newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אזרחי ארה"ב בתורמוס עיא: "המסים שלנו מממנים את התוקפים שלנו"

הדברים הפושרים של הנציגה האמריקאית, שביקרה בתורמוס עיא, הרגיזו את התושבים, שרבים מהם מחזיקים באזרחות אמריקאית. "ישראל חושבת שהיא יכולה לפגוע בנו בלי לשאת באחריות", אמר חבר בית הנבחרים באילינוי, יליד העיירה

מאת:
ההתנחלויות מקבלות תמיכה מאמריקה, אנחנו בנינו הכל לבד. אולפת עבד אל עזיז, פלסטינית אמריקאית עם בנותיה נור ואמל בביתן שהותקף בתורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

ההתנחלויות מקבלות תמיכה מאמריקה, אנחנו בנינו הכל לבד. אולפת עבד אל עזיז, ובנותיה, נור ואמל, אוחזות בדרכון האמריקאי שלהן, בביתן שהותקף בתורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

ביום שישי בצהריים, דיפלומטים מעשרים מדינות ערכו ביקור סולידריות בתורמוס עיא, בעקבות הפוגרום שערכו שם מתנחלים ביום רביעי, שבמהלכו ניזוקו בשריפה לפחות 15 בתים ועשרות מכוניות. היה זה הביקור הדיפלומטי הגדול ביותר בשנים האחרונות ביישוב פלסטיני. המשלחת כללה גם נציגים אמריקאים, אולי משום שיותר מ-80 אחוז מתושבי העיירה מחזיקים באזרחות אמריקאית ורבים מחלקים את זמנם בין הגדה לארה"ב.

באולם העירייה התכנסו נציגים ממדינות האיחוד האירופי, בריטניה, יפן ועוד. ראש משלחת האיחוד האירופי לפלסטין, סוון קון פון בורגסדורף, אמר כי המשלחת הגיעה "כדי להביע את הסולידריות שלנו. אנחנו מזדהים עם מצבכם הקשה וצריכים לדווח לבירות שלנו על הסבל שלכם ולהמליץ על פעולות כדי שהוא יסתיים".

>> "מתנחלים הציתו את הבית. התחבאנו בשירותים". עדויות מתורמוס עיא

קון פון בורגסדורף ציין עובדה שהרשויות בישראל מעדיפות להתעלם ממנה: "תחת החוק הבינלאומי (לישראל) יש חובה להבטיח את השגשוג הכלכלי והחירות של התושבים בפלסטין, כל עוד הכיבוש נמשך. דבר מזה לא כובד ביום רביעי".

אחריו דיברה לורדס לאמלה מהמשרד לענייני פלסטינים במחלקת המדינה האמריקאית, שאמרה בקצרה כי "על האחראים לתקיפה לעמוד לדין", אך לא ציינה אילו פעולות תנקוט ארצות הברית. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס בסוף השבוע להתקפות, כשאמר, "בארצות הברית התקבלו דיווחים על אזרחים אמריקאים בסיכון באזור הגדה המערבית עקב פעילות שבה מעורבת ממשלת ישראל באופן פעיל".

משלחת יוצאת דופן בגודלה. דיפלומטים בסיור בתורמוס עיא (צילום: שיחה מקומית)

משלחת יוצאת דופן בגודלה. דיפלומטים בסיור בתורמוס עיא (צילום: שיחה מקומית)

אולם התושבים, שרבים מהם כאמור אזרחים אמריקאים, הביעו אי שביעות רצון מהתגובה האמריקאית ודרשו מממשל ביידן צעדים קונקרטיים. הם אף יזמו עצומה הקוראת לפתוח בחקירת FBI של ההתקפה.

עבד אלנאסר ראשיד, חבר בית הנבחרים ממדינת אילינוי, פלסטיני-אמריקאי שגדל בתורמוס עיא ובא לביקור קיץ בעיירה עם אשתו וילדיו אמר שהוא נאלץ להסביר לילדים שלו ש"ממשלת ישראל לא מאמינה שמגיע לנו שוויון זכויות. ממשלת ישראל מאמינה שאנחנו יכולים להיפגע, או אפילו להיהרג, בלי שתישא בהשלכות או באחריות".

"המיסים שלנו בארה"ב מממנים את ההתנחלויות ואת אלה שתוקפים אותנו", הוסיף האשם, בן הכפר שחי בבוסטון, "בעוד שלישראל ולהתנחלויות יש תמיכה ומימון, כאן בנינו הכל מכסף שחסכנו, המשפחות שלנו עברו לעבוד בארה"ב".

משלחת הדיפלומטים ביקרה גם בבית משפחת סלמאן, שנשרף כליל. פועלים ובני המשפחה כבר עסקו בפינוי הרהיטים השרופים, והחלו לגרד את קירות הבית המפויחים. "מתנחלים תקפו את הבית משלושה כיוונים כשהיינו בתוכו", סיפר אחד מבני המשפחה לדיפלומטים.

אולפת עבד אל עזיז, 52, שחיה ב-30 השנים האחרונות בשיקגו, הגיעה הקיץ לביקור עם משפחתה, לראשונה זה 12 שנים. היא לא היתה בבית כשהמתנחלים החלו לתקוף, אבל ארבעה מתשעת ילדיה היו בו. "הייתי מחוץ לעיירה, הילדים שלי התקשרו ואמרו את השהאדה", סיפרה בשעה שהציגה את החלונות השבורים דרכם הושלך בקבוק התבעה שגרם לשריפה בחדר הקדמי של הבית. גם היא הפנתה חיצי ביקורת לממשל האמריקאי. "המיסים שלנו בארה"ב משמשים להרוג אותנו כאן", אמרה. "הממשלה האמריקאית חייבת לעצור את זה".

בית שהוצת על ידי מתנחלים בתורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

חיפשו בתים מאוכלסים. בית שהוצת על ידי מתנחלים בתורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

בתה של אולפת, אמל בת ה-20, סיפרה שהיתה שקועה בהכנת שיעורי בית כשראתה עשרות מתנחלים מחוץ לחלון, תוקפים בתים בעיירה. "ירדנו לקומה התחתונה ונעלנו את הדלת. שמענו איך הכל נשבר. זה היה מפחיד. שלחנו הודעה למשפחות שלנו, 'אנחנו אוהבים אתכם'. באמת חשבנו שזה היום האחרון שלנו. חלק מהמתנחלים כאן (בשילה; א"ז) הם אמריקאים; בארה"ב הם יהיו שכנים שלנו, אבל כאן הם תוקפים אותנו".

"כשהסתתרנו התקשרנו לקו החירום של השגרירות והקונסוליה של ארה"ב. איש לא ענה"

"המתנחלים ראו אותנו דרך החלון והתחילו לתקוף אותנו", הוסיפה נור בת ה-21, אחותה של אמל. "היו להם בקבוקי תבערה, אבנים ורובים. הם לא רואים בנו בני אדם, הם רואים בנו ג'וקים, שהם רוצים להיפטר מהם. בזמן שהסתתרנו התקשרנו לקו החירום של השגרירות והקונסוליה של ארה"ב, אבל אף אחד לא ענה".

תושבים סיפרו ל"שיחה מקומית" כי המתנחלים, שהגיעו בקבוצה גדולה, תקפו בעיקר בתים שנראו מאוכלסים: בתים שמכוניות חנו בחזיתם, שהחלונות שלהם פתוחים או שאנשים נראו בתוכם. ואכן, כמה וילות מפוארות אך ריקות, שהמתנחלים עברו לידם במהלך הפוגרום, לא ניזוקו, בעוד שבתים פחות מפוארים כן הותקפו.

יאסר, פלסטיני-אמריקאי, סיפר כי המתנחלים היו מצוידים בבקבוקי תבערה רבים, בעזרתם יכלו להצית תוך שניות את כלי הרכב. "הם שברו את השמשות בעזרת אבנים ותוך שניות הציתו אותם".

בתיעוד מצולם שהתפרסם מהאירוע, נראים שני מתנחלים חמושים ברובים אוטומטיים, כורעים ברך ומכוונים את נשקם לעבר פלסטינים, בעוד מתנחלים אחרים נסוגים לאחור. התיעוד מחזק עדויות של תושבים כי מדובר במתקפה מתוכננת היטב.

תיעוד מצולם נוסף הגיע ממצלמת אבטחה בבית הנמצא כקילומטר מהכביש שממנו הגיעו המתנחלים. בתיעוד נראים מתנחלים מגיעים מכיוון ההתנחלות שילה, מציתים בתים ורכבים. הצבא והמשטרה הגיעו רק לקראת סוף האירוע. נראה כי אילו רצו, יכלו לעכב את התוקפים בדרכם החוצה.

בעוד המשטרה טענה כי עומר קטין, הצעיר מהעיירה שנהרג מאש השוטרים, כיוון נשק לעבר השוטרים, אשתו סיפרה בדמעות לדיפלומטים סיפור הפוך. "לא היה אכפת לו מעצמו, הוא דאג לביטחונם של אחרים", אמרה. "הוא הוציא ילדים מהאש, קשישים, אימהות, אבות. הוא הציל את כולם, חוץ מאשר את עצמו. הוא אפילו לא נלחם, הוא רק ניסה להגן על אנשים. הוא היה אמיץ, וכולנו כל כך גאים בו. כל כך כואב לי, אבל משמח אותי שהוא מת באומץ כשהציל אנשים".

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf