newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילות דיור ציבורי הפריעו לכחלון באירוע ראש השנה: "לא עומד בהבטחות"

עם בחירתו התחייב שר האוצר לקדם מינימום של חמישה אחוזי דיור ציבורי בכל בנייה חדשה. לא רק שזה לא קרה, הוא גם לא מעביר לתחום אף שקל בתקציב החדש

מאת:

אתמול בערב (שלישי) הגיעו פעילי ובעיקר פעילות הדיור הציבורי להרמת כוסית של שר האוצר משה כחלון (כולנו) לשנה החדשה. הם הפריעו לנאומו ותבעו ממנו לקיים את הבטחתו בנוגע לבניית דיור ציבורי. לטענתם הם גם הותקפו על ידי חברים במפלגת כולנו.

"הגענו להרמת כוסית של שר האוצר כדי להגיד לו שהוא לא עומד בהבטחות שלו", מספרת מיטל כהן, פעילה בצוות דיור ציבורי. "הרבה בוחרים בחרו בו כדי שיפתור את הבעיה של הדיור הציבורי ועכשיו הוא דורש מגלנט להתפטר [ממשרד הבינוי, מ.ס.כ], וזה מהלך לא חברתי, כי גלנט כן קידם יוזמות חשובות בתחום.

"הרגשתי באירוע אתמול שכל הפעילים והמפלגה עצמה היא לא באמת חברתית. חברי כנסת מהמפלגה עומדים על הבמה ואף אחד לא דיבר על דיור או על הדיור הציבורי. כשהתחלנו להפגין אותם חברי כנסת אמרנו שלא צריך להקשיב לנו, כי אנחנו רק מביאים קולות של הרס, בעוד שבמפלגה יודעים את העבודה. במקביל התחילו לצעוק עלינו. אחד מאנשי המפלגה צעק עלי: 'חתיכת פרזיטית, לכי לחפש בית, לכי לחפש עבודה'. אחרים צעקו ששילמו לנו לבוא ואחד צעק לי לתוך הפנים שהוא שירת בצבא ולמה הוא צריך לתת לי בית. איזה מין מפלגה חברתית אומרת כזה דבר? קבוצה של גברים, חברים במפלגה, הקיפו אותי ואיימו עלי. קרעו לי את השלט ועשו כאילו הם הולכים לתת לנו מכות".

> פרס גאמפ: האיש שהיה שותף לכל החלטה אסונית שקיבלה ישראל

שר האוצר התחייב בעבר מספר פעמים לשקם את הדיור הציבורי ולאמץ חקיקה שתקבע כי חמישה אחוזים מכל בנייה חדשה תופנה לדיור ציבורי, אך למרבה הצער הוא לא קיים את הבטחתו. שר האוצר גם התחייב להעביר תקציבים לרכישה ובניית דירות ציבוריות וגם זה לא קרה, והוא אף התעלם מדרישתו של השר גלנט, חברו למפלגה, להעביר 2.5 מיליארד שקל לדיור ציבורי. בפועל, למרות ההבטחות של שר האוצר, נראה כי לא נעשה כלום כדי באמת לשקם את הדיור הציבורי. זאת במצב שבו, לפי נתונים שהציג גלנט, כמיליון ישראלים תלויים בסבסוד ממשלתי בשביל לשלם שכר דירה.

"בישראל חיים מיליון איש שרק יכולים לחלום על רכישת דירה במחיר למשתכן, אבל כנראה שהם לא מעניינים את שר האוצר שממשיך להתעלם", מוסיפה ריקי כהן בנלולו, ממובילות המאבק. "אני בהלם מכך שממשלת ישראל, וכחלון שאמור להיות חברתי, מתעלמים ממיליון איש שהם ברובים ילדים, אימהות חד הוריות, קשישים ונכים", הוסיפה בנלולו.

בפורום הדיור הציבורי מתכוונים לצאת למאבק נגד התקציב ודורשים משר האוצר לפעול מיד על מנת להעביר כספים לצורך זה. כמו כן דורשים בפורום לאמץ מיד את "חוק החמישה אחוז" שהתחייב לחוקק שר האוצר, וקוראים למדינה גם לחשוב על פתרון מערכתי שיסייע לכל מיליון האזרחים שתלויים כרגע כל חודש מחדש במימון ממשלתי כדי שתהיה להם קורת גג. מבקר המדינה חשף בדו"ח האחרון על הדיור הציבורי כי המדינה לא באמת חושבת על פתרונות דיור ארוכי טווח עבור מחוסרי הדיור, ומכאן שהגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות ותפעל כדי לאמץ תכנית כוללת עבור חסרי קורת הגג.

"טענות 'כולנו' כאילו שהם דואגים לדיור הציבורי משוללות יסוד", מוסיפה רותי לביא, שגם נכחה בפעולה אמש. "כחלון טען באוזנינו שהוא קנה כאלף דירות דיור ציבורי, ושעצר את מכירת הדירות בשוק החופשי. אלה שטויות. הדירות נקנו מכספי המכירה של דירות דיור ציבורי אחרות, שנמכרו לזכאים, ושחוק הדיור הציבורי ממילא מונע את השימוש בכסף הזה לצרכים אחרים. כרגע אין בתקציב 2017 שום הקצאה לדיור ציבורי. הח"כים והשרים המעורבים בנושא חייבים לתת בפנינו דין וחשבון. אם ימחקו אותנו, אנחנו כבר נמצא אותם".

בפורום מדגישים כי בעולם כולו הדיור הציבורי הוא דומיננטי ומשפיע על כל שוק הדיור. אם יש היצע של דיור ציבורי, מחירי הדיור כולם יורדים. בישראל מנסים להקטין את הדיור הציבורי ולהציג אותו כפתרון קצה למסכנים. אבל הדיור הציבורי הוא פתרון שיכול לסייע למאות אלפי אנשים, ובמובן הזה היא צריך לקבל מעמד שווה לכל תכניות הדיור האחרות, כולל מחיר למשתכן ולזכות למשאבים דומים. בלי דיור ציבורי לא יהיה פתרון למשבר הדיור וכדאי ששר האוצר יבין את זה עכשיו לפני שיהיה מאוחר.

> למה בחברה הערבית מתנגדים להגברת הנוכחות המשטרתית?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf