newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סקר: 61% מהסטודנטים הערבים חוששים לביטחונם האישי

הסקר, שנערך על ידי איגוד הסטודנטים הערבים, מצא כי סטודנטים פלסטינים רבים שוקלים להפסיק את לימודיהם בגלל הפחד מפגיעה; 72% מרגישים נתונים למעקב ורדיפה; ו-88% מדווחים על עלייה תלולה בהסתה נגדם

מאת:
סטודנטיות באוניברסיטה העברית, ב-23 באוקטובר 2022 (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90)

עבור הסטודנטים הערבים, המרחב האקדמי הפך למוקד של רדיפה, איומים וסתימת פיות. סטודנטיות באוניברסיטה העברית, ב-23 באוקטובר 2022. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90)

פחות משבועיים לאחר מתקפת 7 באוקטובר, פרסם כאן בכר זועבי כתבה על מצבם של הסטודנטיות והסטודנטים הפלסטינים בישראל בעקבות הטבח. התמונה שעלתה היתה מטרידה מאוד: עבור הסטודנטים הערבים, המרחב האקדמי הפך למוקד של רדיפה, איומים וסתימת פיות. מעצרים, השעיות, זימונים לוועדות משמעת והרחקה מהלימודים על ההתבטאויות המינוריות ביותר ברשתות החברתיות הפכו לחלק משגרת חייהם, ברדיפת מלקחיים מצד המשטרה והרשויות האקדמיות כאחד. "אווירה של שלטון צבאי לא מוכרז", כינה זאת ח"כ אחמד טיבי. סקר חדש שפרסם אתמול (רביעי) איגוד הסטודנטים הערבים, מראה עד כמה התיאור הזה מדויק.

הסקר נערך באמצע דצמבר, שבועיים לפני החזרה לספסלי הלימודים, שנדחתה בעקבות המלחמה, והשתתפו בו 809 סטודנטיות וסטודנטים ערבים ממרבית האוניברסיטאות והמכללות בארץ.

מהסקר עולה כי 61% מהנשאלים העידו כי הם שקלו או שוקלים ברצינות להפסיק את לימודיהם בגלל החששות למצבם ולביטחונם האישי. 43% אמרו כי האפשרות הזו נשקלת על ידם "במידה גבוהה". 64% אמרו כי הם שוקלים להפסיק את לימודיהם בגלל הפגיעה הכלכלית שנגרמה להם מאז 7 באוקטובר.

יותר מ-60% מהסטודנטים שהשתתפו בסקר העידו כי אינם חשים בטוחים להסתובב בעיר שבה נמצא המוסד האקדמי שבו הם לומדים. די להזכיר בהקשר זה את הלינץ' שניסו תושבים לבצע בסטודנטים ערבים במכללת נתניה ב-28 באוקטובר. הפגנה המונית נגד הסטודנטים הערבים התקיימה לפני כחודש גם בצפת, בהשתתפות רב העיר, בטענה שאלה "מטנפים את העיר".

גם מעונות הסטודנטים הפכו למקום לא בטוח עבור הסטודנטים הערבים מאז תחילת המלחמה: 12% בלבד אמרו כי הם מרגישים בטוחים במעונות, לעומת 51% שהעידו על תחושת ביטחון "נמוכה מאוד" ו-37% שאמרו כי מידת הביטחון שלהם במעונות "בינונית". גם כאן זכורה לרעה מכללת נתניה, שפינתה מהמעונות עשרות סטודנטים ערבים בלחץ ראשת העיר.

שלא במפתיע, 72% מהמשיבים ציינו שהם מרגישים נתונים למעקב ורדיפה של פעילותם ברשתות החברתיות. תחושות אלה מבוססות היטב במציאות שבה סטודנטים ערבים לא נרדפו רק בגלל פרסום פוסט שולי או חיבוב; סטודנטית פלסטינית ממכללת תל חי זומנה על ידי רשויות המכללה לשיחת הבהרה בגלל תלונה של סטודנטית יהודייה על תכנים שכביכול פרסמה בפייסבוק ובאינסטגרם, אלא שאין לה בכלל חשבון פייסבוק ובאינסטגרם לא פרסמה דבר.

86% מהמשיבים אמרו כי הם חשים באווירה "עוינת מאוד" כלפיהם בקמפוסים וברשתות החברתיות, ו-88% מדווחים על עלייה תלולה בהסתה נגדם. 86% אמרו כי המוסד האקדמי שבו הם לומדים היה לא הוגן ביחסו לסטודנטים הערבים מאז 7 באוקטובר. 76% העידו כי אין להם כל אמון בכך שהמוסד שבו הם לומדים יגן עליהם מפני הסתה וגזענות, ו-19% נוספים העידו כי מידת האמון שלהם בכך היא בינונית.

והנה עוד נתון: רק 2% מהנשאלים אמרו כי אגודת הסטודנטים הארצית מייצגת אותם במידה רבה, בעוד ש-77% אמרו כי אינה מייצגת אותם כלל, ו-21% אמרו כי היא מייצגת אותם במידה בינונית בלבד.

על פי נתוני המל"ג, במוסדות להשכלה גבוהה בישראל לומדים כ-60,600 סטודנטים מהחברה הערבית, שהם 18% מכלל הסטודנטים בישראל. הם צפויים לחזור בתחילת השבוע הבא – אלה מביניהם שאכן יחליטו לחזור – לקמפוסים עוינים ומוסתים עוד יותר, עם הנהלות שברובן נכשלו עד כה כישלון חרוץ בהגנה על התלמידים הערבים, ובמקרים רבים היו בעצמן שותפות לרדיפתם.

לאור התוצאות, איגוד הסטודנטים הערבים הודיע שבכוונתו לפנות לשגרירויות הזרות, לאוניברסיטאות בחו"ל שמקיימות קשרים אקדמיים עם מקבילותיהן בארץ, למועצה להשכלה הגבוהה, למשרד החינוך ולהנהלות האוניברסיטאות והמכללות, בדרישה לשינוי המגמה ולתיקון המצב. שלושה חודשים לתוך המלחמה, עם דעת קהל מוסתת ואלימה מתמיד, נותר רק לקוות שיהיו בגופים האלה מי שישכילו לראות את הנתונים ולהפנים את מלוא משמעותם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf