newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

במקום למנוע את רצח בני הזוג בראשל"צ, המשטרה חיסלה את הרוצח

כבת לנרצחת, למרות שאני מזדהה עם תחושת ההקלה שחשות בוודאי משפחותיהם של אנסטסיה רוסנוב ואליעזר קנדינוב, אני יודעת שזה לא התפקיד של המשטרה "לחסל" חשודים. ככה לא עושים צדק, ולא ככה ימנעו את הרצח הבא

מאת:

כותבת אורחת: תמר בן דוד

כשלושה ימים לאחר שרצח את אנסטסיה רוסנוב ובן זוגה אליעזר קנדינוב, המשטרה "חיסלה" את יאן גבריאלוב ושמה קץ לפרשה. סוף טוב הכל טוב: הרוצח המתועב, עבריין מוכר למשטרה, קיבל את מה שמגיע לו ונפטר מן העולם (או העולם נפטר ממנו) כשנורה על-ידי מפקד מחוז מרכז מוטי כהן. אבל לא, זה לא יכול להיגמר ככה. אסור שהמשטרה תצא הגיבורה בסיפור הזה.

נתחיל בסוף: תראו איזה יופי עובדת עיתונות מגויסת. המילה "חיסול" שמשמשת היטב לתיאור של הריגת פלסטינים (כי הם לא מתים, נהרגים או נרצחים – הם מחוסלים) על-ידי כוחות צה"ל והמשטרה, חלחלה והפכה כעת למילה כוללת. מעתה, אם נהרגת על-ידי חמוש במדים (הנכונים), אתה מחוסל. מילה זו שוללת באופן רטורי ומראש את האופציה שהמעשה שגוי, כי הרי חיסולים באים מהעולם של ג'יימס בונד או כוכבי אקשן אחרים, שהמוות שנגרם על-ידיהם הינו צודק, הכרחי ומוסרי בתכלית.

בין אם המילה הזו, שהופיעה במספר דיווחים על הפרשה, הומצאה על-ידי עורכים מתחכמים ובין אם על-ידי המשטרה, היא משמשת כלי לספין תקשורתי מתוחכם – יחד עם הרטוריקה שניתן למצוא גם בדיווחים אחרים, בהם מתוארות לאורך ולרוחב ההתרחשויות וגבורת השוטרים של אותו הערב, כשרצח בני-הזוג והאירועים שקדמו לו מתוארים בפסקה בת שלושה משפטים (בהתאם לחשיבות הדברים בעיני הכותבים). איזה קטע, ממש אותה מתכונת של הסטטוס של גלעד ארדן, השר לבטחון פנים, שהחליט גם הוא לרכוב על הסערה.

> הבית בסכנה: "החצר הנשית" בחיפה עומדת בפני סגירה

במקום להעמיד את יאן גבריאלוב לדין, מה שהיה עלול לעורר ביקורת בבית-המשפט ובתקשורת על התנהלות המשטרה לפני הרצח, היא פשוט "חיסלה" אותו. אנסטסיה רוסנוב ובן זוגה אליעזר קנדינוב זכרם לברכה

במקום להעמיד את יאן גבריאלוב לדין, מה שהיה עלול לעורר ביקורת בבית המשפט ובתקשורת על התנהלות המשטרה לפני הרצח, היא פשוט "חיסלה" אותו. אנסטסיה רוסנוב ובן זוגה אליעזר קנדינוב זכרם לברכה

כך, במקום להגן על תושבי המקום הזה ולמנוע פשעים כפי שמשטרה טובה (אם יש כזה דבר) אמורה לעשות, היא פשוט הרגה את הפושע וזכתה בכל הקלפים: היא גם נמנעה מלהביא את יאן גבריאלוב לדין, מה שהיה עלול לעורר ביקורת בבית-המשפט ובתקשורת על התנהלותה לפני הרצח (מדובר בעבריין מוכר ואנסטסיה ז"ל הגישה עליו תלונה ושמה את מבטחה במשטרה), וגם זכתה לנקות את שמה המצחין מאינספור מחדלים דומים נוספים בהם היא הפקירה נשים למותן.

היא גם עשתה את כל זה במה שמתואר כמבצע מורכב ומשוכלל, כשהדיווחים על הירי משתנים מכתבה לכתבה ולא כל-כך ברור אם היה נחוץ או לא – האם גבריאלוב אכן שלף את אקדחו לעבר מפקד המחוז לפני שנורה? אם כן, למה התרחיש הזה הופיע רק בכתבות מאוחרות יותר? אולי יש לי נטיה לקונספירטיביות, אבל כשאין תקשורת אמינה וחוקרת שמעלה שאלות בנושא הזה, וכשאין מה לצפות ממח"ש שיחקרו את הפרשה, אין על מי לסמוך שיבדקו את האמת.

נקודת מפתח חשובה היא זהות האדם העומד בראש המנגנון. רוני אלשיך, איש השב"כ, מונה לתפקיד המפכ"ל כחלק מתהליך מתמשך של מיליטריזציה של המשטרה ההופכת מגוף שומר, אוכף ומגן לגוף מבצעי ותוקף יותר מאי פעם. מדובר גם באדם שבתוך זמן קצר מאד בתפקיד זכה לתדמית בעייתית ביותר, עקב מדיניותו בנושא הטרדות מיניות בקרב פקודיו ובקידומיהם. אלשיך ביקר בזירת ה"חיסול".

חשוב לי לסיים בהבהרה:

מהרגע שהודיעו על מותו של הרוצח, משהו בתוכי השתחרר והרגשתי איזושהי הקלה. בתור בת לנרצחת במקרה דומה, אני גם מבינה ומזדהה עם הנחמה שחשות המשפחות של אנסטסיה ושל אליעזר (זכרם לברכה) במותו, הנובעת הן מתחושת מיצוי והן מהעובדה שהסכנה חלפה עבורם.

אבל עדיין, כפי שציינה אחותו של הנרצח, לא מדובר בצדק. המערכת המשפטית אינה מתפקדת וסוחבת הכרעות דין עד אין-קץ (מניסיון) ורחוקה מלפעול לטובתן של נשים שחוות אלימות כזו או אחרת, אבל זה בוודאי אינו תפקיד המשטרה למלא את המקום הזה. לא ככה יעשה הצדק ולא ככה ימנעו מקרים נוספים, עם כמה שאין בי טיפת צער על מותו של עוד אחד מיני חלאות רבים.

[עדכון 31.5]: לאחר שמשפחתו טענה שמשהו חשוד בגרסת המשטרה בהתחשב בממצאי נתיחת הגופה, מח"ש הודו שגבריאלוב ירה לעצמו בראש לאחר ההתנגשות ברכבו. גילוי מעלה אף יותר שאלות בנוגע לצורך בירי משטרתי ובפעולת ה"חיסול".

תמר בן דוד היא אשה קווירית ירושלמית, בתה של אביטל רוקח ז"ל.

> לקראת ההכרעה בעליון: לא להפקיר את יונתן היילו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf