newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתמיכת ראש העיר, מפגינים בעפולה ממררים את חיי הזמרת הערבייה

דלאל אבו אמנה, אחת הזמרות המוכרות בעולם הערבי, נעצרה בגלל פוסט שבו נכתב "אין מנצח מלבד האל". מאז שחרורה, היא ומשפחתה סובלים מהטרדות קשות והפגנות קבועות מול ביתם. המשטרה: "המחאה לא זקוקה לאישור"

מאת:
זמרת, ד"ר לנוירולוגיה וחוקרת מוח. דלאל אבו אמנה

זמרת, ד"ר לנוירולוגיה וחוקרת מוח. דלאל אבו אמנה

בתקופה שבה אסור לחברה הערבית ולפעילי שמאל להפגין בדרישה לסיום המלחמה, ובזמן שרוב ההפגנות בישראל הן של משפחות החטופים, בשכונת גבעת המורה בעפולה מתקיימות הפגנות מזה יותר מחודש, כמעט מדי יום; לא למען עצירת המלחמה ולא למען המשכה, לא למען החזרת החטופים במשא ומתן וגם לא למען החזרתם בכוח, אלא נגד הזמרת דלאל אבו אמנה, המתגוררת שם מזה 5 שנים עם בעלה, ד"ר ענאן עבאסי, סגן מנהל בית החולים העמק בעפולה, ושני ילדיהם.

דלאל אבו אמנה אינה רק אחת הזמרות הבולטות ביותר בקרב הפלסטינים אזרחי מדינת ישראל, אלא גם מהזמרות המוכרות בעולם הערבי. היא גם ד"ר לנוירולוגיה וחוקרת מוח, ומצטיינת בתחום המדעי לא פחות מהאמנותי.

>> במשטרת בן גביר אין כל חד"ש

ב-17 באוקטובר הגיעה אבו אמנה לתחנת המשטרה בנצרת להגיש תלונה בעקבות איומים ודברי הסתה שהופנו נגדה ברשתות החברתיות, כחלק מגלי הסתה נגד אזרחים ערבים רבים, בעיקר פעילים, סטודנטים ואמנים בגלל עמדותיהם, אפילו מלפני המלחמה. תוך כדי שהותה בתחנה, הופתעה על ידי שוטרים ממשטרת עפולה, שהגיעו לתחנת נצרת ועצרו אותה. מעצרה של אבו אמנה נחווה כמכה קשה לכלל החברה הערבית ועורר סערה גדולה ומסע הוקעה נרחב. המשטרה התעקשה להביאה בפני שופט, שהאריך את מעצרה רק ביממה, חרף התנגדות המשטרה. על פי עדויות הנוכחים במקום, השופט עצמו הופתע למראה אבו אמנה האזוקה. נגד אבו אמנה לא הוגש כתב אישום לאחר שחרורה.

אחרי שהתפרסמה הידיעה על מעצרה של דלאל אבו אמנה, בגלל פוסט שכתבה, ובו המשפט "אין מנצח מלבד אלוהים" בערבית ("لا غالب إلا الله"), עם דגל פלסטין. לאחר מכן התברר כי אבו אמנה, שלא מנהלת בעצמה את החשבונות שתחת שמה ברשתות החברתיות, כלל לא ידעה על פרסומו.

"דלאל לא אהבה את הפרסום כי הרגישה שהוא עלול להתפרש בצורה מגמתית ומתלהמת וכי האווירה והמצב  מצריכים זהירות", אומרת עורכת דינה, עביר בכר, "במיוחד מכיוון שהיא מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אזרח באשר הוא, והיא גם הבהירה זאת בכתב בהתכתבות עם הצוות שלה, שפגיעה בילדים ובנשים היא ממש מעשה שטן.

"דלאל כתבה לצוות שלה ב-8 באוקטובר שהיא לא אוהבת את הפרסום ושהוא עלול להעמיד אותה בבעיה משפטית כי האווירה הייתה מתוחה. היא מעולם לא הסתירה את השתייכותה לעם הפלסטיני וגם לא את הגנתה על זכויות העם הפלסטיני, חלק משיריה הם שירים לאומיים פלסטינים, אבל בתקופת מלחמה, ובגלל המתח הקיים בעקבות אירועי 7 באוקטובר, גם לאחר מעצרה השרירותי היא החליטה, כמו רוב החברה הערבית, לשתוק, כי כל דבר שתגיד עלול להתפרש בצורה שגויה ובניגוד לעקרונות היסוד והמוסר שלה. בית המשפט גם מנע ממנה, לאחר שחרורה, להשתתף בכל אמירה הקשורה למצב המלחמה".

בכר מדגישה כי בכל מקרה, אין בפוסט כל הסתה וכי מדובר בפוסט דתי, "שאגב מקובל גם בדת היהודית, שכן היהודים מאמינים שאלוהים תמיד מנצח. פוסט זה, עם סמל של דגל פלסטין, שאין מניעה חוקית לפרסם אותו, גרם למעצרה של דלאל ולהתייחסות אליה כפושעת, ולקמפיין ההטרדות הגזעניות שלא נפסק נגדה מאז, ללא כל פעולה מצד המשטרה להגן עליה מפני המסיתים".

ההפגנות הכמעט יומיות מול הבית הפכו את חייהם של אבו אמנה ובני משפחתה לבלתי נסבלים. "כלבה", "מחבלת", "לכי לחמאס" – אלה רק חלק מהקריאות שהם שומעים מדי יום. ההפגנות כוללות גם השמעת מוזיקה רועשת, ומשתתף בהן מדי פעם ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, שגם נושא שם נאומים במה שנראה כניצול הנושא לקמפיין הבחירות שלו. אלא שהעניין לא מסתכם בהפגנות רועשות, בהטרדה היומית ובקריאות השטנה. בשבוע שעבר ההתנכלויות הגיעו לכדי ניתוק המים לבית, החרמת פח האשפה ותליית דגלים וסמלים, בזמן שאבו אמנה כלואה בבית עם ילדיה. זה בנוסף להפגנות מול בית החולים העמק, שדורשות לפטר את בעלה, ד"ר עבאסי.

מאות הפגינו בעפולה במחאה על זכייתם של עשרות אזרחים פלסטינים במכרז לבניית דירות בעיר (יותם רונן/אקטיבסטילס)

המוטיבציה: להביא לעזיבת משפחות ערביות את העיר. מפגינים בעפולה במחאה על זכייתם של עשרות אזרחים פלסטינים במכרז לבניית דירות בעיר, 13 ביוני 2018 (יותם רונן/אקטיבסטילס)

אבו אמנה מזעיקה את המשטרה פעם אחר פעם, לפעמים השוטרים מגיעים ועומדים ליד המפגינים בלי לעשות דבר, במקרים מסוימים השוטרים יצאו מרכבם ועמדו עם המפגינים לשירת ההמנון.

עו"ד בכר פנתה למספר רשויות רשמיות, בהן המשטרה והיועצת המשפטי לממשלה, כדי לשים קץ להטרדה זו ולמנוע מהמפגינים להתקרב לביתה של אבו אמנה, בהסתמך על התקדים שבו מנע בית המשפט הפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, למרות שהוא איש ציבור, על אחת כמה וכמה כשמדובר באזרחית מן השורה.

לאחר שבכר הגיעה למסקנה שנשקפת סכנה ממשית לחייה של אבו אמנה, המליצה לה לעזוב את ביתה שבעפולה באופן זמני, אולם אבו אמנה ומשפחתה דוחים את הרעיון.

עד כה, אבו אמנה מעדיפה שלא להגיב ולדבר ישירות בתקשורת, מחשש שכל אמירה תובן לא נכון או תוצא מהקשרה.

"בסוף נהיה כלואים בכפרים שלנו"

בימים האחרונים, עשרות אמנים יהודים וערבים שלחו מכתב ליועמ"שית ולפרקליט המדינה בדרישה להגן על אבו אמנה. "לזמרת דלאל ומשפחתה זכות לחיות בכל עיר ומחובתנו לאפשר לה זאת ולהדוף כל ניסיון לערער על זכותה בסיסית זו. לא יעלה על הדעת שרשויות החוק לא יאכפו את ההגנה הנחוצה לה, ויהדפו את אלה המבקשים לפגוע בה ובשמה הטוב", נאמר במכתב.

רבים בציבור הערבי סבורים כי אחת המוטיבציות העיקריות של ההפגנות נגד אבו אמנה היא לגרום למשפחה לעזוב את עפולה, ובכך לדחוף משפחות ערביות אחרות ללכת בעקבותיה. גורמים מהימין ניסו בשנים האחרונות למנוע מערבים לגור בעפולה או להיכנס לפארק הציבורי, שנחלו הצלחה חלקית, הכל באמתלה של שמירה על צביונה היהודי של העיר.

היטיב לנסח את הדברים פעיל שהגיב על פרשת אבו אמנה באחת הרשתות החברתיות: "היום הם דורשים ממשפחה ערבית לא לגור בעיר יהודית כי הם לא אוהבים את העמדות של אחת מבני המשפחה הזו. מחר ידרשו ממשפחה אחרת שלא תגיע לעשות קניות בעיר יהודית, אחר כך ידרשו ממשפחה אחרת לא להגיע לטיפול בבית חולים בעיר יהודית, ובסוף נמצא את עצמנו כלואים בכפרים שלנו. הקמפיין הזה נגד דלאל אבו אמנה הוא יותר ממה שהוא נראה. כל החברה הערבית וכל מי שמאמין בחופש ובדמוקרטיה בחברה הישראלית חייב להתנגד לו ולתמוך בדלאל".

דוברו של אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה, אישר כי אלקבץ אכן תומך בהפגנות ("תפילה לשלום החיילים", כלשונו) ומשתתף בהן.

ממשטרת עפולה נמסרה בתגובה: "מדובר במחאות של בין 15 ל-20 משתתפים שאינן זקוקות לאישור משטרתי על פי החוק. המשטרה מגיעה למקום כדי למנוע התפתחויות אלימות".  

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf