newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בקרב הדגלים בחווארה, הפלסטינים ניצחו

לאחר שמתנחל הוריד דגל במרכז העיירה הפלסטינית, חווארה הפכה בשבועיים האחרונים למוקד של מאבק בין מתנחלים וחיילים שאבטחו אותם, ובין פלסטינים תושבי המקום. התוצאה: במקום דגלים בודדים, העיירה מוצפת בדגלים פלסטיניים

מאת:
לפני תחילת המאבק, בקושי היו דגלים פלסטינים בחווארה. חיילים על רקע דגל פלסטיני במרכז העיירה (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

לפני תחילת המאבק, בקושי היו דגלים פלסטינים בחווארה. חיילות על רקע דגל פלסטיני במרכז העיירה (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

אם לשפוט לפי המקום שבו החלה "מלחמת הדגלים" הנוכחית בגדה המערבית – העיירה חווארה, וכביש 60 שעובר דרכה ובו משתמשים גם פלסטינים וגם מתנחלים – נראה שלפחות בינתיים הפלסטינים ניצחו במאבק הזה.

עשרות דגלי פלסטין נראו השבוע תלויים על גגות ומרפסות בחווארה, מודבקים בכניסה לעסקים או משתלשלים מחוטי חשמל. הנוכחות הצבאית בעיירה צומצמה, ומתנחלים כמעט שלא עוצרים ומנסים להוריד דגלים.

"מלחמת הדגלים" בחווארה התנהלה במקביל להסתערות על דגלי פלסטין בלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, ולמאבק הציבורי סביב הנפת דגלי פלסטין באירועי יום הנכבה בקמפוסים בתוך ישראל.

האירועים בחווארה עצמה החלו מיד אחרי הלוויה של אבו עאקלה: מתנחל עצר את רכבו והסיר דגל פלסטין שהיה תלוי במרכז העיירה. בתגובה, פלסטינים תלו דגלי פלסטין במקומות רבים בחווארה. מתנחלים, חלקם חמושים, עצרו במרכז העיירה, תלשו דגלים מחנויות והורידו אותם מעמודים. בכמה מקרים, חיילים  אבטחו פעולה של מתנחלים להסרת דגלים, ובמקרים אחרים חיילים הסירו בעצמם את הדגלים. חייל, שאינו משרת כלוחם, נתפס לאחר שתלש דגל פלסטיני, כשברשותו אמצעי לחימה רבים.

מדביקים בכנסיה לחנויות. דגל פלסטין בחווארה,7 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

מדביקים בכנסיה לחנויות. דגל פלסטין בחווארה,7 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

הקרב על הדגלים בחווארה, שכבר ידעה אלימות מתנחלים בעבר, הפך למאבק כמעט יומיומי. צעירים תושבי העיירה, וגם בעלי עסקים, תלו עוד ועוד דגלים וארגנו מחאה באחד מימי שישי, שפוזרה בעזרת רימוני הלם וגז. כשתושבים התאספו באופן ספונטני מול המתנחלים, הצבא השתמש ברימוני הלם כדי לפזרם.

הצבא עבר לענישה קולקטיבית. חיילים חסמו דרכים בעזרת תלוליות עפר, השתלטו על בתים בעיירה ותלו עליהם דגלי ישראל. ביום שישי לפני שבועיים, מתנחלים, שלא טרחו אפילו לכסות את פניהם, נכנסו לבית קפה מקומי, ניפצו את דלתות הזכוכית, הפכו שולחנות ונרגילות וברחו מהמקום.

הפלסטינים מחזירים מלחמה

הנוכחות הצבאית המוגברת בכביש רק הגבירה את המתח. מצד אחד, מתנחלים הרגישו שיש להם גיבוי של הצבא להורדת דגלים, ומצד שני צעירים פלסטינים יצאו למחאות, שכללו גם יידוי אבנים. בנה ונכדה של חברת הכנסת אורית סטרוק נפצעו לאחר שהושלכו אבנים לעבר רכבם.

אולם אתמול רק חיילים ספורים נכחו בחווארה, והם לא ניסו להסיר דגלים. פארס, צעיר שעובד בבית הקפה שמתנחלים תקפו, טען שברגע שהצבא היה במקום, המתנחלים קיבלו "אומץ לרדת מהמכוניות ולקחת דגלים". כמו אחרים בעיירה, פארס וסיפר שלפני תחילת המאבק, בחווארה היו תלויים רק מעט דגלי פלסטין, ואילו עכשיו הם בכל פינה.

הכביש שסביבו מתנהלת "מלחמת הדגלים" נמצא בשטח B, כלומר אזור הנמצא בשליטה אזרחית פלסטינית, ולפיכך אין שום מניעה שיונפו בו דגלי פלסטין. לכן הגיבוי שנתן הצבא למתנחלים שהורידו דגלים, והעובדה שחיילים פעלו בעצמם להסרתם, נראים מופרכים עוד יותר.

במקביל לקרב על הדגלים, נמשכות העבודות להקמת כביש "עוקף חווארה", שיאפשר נסיעה לכיוון יצהר והתנחלויות נוספות בלי לעבור דרך העיירה. חווארה נשארה אחד הישובים הפלסטינים הבודדים בגדה שמתנחלים צריכים לעבור דרכו בדרכם להתנחלויות.

חיילים שהשתלטו על בית בחווארה, מאי 26, 2022 (צילום: נאסר אשתיה/ פלאש90)

חיילים שהשתלטו על בית בחווארה, מאי 26, 2022 (צילום: נאסר אשתיה/ פלאש90)

כידוע, הכבישים העוקפים שנבנו אחרי הסכמי אוסלו אפשרו למתנחלים לנסוע בגדה בלי לעבור בישובים פלסטינים, מה שגם סייע להרחבת ההתנחלויות וגם יצר אשליה של חיים במרחב מקביל. המאבק בחווארה הוא תזכורת לכך שהניסיון למחוק את הייצוג הפלסטיני ממרחב, שהוא רובו פלסטיני, נידון לכישלון.

מלחמת הדגלים התפשטה מחווארה לישובים פלסטינים אחרים בגדה. בכפרים רבים, הצמודים לכבישים ראשיים או קרובים להתנחלויות, כמו ביתא, קריות, תורמוס עיא ואחרים, נתלו דגלי פלסטין. מתנחלים מקרני שומרון ניסו להתארגן כדי להוריד דגלים בכפר עיזבת אל טביב, הקרוב להתנחלות, אך הצבא מנע זאת.

בכפר פונדוק, שעל כביש 55, ליד קדומים, חיילים הסירו דגלים פלסטינים ביום שלישי לפנות בוקר. ביום שישי שעבר, חיילים אף החרימו דגלים במהלך מסע הלוויה של הנער עודה עודה מהכפר מידיה, שנהרג מאש הצבא.

התנהלות הצבא עכשיו מזכירה במידת מה את האינתיפאדה הראשונה, אז חיילים אילצו פלסטינים להסיר דגלים מעמודי חשמל. גם באינתיפאדה הראשונה זה לא הצליח למנוע את הנפתם, אבל נראה שהאובססיה הישראלית להחרים דגלי פלסטין עוד לא שככה. מה שברור הוא, שהניסיון למחוק את הייצוג הפלסטיני מהמרחב יצר אפקט הפוך משהתכוונו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf