הממשלה צריכה להתערב ולהציל את "מגה" מקריסה

כמו שהמדינה ידעה לעזור בעבר למפעלים שעמדו על סף קריסה, ולהיחלץ לטובת מגזרים שלמים כמו המושבים והקיבוצים, כך צריך לפעול כעת למען 3,000 העובדים ועוד עשרות האלפים עלולים להיפגע מנפילתה של מגה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

כותבים אורחים: אמיר בשה ומורן סבוראי

רשת הסופרמרקטים "מגה" על סף פשיטת רגל שיכול ותביא לפיטוריהם של  3,000 עובדיה במעגל הראשון ולפגיעה אנושה בעוד עשרות רבות של עסקים קטנים ובינוניים ועובדיהם במעגל השני והשלישי. מגה הגיעה למצבה ככל הנראה בעקבות ניהול לא יעיל וקריאה לא נכונה של מפת השינויים בשוק ובקרב הצרכנים. גם ההסתדרות, גם חברי כנסת וגם ארגוני המעסיקים משמיעים את קולם בנושא אבל דווקא קולה של הממשלה טרם נשמע למרות המשמעות הרחבה של קריסתה.

סניף מגה, שכונה ד', באר שבע (נתן שקרצ'י)

סניף מגה, בשכונה ד' בבאר שבע (נתן שקרצ'י)

בארצות הברית, שם אצל רבים המילים "הלאמה" גובלת במילה גסה והתערבות בשוק החופשי היא כמעט "חילול הקודש", הממשלה כן התערבה ומנעה בסוף העשור הקודם את קריסתה של יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס.

ג'נרל מוטורס הגיעה בשנת 2008 לסף פשיטת רגל בגלל ניהול כושל ובזבזני ואי התאמתה במועד לתמורות בשוק הרכב. ענקית הרכב המיתולוגית, שבסיסה בבירת הרכב האמריקנית, העיר דטרויט, ושסמלי מותגיה התנוססו בגאון בחזית של הכי הרבה מכוניות בעולם (שברולט, קאדילאק, פונטיאק וביואיק ועוד ועוד) וכיכבה בהכי הרבה סרטים, מרדפים ושירים, ייצרה בשנים האחרונות דגמים לא רלבנטיים שסבלו מנחיתות טכנולוגית לעומתה מתחרותיה, במה שהביא לצניחה במכירותיה ברחבי העולם ולקריסתה. גם מנהליה של חברת הרכב לא עוררו סימפטיה בקרב הציבור האמריקני כשנודע שהם עלו לרגל לוושינגטון הבירה לבקש חבילת סיוע במטוסים פרטיים, על חשבון קופתה הריקה גם כך של החברה.

על אף האמור ועל אף העובדה שאף אחד בממשל האמריקני לא היה אחראי על הנדסת המנועים המיושנים של ג'נרל מוטורס או על העיצוב הלא מחמיא של דגמיה, הוחלט כי יש לסייע ליצרנית הכושלת והלכה למעשה להלאימה למרות כללי השוק החופשי ולמרות הכישלון הניהולי,  פשוט בגלל שג'נרל מוטורס גדולה מדי מכדי ליפול.

המשמעות של קריסת חברת ענק מביאה לפגיעה במעגלים שסביבה. מבחינת ארצות הברית, קריסת ג'נרל מוטורס היתה מביאה להעמקת המשבר הקיים בלאו הכי, במערב התיכון האמריקני, מה שכונה בעבר חגורת ערי הפלדה וכיום מכונה חגורת ערי החלודה. בג'נרל מוטורס היו מועסקים אז רבבות רבות של עובדים ובמעגלים הסובבים אותה מדובר במאות אלפי משרות ועשרות רבות של ספקים.

גם ממשלת ארצות הברית הבינה כי קריסתה של ג'נרל מוטורס תעלה למשלם המסים האמריקני הרבה יותר כסף מהלאמתה והענקת חבילת סיוע חסרת תקדים לחברה כושלת. החשש היה, כי פיטוריהם של מאות אלפי עובדים וקריסתן של עשרות חברות, באזור שגם כך סובל מאבטלה ועוני יחזור לחברה האמריקנית כבומרנג, בצורת מובטלים ונזקקי סעד נוספים, עוני ופשיעה ונטישת אזורים שלמים של תושבים, כפי שכבר כך קורה במערב התיכון של ארצות הברית.

ממשלת ארצות הברית העניקה לג'נרל מוטורס חבילת סיוע בת עשרות מיליארדי דולרים ומינתה מטעמה פקיד בכיר לתפקיד "צאר הרכב" שילווה את יצרנית המכוניות במסע היחלצותה. במסגרת תפקידו ליווה אותו "צאר" גם יצרנית רכב כושלת נוספת, קרייזלר, שגם היא ניזקקה לחבילת סיוע מהממשל האמריקני כדי לשרוד.

גם ברשת מגה הישראלית, כמו ג'נרל מוטורס האמריקנית מועסקים עובדים רבים וקשורים בטבורה עוד עשרות רבות של עסקים קטנים ובינוניים ומעגל נוסף של עובדים שיכול ויפגעו מקריסתה של הרשת הגדולה.

מדינת ישראל נחלצה פעמים רבות גם לטובת מפעלים, כמו ויטה פרי הגליל, מפעל שקריסתו היה מביא למשבר כלכלי של עיירה שלמה, חצור הגלילית, ומדינת ישראל גם נחלצה בעבר לטובת מגזרים שלמים, כמו מגזר הקיבוצים והמושבים. דינה של מגה, עובדיה, וספקיה כדינם.

עו"ד אמיר בשה וד"ר מורן סבוראי מתמחים במשפט העבודה והאישי, ושותפים במשרד בשה זבידה סבוראי, עורכי דין. 

א א א
ועוד משהו קטן...

אנחנו ממש שמחים שקראת את הפוסט הזה, ומקווים שמצאת בו עניין. הצוות של שיחה מקומית משקיע מאמצים משמעותיים כדי להביא לקוראות ולקוראים שלנו חדשות, תחקירים, פרשנויות וטורי דעה מגוונים, והכל מתוך מחויבות להתנגדות לכיבוש ולקידום שלום, שוויון וצדק חברתי.

קשה למצוא דברים כמו הפוסט הזה בכלי תקשורת אחרים בארץ, והסיבה שהוא נמצא פה היא שהעיתונות שלנו בשיחה מקומית היא עצמאית וחופשית. אנחנו לא תלויים באף בעל הון, לא במפרסמים ולא בחומות תשלום.

ועדיין, העבודה הרבה שמושקעת בכל פוסט כזה – מתשלום לכותבים, דרך עבודת העורכות והצלמים ועד התשלום לייעוץ משפטי או לשרתים שעליהם יושב האתר – עולה כסף. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית. ובזה יש לך מקום חשוב.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"חשב שאסור לערבב את 'העברים הטהורים, עם מה שהוא הגדיר כיהודי המזרח. ארתור רופין (צילום: אברהם מלבסקי/ ארכיון קק"ל)

"חשב שאסור לערבב את 'העברים הטהורים, עם מה שהוא הגדיר כיהודי המזרח. ארתור רופין (צילום: אברהם מלבסקי/ ארכיון קק"ל)

ארתור רופין והקופסה השחורה של הציונות

בספר חדש טוען החוקר איתן בלום כי ארתור רופין, שהקים ביפו את "המשרד הארצישראלי"  ב-1908, השפיע על הציונות הרבה יותר מהרצל, ולא לטובה. כגזען וקולוניאליסט, אומר בלום בראיון ל"שיחה מקומית", הוא עיצב את הציונות עד היום

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
donate
silencej89sjf