newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איך הפך "מזרחי" לשם קוד לימני ודתי

הדיבור על "חום מזרחי" הוא לא מחמאה, גם אם הוא בא ממזרחים כמו אמסלם או רגב. זו הדרך בה ממשיכים לסמן את המזרחים כניגוד הפראי, הימני והמסורתי של האשכנזים המתורבתים והשמאלנים, כלא משכילים שמקבלים החלטות אמוציונליות מול חומר שממנו נוצרים מנהיגים ושופטים

מאת:

כותבת אורחת: אורטל בן דיין

קשה לי להעלות על הכתב את תחושת הקבס העולה בי למשמע הביטוי "אנשים חמים" ביחס למזרחים.

אצלי בבית, קבלת אורחים זה דבר חשוב מאוד. חברות זה ערך עליון. אני שונא קמצנים. להעניק דברים, חום, אהבה, תשורות קטנות — אלה דברים שמוטבעים אצלי. כשאני רואה שני חברים יושבים ומזמינים קולה וכל אחד משלם את הארבעה שקלים שלו — זה מדהים אותי. אני חושב שאם היו שופטים בעלי מסורת מזרחית, הם לא היו מבינים על מה המהומה… לאורך 15 שנה הזמנתי את החברים שלי במאות אלפי שקלים. עשיתי חשבון, רק עוגיות קניתי במאות אלפי שקלים.

כך אמר לאחרונה ח"כ דויד אמסלם בראיון לרוית הכט במוסף "הארץ". בפשטות: אמסלם מגייס את ה"מזרחיות" כדי להצדיק את מעשיו של ראש הממשלה, שבימים אלה נחקרים בחשד לשוחד. לטענתו המזרחים הם אנשים שבנוהל מפנקים אורחים בעוגיות במאות אלפי שקלים ואם היו שופטים מזרחים לא הייתה כל בעיה, שוחד היה נתפס בעיניהם כדבר שבשגרה.

ברור לכל אדם סביר כי מדובר בטיעונים מופרכים. העניין המטריד הוא הקלות בה הוא מגייס את "החום המזרחי" למטרה הזו ולמעשה משעתק את התבנית הגזענית הקלאסית: מזרחים זה אוכל, נדיבות חסרת גבולות וקבלת אורחים. אל תטעו, מדובר בעלבון שמתחפש למחמאה, הוא אמנם נאמר בטון חיובי אבל זוהי תמצית הגזענות שמקבעת את גבולות הגזרה של מזרחים בתחום האוכל ותרבות האירוח. (אגב, אם נחפור רק קצת מתחת לטיעון הגלוי של אמסלם, מסתתר פה סיפור נוסף: ההנגדה בין מזרחים שמוציאים כסף בצורה אמוציונליות וחסרת היגיון, מול עסקת חליפין רציונלית שמתקיימת בין שני אשכנזים – בעל הון וראש הממשלה – ומטרתה להפיק רווח נאה לשני הצדדים).

> למה דוקא האמנות מוציאה את הימין הכל-יכול מהדעת?

כזכור, גם הנשיא משה קצב גייס בצורה בזויה את "החום המזרחי" על מנת להצדיק את התקיפות המיניות שלו. וכך שני פוליטיקאים מזרחים מהימין מגייסים סטראוטיפים מזרחים גזעניים כדי להצדיק עבירות פליליות חמורות.

אבל לא רק בימין, כמובן. לאחר פגישה עם מירי רגב, אמר עליה השחקן משה איבגי: "היא אדם חם, ואמרה שאין סיבה שערבים יופלו לרעה". כלומר, גם אם היה ורגב תחליט לתקצב בצורה הוגנת ודמוקרטית מוסדות של תרבות ערבית, זה יעשה כי היא אדם חם ולא בגלל שהיא אדם ענייני שבוחר את צעדיו בצורה רציונלית.

עדיף ראש ממשלה אשכנזי

"החום" המעיק הזה הוא השורש העמוק של הגזענות כלפי המזרחים, והוא חלק ממערך שלם של הנחות מוצא על המזרחיות – על יחסה לתרבות, לדת, להשכלה וללאומיות – שמשמשות ככלים רטוריים בוויכוחים פוליטיים. למרבה התסכול, דווקא פוליטיקאים, פעילים, אמנים והוגים מזרחים מאמצים חלקים מהשיח הגזעני הזה, ומשתמשים בו נגדנו עצמנו.

למה נגדנו? כי החום המזרחי מבנה את הקור האשכנזי, ואמוציונליות מזרחית מבנה את הרציונליות האשכנזית. והעניין הוא שמעסיקים רוצים להעסיק אנשים רציונליים. מי האזרח הטמבל שמעוניין בשופט שיעשה החלטות של דיני נפשות בצורה יצרית, חמה כזו, של עוגיות וקולה? אף אחד. בדומה, כולם רוצים ראש ממשלה ענייני, שקול, מקצועי וקר רוח. כן, גם המזרחים. לכן מפלגת הליכוד יכולה להיחשב "מזרחית" למרות שמעולם לא עמד בראשה מזרחי (בניגוד לשלוש פעמים שמזרחי עמד בראשות מפלגת העבודה).

כך שהחום המזרחי הוא לא מחמאה, הוא הדרך בה ממשיכים לסמן את המזרחים כניגוד הפראי של האשכנזים המתורבתים.

> צפו: מאות חסמו כביש בלב תל אביב וקראו להכרה בפרשת ילדי תימן

מגייס את "החום המזרחי" כדי להגן על נתניהו ולמעשה משעתק את התבנית הגזענית הקלאסית. ח"כ דויד אמסלם. (יונתן זינדל/פלאש90)

מגייס את "החום המזרחי" כדי להגן על נתניהו ולמעשה משעתק את התבנית הגזענית הקלאסית. ח"כ דויד אמסלם. (יונתן זינדל/פלאש90)

גם הדיאלוג האחרון בין ליאור אשכנזי למירי רגב בנוגע לסרט "פוקסטרוט" הוא דוגמא מצוינת לדרך שבה מזרחים – משני צדי המתרס – משתמשים בגזענות אנטי-מזרחית אחד נגד השני ככלי בוויכוחים פוליטיים. במקרה הזה מדובר בגישה כלפי הקשר בין השכלה מערבית לבין מוצא מזרחי.

"אם היא הייתה קוראת את צ'כוב, היא הייתה מבינה שמדובר באלגוריה", אמר אשכנזי על תגובתה של שרת התרבות לסצנת הסיום של הסרט, בהשתתפותו. בתגובה ענתה לו רגב: "ליאור אשכנזי שלעג לי והתנשא מעליי, לא מתאים לו להיות הגרבוז של המזרחים".

ליאור אשכנזי מניח שעל מנת לדעת מהי אלגוריה צריך לקרוא צ'כוב. הוא מניח שהיכרות עם תרבות מערבית היא תנאי הכרחי ליכולות הפשטה בסיסיות ביותר וטוען שלרגב אין כאלו. ואילו רגב, בתגובה לגזענות ולהתנשאות שלו, אומרת לו "אל תהיה אשכנזי כמו גרבוז". היא למעשה טוענת שכל ביקורת עליה היא אשכנזית, גם כשהיא מגיעה מפי מזרחי, כאילו שמזרחים לא יכולים להתנשא.

אפרופו, גם המשפט המפורסם של רגב על צ'כוב בעייתי באותה צורה. באמירה שלה "שיכנזה" שרת התרבות את צ'כוב, נתנה לאשכנזים בעלות עליו, ובהרחבה – על כל הספרות הרוסית והתרבות המערבית.

רגב גנבה למזרחים את התרבות

מדוע מאמצים מזרחים בקלות ובידיים פתוחות את התפיסה הגזענית והאוריינטליסטית של מזרחיות, תפיסה שלפיה מזרחים מפסיקים להיות מזרחים אם הם עוברים מוביליות חברתית ורוכשים השכלה? הרי זו תפיסה שמקריסה את עצמה. אם כמה מהיעדים המרכזיים של המאבק המזרחי הם חינוך עיוני, מלחמה בהסללה לבתי ספר מקצועיים והנגשה של השכלה אקדמית – אז בהכרח המטרות הן שמזרחים יהיו נוכחים יותר במוסדות ההשכלה הגבוהה, שיהיו יותר פרופסורים, יותר שופטים – שיהיו כמה שיותר מזרחים בעלי תארים אקדמיים.

אבל הנה לכן הפרדוקס, ככל שמזרחים נעשים יותר כאלה – כלומר ככל שהמאבק מגשים את יעדיו – אז פעילים חברתיים ופוליטיקאים טוענים שאותם משכילים אינם "מזרחים אמיתיים" ואינם מייצגים את המזרחיות. לשיטתם מזרחיות והשכלה הן תכונות מנוגדות. שמעתי לא פעם פעילים מזרחים שמתבטאים כך. מדובר בתפיסת עולם שמאפשרת למזרחים להתקיים רק בגבולות הגזרה שהגדירה להם האליטה האשכנזית וכל מי שחורג מהגבולות האלו מואשם בחוסר שורשיות וחוסר אותנטיות.

אז בואו נבהיר: אחוזי השכלה נמוכים בקרב מזרחים הם תוצאה של הפלייה וגזענות, לא תכונה שמאפיינת את התרבות המזרחית או את המזרחים. צבירת הון ורכישת השכלה הן תכונות של מעמד ולא של מוצא. צריך מאוד להיזהר עם "הלבנת" מזרחים שעשו ניעות מעמדית ורכשו השכלה.

המטרה של המאבק המזרחי היא לשבור את הקשר בין מזרחיות למעמד נמוך ולא לשמר אותו בשם איזו פנטזיה על אותנטיות.

> מול בית הגזל בשייח ג'ראח קיבלנו, יהודים ומוסלמים, את פני השנה החדשה

האם מזרחים לא יכולים להתנשא? האם צ'כוב שייך לאשכנזים? מירי רגב, ליאור אשכנזי (צילומים: מרק ישראל סלם/פול, פלאש 90)

האם מזרחים לא יכולים להתנשא? האם צ'כוב שייך לאשכנזים? מירי רגב, ליאור אשכנזי (צילומים: מרק ישראל סלם/פול, פלאש 90)

השיח המזרחי בשירות הימין

השאלה "מה זה בכלל מזרחי אותנטי" מלווה את המאבק המזרחי מאז ומתמיד. אבל אם בעבר היא התקיימה בעיקר כשאלה פתוחה ומרחיבת דעת, על מהי זהות תחת דיכוי ואיך היא יכולה להיות כלי מעצים ומשחרר, הרי שהיום היא הפכה לפרקטיקה מדירה, שבאמצעותה אנשי ימין מזרחי מייצרים דה-לגיטימציה למזרחים שאינם נמנים על מחנה הימין.

כך, השימוש שנעשה בביטוי ה"חום המזרחי" וה"עממיות" הם חלק מניסיון כולל לייצר הבחנה בין מזרחים אותנטיים למזרחים מזויפים. במסגרת השיח הזה מזרחי אמיתי הוא בהכרח ימני ומסורתי ולרוב לא-משכיל, מה שהופך את כל המזרחים שמשתייכים למחנה השמאל לזיוף, למתנשאים, ל"משתכנזים".

הדבר שמצביע יותר מכל על כך שמדובר בפרקטיקה גזענית היא שחלוקה מהסוג הזה לא מתקיימת אצל אשכנזים. לאשכנזים יש חופש להצביע למי שהם רוצים, להיות חילוניים, דתיים, ימנים, שמאלנים, או חסרי השתייכות, מבלי שיערערו על זהותם. אין דבר כזה אשכנזים אסלים או מזויפים.

בדיון שניהלתי בפייסבוק לאחרונה עם מזרחי ימני, י. נגר, הוא כתב לי שהמזרחים במפלגת העבודה אינם באמת מזרחים, והוסיף: "המהות תשתנה כשהמזרחים המרכיבים את מפא"י יהיו מזרחים שורשיים כמו דוד ביטן ואורן חזן ולא מזרחים מבחינת המוצא בלבד כמו בן עמי, למשל. זה גם קשור לשאלה האם את כמו גם רועי חסן מייצגים משהו מזרחי. לדעתי לא. אתם בניה של שפה אקדמית מערבית-אשכנזית וככזו היא אולי מוערכת על האליטה האשכנזית, אך אין לה דבר עם המזרחיות".

כמו צ'כוב והספרות הרוסית אצל רגב, אצל נגר גם האקדמיה היא מערבית, משמע של אשכנזים בטאבו, ולכן כל מזרחי שנכנס בשעריה מאבד את האותנטיות כמו גם את הזכות לדבר כמזרחי. על פי התפיסה הזו מזרחיות תמשיך להיות מזוהה עם חוסר השכלה ונחשלות לנצח. כמה עגום.

בהמשך הדיון הוסיף נגר נדבך נוסף למזרחיות לשיטתו: "עממיות, אי-פורמליות, סחבקיות/לבביות, דוגריות… ובהיבט אחר – עמדות לאומיות, שמרניות ומסורתיות. ולשאלתך במה אני יותר מזרחי ממך? הנה למשל עוד מעט שבת. אני סוגר מחשב, הולך לבית הכנסת התימני בשכונה, מתפלל בהגיה תימנית… ואיני רואה שום ניגוד לכך שאני ביום יום מופיע בבתי משפט כעורך דין, או שאחי (…) בוגר הטכניון עובד בכיר במשרד ממשלתי ושגם הוא לא צריך להשיל מעצמו את הזהות המזרחית-תימנית בשביל להגיע לאן שהגיע".

כלומר, גם כאשר השכלה אקדמית מכרסמת באותנטיות המזרחית, זו יכולה לשרוד במידה והמזרחי המשכיל הוא ימני ושומר על זיקה ישירה לדת ולמסורת. כלומר, על פי ההגדרות של נגר, רכישת השכלה מערבית אינה מאיינת לחלוטין את האותנטיות אלא ההשתייכות ל"שמאל הפרוגרסיבי". אם אזקק את דבריו המייצגים: מזרחי אמיתי הוא בהכרח ימני ובהכרח בעל זיקה לדת ולמסורת.

אז תשאלו מה זה "מזרחים", בעצם? הנה הגדרה סוציולוגיות: "מזרחים" הם קבוצה חברתית של מהגרים מארצות ערב והאסלאם וצאצאיהם שנקלטו לתוך מדינה גזענית ולוהקו על ידי האליטה האשכנזית השלטת לתפקיד חוטבי העצים ושואבי המים של החברה הישראלית. צאצאיהם עברו סוציאליזציה במערכת החינוך הישראלית כ"מזרחים" ומבנה ההזדמנויות החברתי שלהם נקבע ביחס ישיר למוצאם. כל מי שעונה על ההגדרה הזו הוא מזרחי. אפשר להגיש בקשות לוועדת חריגים.

כל הגדרה אחרת, בין אם היא סובבת סביב לאומיות, דת, חום, עוגות או השכלה, היא במקרה הטוב לא מדויקת ובמקרה הרע גזענית.

אורטל בן דיין היא עיתונאית, סוציולוגית, בעלת חנות בגדי וינטאג' ומעצבת תכשיטים.

> צעירים דוברי רוסית בישראל – בין סגידה לליברמן למאבק לשינוי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf