newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עוד יום של אפרטהייד: מתנחלים בילו במעיין פלסטיני בחסות הצבא

גם ביום שישי האחרון יצאו עשרות מתנחלים לבלות ב"עין קריות", מעיין שנמצא בשטח החקלאי של הכפר הפלסטיני קריות. חיילים ושוטרי מג"ב מנעו מפלסטינים להגיע למקום, וירו גז מדמיע לעבר בתי הכפר

מאת:
מתנחלים במעיין "עין קריות", תחת אבטחה צבאית, ב-24 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

עוד הדגמה לחיים תחת אפרטהייד. מתנחלים במעיין "עין קריות", תחת אבטחה צבאית, ב-24 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

בחסות הצבא, עשרות מתנחלים יצאו אתמול (שישי) לבילוי במעיין פלסטיני בכפר קריות שבגדה המערבית. מזה כחמישה חודשים, מדי יום שישי בצהריים יורדות קבוצות של מתנחלים, רובם נערים, מ"מאחז היובל" הצמוד להתנחלות עלי, למעיין "עין קריות", שבשטח החקלאי של הכפר קריות, כ-250 מטר ממרכז הכפר. בתחילה המתנחלים הגיעו לבדם, אך בהמשך החל מלווה אותם כוח של הצבא ומג"ב, לאבטח אותם ולמנוע מהפלסטינים להתקרב.

בחלק מימי השישי, פלסטינים מהכפר – שמוקף בשלושה צדדים בהתנחלויות ומאחזים – יוצאים להפגין נגד הפלישה לאדמתם. אתמול בצהריים התכנסו במרכז הכפר כ-150 מפגינים, ולאחר תפילת הצהריים ניסו לצעוד לעבר המעיין. שוטרי מג"ב שהיו במקום מנעו זאת מהם, ויידו לעברם רימוני הלם וגז וכדורי מתכת מצופי גומי. בהמשך, כמה צעירים פלסטינים יידו אבנים, והכוחות פתחו בירי מסיבי של גז מדמיע לעבר בתי הכפר.

המראה בשטח ביום שישי האחרון היה עוד הדגמה לחיים תחת אפרטהייד: באזור של דונמים בודדים היה ניתן לראות מתנחלים מתפללים, רוקדים, שרים ("ייבנה המקדש"), תולים דגלי ישראל על גדרות של שדות חקלאיים פלסטיניים. במקביל, החיילים ושוטרי מג"ב הרחיקו את הפלסטינים, כדי לאפשר למתנחלים להמשיך בחגיגה בתוך שטח בבעלות פלסטינית פרטית.

המתנחלים גם העניקו למעיין שם חדש: "מעיין הקטורת". באפליקציית הטיולים "עמוד ענן" נכתב בתיאור המקום על השאיפה להקים במקום התנחלות: "מעיין בתוך מערה עם מים זכים וצלולים. מתאים לכל הגילאים, עדיף להגיע עם עוד מישהו ולעדכם את חמ"ל עלי. במעיין מתקיימת בכל יום שישי תפילת מנחה של נוער עלי, ובעזרת ה' עוד יקום שם יישוב".

בכפר קריות נמצא בנפת שכם, ומתגוררים בו כ-3,000 איש. מדרום לכפר משתרע מרחב הררי ובו עצי זית, מעיין, ועשרות דונמים של אדמות חקלאיות בבעלות התושבים. זהו השטח היחיד באזור שאין בו התנחלויות.

ניסיון המתנחלים להשתלט על המעיין, יחד עם המאחז "גבעת הקטורת" שקם באזור לפני כשלושה חודשים, ייצור רצף טריטוריאלי בין שתי התנחלויות גדולות באזור, שילה ועלי. האלימות במאחז החדש הגיעה לשיא באפריל, אז מתנחלים פצעו פלסטינים במכות וירי חי לעברם. מאז  פונה המאחז על ידי המינהל האזרחי, אך המתנחלים שבו לשהות במקום.

בדצמבר, שעות לאחר הירי במתנחלים בחומש שבו נהרג יהודה דימנטמן, הגיעו בין 20 ל-25 מתנחלים לבית משפחת מקבל, דפקו בדלת בטענה שהם חיילים, פרצו לבית והיכו את בעלי הבית ואאל וסמיחה, והשחיתו את תכולת הבית וכלי רכב שחנו בסמוך לו.

כעת, תושבי הכפר החליטו להתארגן ולהיאבק על אדמתם. באשר קריותי, אחד הפעילים, אמר: "אנחנו נפעל בכל הדרכים החוקיות ובעזרת מחאה, כדי למנוע את התוכנית של המתנחלים והצבא להשתלט על האדמה הזאת, שתחבר את שילה לעלי ותנשל את תושבי קריות מאדמתם".

לדברי קריותי, בכפר חוששים שהפעולות במעיין ובמאחז ייהפכו בסופו של דבר להתנחלות קבועה. "אנחנו סגורים משלושה כיוונים, כמו בכלא. זה האזור היחיד שנותר פתוח, והמעיין משמש לשתייה ולחקלאות. בעזרת ההתנחלות החדשה (המאחז; א"ז) וההגעה למעיין הם מנסים לחסום אותנו מכל הצדדים, ולבנות כאן התנחלות חדשה", אמר.

קריותי ציין כי מתוך חמישה מעיינות שהיו לכפר נותרו להם כיום רק שניים, לאחר שמתנחלים השתלטו על שלושה מהם. אחד המעיינות הללו הוא "עין עריכ", שנמצא בתוך ואדי, בין הגבעות שעליהן הוקמו מאחזי עלי לכביש 60. כיום קוראים למעיין הזה "מעיין הגבורה", והוא סגור בפועל כבר לא מעט שנים לגישה של פלסטינים.

את המחיר משלמים החקלאים

את מחיר בילוי יום השישי של המתנחלים משלמים גם החקלאים במקום. "תראה את שדה החיטה שבוער מהגז", אמר קריותי במהלך ההפגנה. "גם בשבוע שעבר נשרפו פה שדות בגלל רימוני הגז".

עו"ד קמר משרקי-אסעד, מנהלת שותפה בארגון חקל – ברית להגנה על זכויות אדם, המייצגת את תושבי הכפר, אמרה כי היא פועלת במישור המשפטי למניעת פלישת המתנחלים בימי שישי. לדבריה, "התרענו בפני המינהל האזרחי על הניסיונות להשתלט על המעיין, שמתווספים להתנכלויות לתושבים שמגיעים למעיין למלא מים, וכוללים גם שריפת צמיגים במעיין וריסוס כתובות".

לדברי עו"ד משרקי-אסעד, מאז התקיפה של משפחת מקבל לפני כחצי שנה, המצב הידרדר, ובסמוך לכך החלו האירועים במעיין. "המתנחלים רוצים את הגוש הזה נקי מפלסטינים, והצבא איתם. החיילים נכנסים, ומעבירים את המלחמה לתוך הכפר".

בתי הכפר קריות, לאחר שחיילים ירו גז מדמיע לכיוון, ב-24 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

"החיילים נכנסים, ומעבירים את המלחמה לתוך הכפר". בתי הכפר קריות, לאחר שחיילים ירו גז מדמיע לכיוון, ב-24 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

המתנחלים מגיעים למעיין בימי שישי ברגל ובמכוניות פרטיות. הם נוהגים לעתים להשמיע מוזיקה בקול רם. לפני הגעתם, הצבא חוסם את הדרכים המובילות מהכפר לשטחים החקלאיים.

בעבר, הכביש הזה שימש את תושבי קריות כדי להתחבר לכביש 60, ומשם לנסוע לרמאללה או לשכם. הדרך הזאת נסגרה באינתיפאדה השנייה, נפתחה שוב, ואז נסגרה באופן קבוע ב-2012. כיום רק המתנחלים משתמשים בה כדי לפלוש לכפר, בזמן שהתושבים נאלצים לעשות עיקוף של חצי שעה דרך הכפר יתמא.

ביום שישי האחרון, לקראת השעה שלוש, אחרי שעתיים של "בילוי", המתנחלים התחילו לטפס במעלה הגבעה כדי לחזור ביתם לקראת שבת. לפני שעזבו, כמה נערים רצו לשדה סמוך והשחיתו גידולים חקלאיים. לאחר כמה דקות חיילים הגיעו למקום, וליוו אותם החוצה מהשדה.

ב-2012 פירסם המשרד לתיאום עניינים הומניטריים של האו"ם דו"ח על השתלטות מתנחלים על מעיינות פלסטיניים בגדה. לפי הדו"ח, נכון לאותה שנה, כ-50 מעיינות פלסטיניים, רובם בשטחי C, נמצאים בשליטת מתנחלים או בסכנת השתלטות שלהם. בכפר נאבי סאלח התקיים החל מ-2009 ובמשך כמה שנים מאבק עיקש, שכלל הפגנות שבועיות, נגד השתלטות של מתנחלים מחלמיש על המעיין של הכפר.

במקביל להפגנה בקריות, באזור שכם התקיימו ביום שישי עוד כמה מחאות: בבית דג'ן התקיימה מחאה נגד מאחד שהוקם על אדמות הכפר; בכפר קדום התקיימה מחאה נגד סגירת הכביש הראשי לשכם; בביתא התקיימה מחאה נגד המאחז אביתר; ובבורין פעילים ישראלים וחקלאים ניסו להגיע לאדמות הסמוכות למאחז גבעת רונן, ונחסמו על ידי המשטרה.

היום (שבת) עשרות מתנחלים שיצאו מהמאחז עדי עד תקפו פועלים מאל-מוע'ייר ואל מזרעה אלשרקיה, בקרבת הכפר קריות. מתנחלים הציתו שלושה כלי רכב, ועל פי ארגון יש דין, שני פועלים נפצעו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf