newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שנה קטלנית: 154 הרוגים פלסטינים בגדה ב-2022, שיא מאז 2005

31 ישראלים נהרגו בגדה ובישראל, גם כן שיא מאז 2005. על פי נתוני האו"ם רוב ההרוגים הפלסטינים בגדה נפגעו בתקריות שבהם לא נורתה אש על ישראלים, 23% מהם היו קטינים. "ישראל חושבת שהפשיטות ישברו את הפלסטינים, קורה ההפך"

מאת:
60 אחוז מההרוגים נפגעו בתקריות שבהן גם ישראל לא דיווחה שנורתה אש לעבר כוחותיה. הלוויה של ראאד אל נעסן מהכפר אל מועיייר, נובמבר 2022 (צילום: פלאש 90)

60 אחוז מההרוגים נפגעו בתקריות שבהן גם ישראל לא דיווחה שנורתה אש לעבר כוחותיה. הלוויה של ראאד אל נעסן מהכפר אל מוע'ייר, נובמבר 2022 (צילום: פלאש 90)

154 פלסטינים נהרגו בגדה המערבית בשנת 2022 מידי חיילים ומתנחלים, המספר הגבוה ביותר לפחות מאז 2005, כך עולה מנתונים שאספו האו"ם ומקורות נוספים. בנוסף לכך, ארבעה פלסטינים מהגדה המערבית נהרגו בעת שביצעו פיגועים בתוך ישראל.

מדובר בעלייה של כ-87 אחוז ביחס ל-2021, אז נהרגו 83 פלסטינים בגדה. 32 פלסטינים נהרגו ברצועת עזה ב-2022. כ-10,000 פלסטינים נפצעו ב-2022 מאש הצבא והמתנחלים.

גם מספר ההרוגים הישראלים ב-2022 הוא הגבוה מאז 2005. לפי נתוני הצבא, השנה נהרגו 31 ישראלים על ידי פלסטינים, מתוכם 24 אזרחים, כולל הרוגים בפיגועים שנערכו בתוך ישראל. ב-2021 נהרגו 18 ישראלים, כולל באירועי מאי 2021, ובאירועי "שומר חומות", כלומר עלייה של 72 אחוז לעומת השנה הקודמת. 181 ישראלים נפצעו על ידי פלסטינים בגדה ב-2022, ועוד 24 ישראלים נפצעו בתוך ישראל.

לפי נתוני האו"ם, מתוך 154 הפלסטינים שנהרגו ב-2022 בגדה, 150 נורו על ידי חיילים, ואילו לגבי ארבעה לא ברור אם נורו על ידי מתנחלים או חיילים. זהו, כאמור, הנתון הגבוה ביותר מאז שהאו"ם התחיל לאסוף את מספרי ההרוגים הפלסטינים, ב-2005. לפי ארגון "בצלם", זהו מספר ההרוגים הפלסטינים הגבוה ביותר בגדה מאז 2004.

לפי נתוני האו"ם, 36 מבין ההרוגים הפלסטינים בגדה, כ-23 אחוז, היו קטינים. לפחות 123 מהרוגים הפלסטינים נורו במהלך מבצעים צבאיים יזומים של ישראל בגדה. מתוך ההרוגים, חמישה מהפלסטינים נהרגו לאחר שהתקיפו או נחשדו שהתקיפו מתנחלים, ו-16 נהרגו לאחר שהתקיפו או נחשדו שהתקיפו חיילים.

55 מההרוגים הפלסטינים היו ממחוז ג'נין, כולל הארבעה שנהרגו בעת שביצעו התקפות בתוך ישראל. 34 מההרוגים היו ממחוז שכם, ועד שמונה ממחוזות אחרים בצפון הגדה. כלומר כ-63 אחוז מההרוגים ב-2022 באו מצפון הגדה, שם ישראל ביצעה פשיטות ומבצעים צבאים רבים, במיוחד מאז תחילת מבצע "שובר גלים", שהחל בסוף מרץ לאחר שורה של התקפות בתוך ישראל.

בין ההרוגים השנה מירי ישראלי היתה עיתונאית אל ג'זירה, שירין אבו עאקלה, שנורתה ככל הנראה בידי חייל ישראלי במהלך פעילות הצבא בג'נין בחודש מאי, ומותה עורר סערה בינלאומית. בתחילת דצמבר נורתה הנערה ג'אנה זכארנה בשעה שעמדה על גג ביתה במחנה הפליטים ג'נין, במהלך פשיטה של הצבא. באוקטובר נפטר ריאן סלימאן בן ה-7 מהכפר תקוע ליד בית לחם מדום לב, זמן קצר לאחר שחיילים פלשו לביתו בחיפוש אחר ילדים שיידו אבנים.

השיקול לא לפתוח בחקירה אינו ענייני. פלסטינים באתר שבו נורתה שירין אבו עאקלה למוות (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

הריגתה עוררה סערה עולמית. פלסטינים באתר שבו נורתה שירין אבו עאקלה למוות (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

במהלך 2022, נפצעו, כך על פי נתוני האו"ם, 9,562 פלסטינים בגדה ובמזרח ירושלים, ו-279 נפצעו על ידי מתנחלים. מדובר בנתונים נמוכים משנת 2021, שהיו ככל הנראה גבוהים בעקבות אירועי מאי באותה שנה. נכון לסוף נובמבר, נפצעו מאש חיה 683 פלסטינים.

לפי נתוני האו"ם, 60 אחוז מהפצועים וההרוגים הפלסטינים נפגעו באירועים שבהם לא דווח על חילופי אש בין ישראלים ופלסטינים.

לפי נתוני הצבא, ב-2022 חלה עלייה דרמטית במספר אירועי הירי בגדה כלפי ישראלים או אל מטרות ישראליות: 285 אירועי ירי בשנה האחרונה, לעומת 61 ב-2021 ו-31 בשנת 2020.

באו"ם מדווחים על עלייה של 48 אחוז באלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים ב-2022 לעומת 2021, ועל עלייה של 106 אחוז באלימות מתנחלים, ביחס ל-2020.

מנתונים המעודכנים עד סוף נובמבר, ב-11 החודשים הראשונים של 2022 נעצרו 6,066 פלסטינים, כלומר ממוצע חודשי של כ-550 עצורים. לפי האו"ם, מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז 2017. 820 פלסטינים הוחזקו במעצר מנהלי, ללא משפט או כתב אישום. המספר הגבוה ביותר מאז 2008.

נתוני הצבא נמוכים יותר. לפי הצבא, במהלך 2022 נעצרו בגדה 3,216 פלסטינים.

שעואן ג'בארין, מנכ"ל אל חק, ארגון זכויות האדם הפלסטיני הוותיק והגדול ביותר ואחד הארגונים שישראל הכריזה עליהם כ"ארגון טרור" ב-2020, אומר שמדובר בהידרדרות שנמשכת זה זמן. "ב-2015 פרסמנו מסקנות לגבי מדיניות של 'לירות על מנת להרוג'", אמר ג'בארין. "השנה כולם הרגישו את זה. אפילו באינתיפאדה הראשונה החיילים ירו רק כאשר היו מול קהל גדול. עכשיו זה ירי מכוון, גם כלפי ילדים".

על פי ג'בארין, אחת הסיבות למספר ההרוגים הגבוה היא הפלישות הליליות התכופות של הצבא ליישובים פלסטיניים. "זו פרובוקציה להיכנס בלילה למחנות פליטים, כפרים וערים על בסיס קבוע", אומר ג'בארין. "המטרה היא להראות שהצבא הוא הסמכות בשטח, שהוא יכול לעשות כל דבר".

אולם לדעת ג'בארין, מספר ההרוגים הגבוה רק יגביר את האלימות. "על כל פלסטיני שהם (ישראל) הורגים, יותר צעירים מוכנים להצטרף לקבוצות (החמושות א"ז), או להגיב", אומר ג'בארין. "הישראלים חושבים שהפשיטות ישברו את רוח האנשים, אבל זה בדיוק ההפך. אנשים מחפשים כבוד, זכויות ועתיד. אי אפשר לעצור אנשים שרוצים עצמאות".

על הממשלה החדשה, אמר ג'בארין: "לפיד רצה להראות שהוא יותר חזק מנתניהו, בעיקר על ידי הרג פלסטינים. הממשלה החדשה תיקח את הקונפליקט לממד הדתי וזה יהיה קטסטרופלי. אבל אני לא רואה הבדל בהרג בין שמאל לימין, המדיניות זהה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf