newsletter icon
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"שמי רנן רז, מפלסטין": פרידה מאקטיביסט שמת בדמי ימיו

לא לעתים קרובות מותו ממחלה של ישראלי צעיר מעורר גלי אבל בקרב פעילים פוליטיים פלסטינים. אבל רנן רז ייצג בשבילנו קבוצה קטנה של ישראלים אנטי-ציונים, שמחויבים כל כולם למאבק משותף למען עתידנו כאן. לזכרו

מאת:

כתב: אחמד אל-באז

דבר מוזר ונדיר קרה בשבוע האחרון ברשת. עשרות רבות של פלסטינים, בעיקר מהגדה המערבית, פרסמו ברשתות החברתיות הודעות אבל ותנחומים בעקבות מותו של פעיל ישראלי צעיר, שהלך לעולמו בעקבות מחלה בתחילת השבוע. ונשאלת השאלה: מי היה הישראלי הזה, שהצליח לזכות באהבתם של כל כך הרבה פלסטינים למרות מציאות ההפרדה בין העמים?

רנן רז, בן 28 בלבד במותו, נולד וגדל בקיבוץ דורות. בתי עזה, רק שלושה קילומטרים מדורות, היו חלק טבעי מנוף ילדותו, מבלי שידע דבר על החיים בהם. "יום אחד שאלתי את המורה שלי מה זה 'פלסטין', והיא הייתה מזועזעת ואסרה עלי להזכיר את השם הזה שוב בבית הספר", סיפר לימים בראיון.

> ביהמ"ש ידון בבקשת המשוררת דארין טאטור להשתחרר ממעצר בית

רנן רז ז"ל, נעצר במהלך הפגנה בנבי סאלח (אקטיבסטילס)

רנן רז ז"ל, נעצר במהלך הפגנה בנבי סאלח (אקטיבסטילס)

כמו הרבה בני נוער, גם אצל רנן רז דווקא האיסור והמסתורין דחפו אותו לחקור ולקרוא יותר על ארצו ועל יושביה. "הבנתי שהיה פה טיהור אתני, הנכבה, שבוצע על ידי התנועה הציונית הפושעת, שאין בינה לבין היהדות דבר או חצי דבר", סיפר. בהמשך גילה גם שהקיבוץ שלו נבנה על אדמות הכפר הפלסטיני הוג', שחרב ב-48'.

בגיל 18 סירב רז להתגייס לצבא. ההחלטה החריגה בקיבוץ הובילה ללחץ חברתי כלפיו, ולדבריו משפחתו התביישה בו. כעבור כמה זמן הוא עבר לתל אביב, ונהג להציג את עצמו במשפט "שמי רנן רז, מפלסטין, גר בתל אביב", וזו הייתה מבחינתו הדרך לציין את סירובו להכיר בלגיטימיות של מדינת ישראל. הוא היה מתאר תא עצמו "אנטי-ציוני, אנטי-פשיסט ואנטי-אפרטהייד", היה פעיל ב"אנרכיסטים נגד הגדר", בקבוצת "חרם מבפנים" התומכת ב-BDS, ואחרות.

כללים לשיתוף פעולה

רנן רז, שלא זכה לפרסום רב בחייו, נחשב מבחינת הפלסטינים שאהבו אותו לדוגמא לקבוצה קטנה של ישראלים אנטי-ציונים, שמקדישים את חייהם למאבק בכיבוש. בעוד שחלק מהפעילים הישראלים רואים במונח "כיבוש" ככזה שמציין רק את השטחים שנכבשו ב-1967 (ספציפית הגדה המערבית ועזה), מבחינת רז וחבריו מדובר בכל פלסטין המנדטורית.

מנקודת מבט פלסטינית, ההבדל הזה הוא חלוקה קריטית בתוך השמאל הישראלי, בין ציונים כדוגמת מרצ וארגוני זכויות אדם שונים, לבין האנטי-ציונים, מחנה קטן מאוד של אנשים שמבינים את שורשיו האמיתיים של הסכסוך. למרבה הצער, רוב הפלסטינים מעולם לא שמעו בכלל על פעילים אלה, בין היתר בגלל מדיניות של כלי התקשורת הפלסטינים שלא לעסוק ברצינות בחברה הישראלית, מתוך גישה של "אין דיאלוג עם הכובש".

תנועת ה-BDS הציבה כללים ברורים שמגדירים את התנאים שבהם כן ניתן לקיים פעילות משותפת, ישראלית-פלסטינית. כך למשל נכתב במסמך של הקמפיין לחרם תרבותי ואומנותי על ישראל (PACBI): "על מנת שקשר פלסטיני-ישראלי לא ייחשב לצורה של נורמליזציה הוא צריך לעמוד בשני תנאים בסיסיים: 1. הצד הישראלי חייב לתמוך באופן מלא בזכויות לכל הפלסטינים בהתאם לחוק הבינלאומי, ו-2. הקשר עצמו חייב לנבוע מתוך התנגדות לכיבוש ולהפרות של החוק הבינלאומי".

> רצח נשים: הודא אוהבת האדם, לא עזר לה איש

פעילים ישראלים ופלסטינים במאבק משותף, חוסמים דחפורים שעובדים על הקמת גדר ההפרדה באזור בית ג'אלה, 2010 (קרן מנור / אקטיבסטילס)

פעילים ישראלים ופלסטינים במאבק משותף, חוסמים דחפורים שעובדים על הקמת גדר ההפרדה באזור בית ג'אלה, 2010 (קרן מנור / אקטיבסטילס)

פלסטינים הפעילים במאבק העממי בגדה המערבית בכפרים בלעין, נעלין, נבי סאלח ואחרים מיישמים את המדיניות הזאת בשטח. לאורך השנים הרבות שבהן מפגינים בכפרים האלה מדי שישי בצהריים, הם הפכו למקום מפגש קבוע בין התושבים לבין פעילים ישראלים ובינלאומיים, וכך גם להזדמנות להיכרות הדדית. הפעילים הישראלים כולם, והאנטי-ציונים שבהם במיוחד, מתקבלים בברכה מצד הפעילים והתושבים הפלסטינים. אלה פתחו את בתיהם ואת לבבותיהם בפני הישראלים, והישראלים הפגינו מחויבות אדירה ואומץ רב בעמידה המשותפת מול החיילים הישראלים.

לאור הדברים האלה אין להתפלא על התגובות בקרב פלסטינים למותו של רנן רז. הוא היה דוגמא לקבוצה קטנה של פעילים אהודים על הפלסטינים, מי שמאמינים בפיתוח יחסים שמתמקדים קודם כל במאבק משותף נגד הדיכוי, שרק עם סופו יוכל להיות כאן קיום משותף, דו-קיום. עם מותו, איבדנו שותף נוסף לדרך הזאת.

הפוסט פורסם במקור באנגית באתר 972+, ותורגם על ידי חגי מטר

> שישים שנה למלחמה שקיבעה את מעמדה של ישראל במזרח התיכון

בזמן שרבים כל כך בתקשורת הישראלית זנחו את תפקידם והתגייסו לשמש ככלי תעמולה, שיחה מקומית גאה להיות מי ששומרת באופן עקבי על אמות מידה עיתונאיות וערכיות. אנחנו גאות וגאים להיות כלי התקשורת היחיד בעברית שמביא קולות מעזה באופן עקבי, ושחושף שוב ושוב את המנגנונים מאחורי מדיניות הלחימה הישראלית, שגובה את חייהם של עשרות אלפים בעזה ומפקירה למותם את החטופים הישראלים. התפקיד שלנו בשדה התקשורת הישראלית הוא חשוב וייחודי, ונוכל להמשיך למלא אותו רק בעזרתך. הצטרפות לחברות שיחה מקומית, על ידי תרומה חודשית קבועה בכל סכום, תסייע לנו להמשיך ולחשוף את המציאות. התרומות מקהל הקוראות והקוראים לא רק מסייעות לנו כלכלית, הן גם עוזרות לנו להבין שיש מי שעומדים מאחורינו, ושעבודתנו חשובה להם.

לתמיכה בשיחה מקומית
יירוט של טיל מאיראן מעל הגדה המערבית, ב-18 ביוני 2025 (צילום: ויסאם השלמון / פלאש90)

יירוט של טיל מאיראן מעל הגדה המערבית, ב-18 ביוני 2025 (צילום: ויסאם השלמון / פלאש90)

מתחבאים מטילים בארון: ישראלית בגדה המערבית בזמן מלחמה

כמו כל ההורים הישראלים, גם שרי בשי מתמקדת בשמירה על ילדיה, פיזית ונפשית. אלא שהיא יהודייה שנשואה ליליד עזה ומתגוררת בגדה, בלי אזעקות ובלי מקלטים, ובתה המתבגרת רואה באיום האיראני זירה נוספת להפגין את עצמאותה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf