגש, דיברנו הרבה", סיפר צגאי אחרי הפגישה.

סיגל אביבי, פעילה למען מבקשי המקלט שנכחה במפגש המרגש בין השניים, סיפרה כי משיחות השניים עלה כי "מולגטה הוציא את י' מהרכב והניח אותו על הכביש, כשהוא לוחץ על פצעי הכניסה והיציאה, ובכך הציל את חייו. הפצוע הגיע לבית החולים עם כליטר דם בגוף", סיפרה אביבי. "י' חזר להכרה והוא זוכר את צגאי רוכן מעליו תוך שהוא לוחץ על פצעיו ומבטיח לו שהוא יישאר איתו עד הסוף. ברור לכולם שאם צגאי לא היה פועל כפי שפעל, הפצוע לא היה בחיים".

4,000 מבקשי מקלט ביקשו לעבור לקנדה תוך חודש. תור להארכת אשרה (צילום: אורן זיו)

רק מיעוט זעיר זוכה לקבל מעמד. מבקשי מקלט בתל אביב (צילום: אורן זיו)

המרכז הרפואי שיבא פרסם פוסט ובו טקסט שכתב י', שגם בו הודה לצגאי. "באורח פלא, ברגע אחד הופיע מלאך שליווה אותי צמוד עם יד על הפתח בבטן ועשה ככל יכולתו לשמור עלי חי לאורך מספר שעות", כתב הקצין. "הטרוריסטים המשיכו לאורך כל הזמן לנסות לסיים את מלאכתם, אך המלאך לא אפשר להם לרגע!

"הצטרפו למלאך חובשת ונגד, שעדיין אלמונים, שעשו הכל כדי לפנות אותי למקום מבטחים, תוך סיכון חייהם, ואכן הצליחו להביא אותי ברגע האחרון, אחרי איבוד דם רב, במצב לא יציב, לסורוקה". לאחר כשבוע בסורוקה, הועבר הקצין לשיקום בבית החולים שיבא, שם נפגש מאוחר יותר עם צגאי.

"אין זה מובן מאליו שהחיים כמעט נגמרים בשנייה ומצד שני בפרק זמן קצר חוזרים לחיות אותם כמעט כתיקונם", כתב הקצין ."אלוהים שלח לי מלאכים בדמות אדם, אנשים טובים, פשוטים עם לב ענק שרק רוצים לעשות טוב".

הענקת התושבות לצגאי היא, כאמור, מהלך נדיר. ישראל כמעט ואינה בודקת את בקשות המקלט של עשרות אלפי האריתראים שנמלטו אליה, אף שחלקם, כמו צגאי, נמצאים בה כבר 15 שנה. בעוד שבאירופה שיעור מבקשי המקלט מאריתריאה שמקבלים מעמד קבע ואפילו אזרחות נע בין 70 ל-90 אחוז, בישראל שיעורם עומד על פחות מאחוז. ישראל מונעת ממבקשי מקלט מאריתריאה וממדינות אחרות זכויות בסיסיות, וניסתה לגרום להם לעזוב בכל דרך, כולל כליאה ללא משפט, הטלת מסים מיוחדים וניסיון להוציאם למדינה שלישית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf