newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איך הגיע "המעניש" אל גבו של המפגע מחדרה?

סמל הגולגולת שנראה על שכפ"ץ שלבש אחד היורים בפיגוע אתמול, נפוץ בקרב כוחות הביטחון בארה"ב ובישראל כסמל של הרתעה. לא ידוע על קשר שלו עם דאעש, שאליו מעריכים שהמפגעים השתייכו. למעשה, בשנים האחרונות הוא סימל דווקא את המאבק בדאעש

מאת:
הפיגוע בחדרה (צילום ממצלמת אבטחה)

"המעניש" דווקא שימש כסמל המאבק בדאעש. המפגע בחדרה (צילום ממצלמת אבטחה)

במצלמות האבטחה שתיעדו את מהלך הפיגוע בחדרה אתמול (ראשון), נראה אחד היורים פושט את מעילו וחושף שכפ"ץ, שעליו סמל של גולגולת. רבים תהו מה פשר הסמל, ועיתונאים אף טענו שזהו סמל של דאעש.

שני היורים מאום אל פחם, שלפי החשד השתייכו לדאעש, הגיעו עם תחמושת רבה, כולל צבאית. הם הרגו שני שוטרי מג"ב ופצעו חמישה לפני שחוסלו.

הסמל שהופיע על השכפ"ץ הוא סמל "המעניש" – The Punisher – שמקורו בסדרת קומיקס אמריקאית. הוא נפוץ בקרב כוחות ביטחון בארה"ב, וגם בישראל, כסמל של הרתעה. בשנים האחרונות הוא סימל דווקא את המאבק בדאעש בקרב כוחות הצבא האמריקאי, העיראקי.

קשה לקבוע אם מבצעי הירי מאום אל פחם בחרו במתכוון בשימוש בסמל. מצד אחד, היורה בחר להסיר את מעילו ובכך חשף את השכפ"ץ עם הסמל. מצד שני, ליורה השני לא היו פרטי לבוש עם הסמל, מה שעשוי להצביע על כך שלא מדובר בבחירה, ויתכן שהסמל כבר היה על השכפ"ץ כשהניחו עליו את ידם.

דמות הקומיקס "המעניש" היא של אנטי-גיבור. היא הופיעה לראשונה בחוברות של מארוול ב-1974. "המעניש" הוא איש צבא, שבני משפחתו נרצחו בידי מאפיונר, והוא נלחם נגד הפשע המאורגן תוך שימוש באלימות קשה. "המעניש" לא לוכד את הפושעים, אלא הורג אותם.

הקומיקס עובּד לסרטים ולסדרה של נטפליקס. גארת' אניס, אחד מכותבי הסדרה, תיאר את "המעניש" כמי ש"רואה את העולם במונחי שחור ולבן".

השימוש בסמל הגולגולת של "המעניש" צבר תאוצה בקרב חיילים אמריקאים בעיראק ובאפגניסטן בתחילת שנות ה-2000. כריס קייל, חייל ביחידת אריות הים (יחידת קומנדו בצבא האמריקאי), שכתב את הספר "צלף אמריקאי", סיפר שאימץ את הסמל בזמן שירותו בעיראק.

לפי קייל, הוא בחר בסמל כי "הוא תיקן אי צדק, הוא הרג את האנשים הרעים. הוא גרם לעבריינים לפחד ממנו. ריססנו את (את הלוגו של המעניש; א"ז) על הקסדות שלנו, על השכפ"צים שלנו ועל כל הרובים שלנו. ריססנו אותו על כל בניין או קיר שיכולנו. רצינו שאנשים יידעו שאנחנו פה ושיש להם עניין איתנו. תפחדו מאיתנו כי נהרוג אתכם. אתם רעים, אנחנו יותר רעים".

אריות הים ניסו לשמור את הסמל בשימוש בלעדי שלהם, אך הוא זלג ליחידות אחרות בצבא האמריקאי ואף לצבא עיראק. מאוחר יותר, גם שוטרים בכוחות שיטור בארה"ב התחילו מתקשטים בסמל הגולגולת.

ב-2014, בתגובה לקמפיין Black lives matter, יצאו תומכי המשטרה בקמפיין "Blue Lives Matter". בקמפיין הוצב סמל הגולגולת לצד דגל ארה"ב. לדוגמה, יחידות משטרה מקומית בעיר סולווי (Solvay) במדינת ניו יורק תועדו כשהסמל מודבק על כלי הרכב שלהם. במחאה על הריגתו של ג'ורג פלויד, במאי 2020, תועדו שוטרים עם הסמל על המדים כשהם מפזרים באלימות מפגינים.

יחידות של צבא עיראק, אימצו את הסמל סביב 2015 כסמל למאבק בדאעש. בנוסף, השתמשו בו גם גם מיליציות שיעיות. יחידות אמריקאיות שמוצבות בטורקיה הטילו ב-2017 פצצות מהאוויר על דעאש, כשעל הפצצות רוסס סמל המעניש. באמזון אף נמכרת מדבקה של הסמל עם הכיתוב "Fuck ISIS" באותיות כמו ערביות.

איימן אל תמימי, חוקר במידל איסט פורום שבפילדלפיה, ציין בכתבה במגזין "טיים" ב-2015 כי הערכים של המעניש – עשיית צדק על ידי לקיחת החוק לידיים – תואמים את הערכים של המיליציות השיעיות בעיראק. "אני חושב שהם שכחו את ההקשר האמריקאי (של הסמל; א"ז), ורק חשבו 'תראו כמה מגניב אנחנו נראים עם גולגלות המוות הללו'", אמר. אל תמימי הדגיש כי הכוחות העיראקיים מאמצים סמלים אמריקאיים, למרות הלך הרוח האנטי אמריקאי, שנפוץ במיוחד בקרב המיליציות השיעיות.

"המעניש הוא ייצוג של כישלון החוק והסדר להתמודד עם הדאגה של אנשים שמא מערכת החוק הזניחה אותם", אמר בשנה שעברה יוצר הדמות, ג'רי קונוויי. "זה תמיד נראה לי טיפשי ואירוני, ששוטרים מאמצים סמל שהוא במובהק של מפירי חוק".

בתגובה לשימוש של אנשי המשטרה בסמל, השיק קונוויי קמפיין חולצות "גולגלות למען צדק", המשלבות מוטיבים של Black lives matters, בניסיון לנכס מחדש את הסמל.

בשנים האחרונות הופיעו גרסאות של הסמל לצד דגלי ארה"ב, ובהמשך גם של ישראל, והוא הפך נפוץ בקרב חיילים בצה"ל. בכתבה שפירסמנו בשנה שעברה חשפנו את היקף השימוש בסמל לצד דגל ישראל בקרב חיילים, ככל הנראה בהשראת השימוש שעושים בסמל בארה"ב לצד הדגל האמריקאי.

סמל המעניש על מדי חייל(צילום: אורי גבעתי)

סמל המעניש על מדי חייל(צילום: אורי גבעתי)

לפי בדיקת "שׁיחה מקומית" השימוש בסמל – שאינו מוכר רשמית על ידי הצבא ולכן אסור לשימוש, נפוץ למדי ביחידות קרביות. בגרסתו הישראלית, סמל הגולגולת מופיע לצד או במשולב עם דגל ישראל. את התגים עם הסמל, "פאצ'ים", ניתן לקנות במגוון חנויות מקוונות בישראל ובחו"ל. באחת החנויות שבהם נמכרים סמלי "המעניש" אישרו בשנה שעברה כי השימוש בהם נפוץ בגדודים רבים, וכי רק בחלק מהיחידות לא מאפשרים אותו.

הופעת הסמל אצל חיילי צה"ל זכתה לתשומת לב לאחר שצולם על מדים של חייל שתקף מפגינים ישראלים ופלסטינים שביקשו להעביר מים ליישוב בדרום הר חברון, ועל קסדה בתוך רכב צבאי באותו אירוע. אך לא היה זה מקרה חריג: במאי 2021 זוהה הסמל על אפוד של שוטר, לבוש בבגדים אזרחיים, בזמן מחאה ביפו. האירוע עורר סערה, משום שהשוטרים בלבוש אזרחי סירבו להזדהות כשוטרים.

באוגוסט 2021, מאבטחים וחברי קיבוץ ניר דוד צולמו כשעל חולצותיה סמל שמשלב את הגולגולת של "המעניש" בסמל הקיבוץ, בעת שהתעמתו עם הפעילים להנגשת נחל האסי לציבור. באירוע אחר באותו חודש, תועד הגולגולת בעת שהשתתף בהריסה של טרסות חקלאיות ועקירת עצים וכרם בח'לת אל-פורן, שבאזור חברון בגדה המערבית.

בעברית הסמל נמכר כ"פאץ' דגל ישראל / גולגולת", בלי להזכיר שמדובר בסמל "המעניש". לפעמים הוא מופיע רק תחת הכותרת "פאץ' דגל ישראל", כך שמי שיחפש פאץ' "רגיל" של דגל ישראל יקבל את סמל הגולגולת. מחירו נע בין שני דולר ל-18 שקל. מה שיכול להעיד על הפופולריות של הסמל הוא שבאחת החנויות לציוד טקטי הוכרז על מבצע, שבמסגרתו כל מי שרוכש חולצה מקבל פאץ' מתנה. הפאץ' לדוגמה היה של "המעניש" עם דגל ישראל.

הפעיל אורי גבעתי, שחקר את התופעה, ציין בכתבה שפירסמנו כי "סמל 'המעניש' בישראל הוא חלק מהמראה המפחיד שאנחנו מנסים לייצר, מאיך שאנחנו רוצים להיראות אל מול האדם שעומד מולנו. כשאנחנו שמים את הגולגולת על המדים, אנחנו מעבירים מסר ברור: אנחנו לא כאן כדי להגן. אנחנו כאן כדי לתקוף, להפחיד".

גבעתי העריך שרוב מי שמשתמשים בסמל הזה בישראל לאו דווקא מכירים את הקומיקס שבהשראתו נוצר או מתחברים אליו. השימוש בסמל, אומר גבעתי, נועד להפחיד. לדבריו, "אני חושב שיש הבדל משמעותי בין הופעת הסמל אצל כוחות משטרה בחו"ל לבין השימוש בגולגולת אצל חיילי צה"ל והמשטרה. אני לא חושב שכאן מישהו באמת מתעניין בייצוג הספציפי של סמל 'המעניש' והסדרה שמאחוריו".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf