newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא יפילו, לא יצילו. הדילמה של המשותפת

הדרמה הפוליטית מציבה את הרשימה המשותפת במצב קשה במיוחד. מצד אחד, אנשיה לא יכולים להיות חלק מהפלת הממשלה ואולי החזרת נתניהו. מנגד, הם גם לא יכולים לתמוך בה ולהסתכן בלצאת קירחים מכאן ומכאן

מאת:

 

חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי, בפגישה של הרשימה המשותפת בכנסת, ב-7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

המצב מורכב אפילו יותר ממה שהוא נראה. חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי, בפגישה של הרשימה המשותפת בכנסת, ב-7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

הדרמה הפוליטית שחוללה פרישתה של יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן, מאתגרת ואף ממלכדת גם את הרשימה המשותפת, וגם את רע"ם. לכאורה נדמה כעת שממשלתו של נפתלי בנט יכולה למצוא מזור וגלגל הצלה במשותפת, אבל המצב מורכב יותר מכך.

אחרי ארבעה סבבי בחירות, האחרון שבהם במרץ אשתקד, שבהם קראו מנהיגי המשותפת להפלתו של בנימין נתניהו, המפלגה לא תוכל עכשיו ליטול חלק בהפלת הקואליציה שהחליפה אותו, גם אם המפלגה המתחרה שלה, רע"ם, היא חלק ממנה.

מה תגיד המשותפת לציבור הערבי בבחירות חמישיות? המפלגה לא תוכל לקרוא למצביעים – בואו, שוב נמנע את עלייתו של נתניהו מחדש, מול סיכוי טוב שהוא אכן יחזור לבמה. מה היא יכולה להשיב לשאלות המתבקשות, ובצדק, בנוסח למה נתתם ל"ממשלת השינוי" ליפול?

מהצד השני, המשותפת לא יכולה לתמוך היום בקואליציה של בנט ויאיר לפיד עם אביגדור ליברמן, גדעון סער ומנסור עבאס, ולתת לה חבל הצלה. זאת, במיוחד שכבר שנה המשותפת לא חדלה מהתקפות קשות על הממשלה הזאת, וטוענת שהיא יותר ימנית ודורסנית מממשלות קודמות, גם כלפי הפלסטינים בכלל וגם כלפי האזרחים הערבים בישראל.

אם תסכים המשותפת לזרוק חבל הצלה כזה או אחר, בתמורה להישגים חשובים לאזרחים הערבים, יימחקו ההבדלים בינה לבין רע"ם. רע"ם המתחרה תגיד על זה: אמרנו לכם, ואנחנו צדקנו והקדמנו אתכם בראייה הפוליטית הנכונה.

במקביל, במשותפת מודעים לכך שיש חוגים בתוך הקואליציה, כמו תקווה חדשה של גדעון סער, שמתנגדים להישענות על עוד חברי כנסת ערבים, שנתפסים יותר "קיצוניים" בעיני רוב הישראלים. זה מעורר חשש שגם אם המשותפת תסכים להציל את הממשלה, לא ימהרו לקבל אותה ואת עזרתה בזרועות פתוחות, ואז היא תצא קירחת מכאן ומכאן – כפי שהבהיר מקור במפלגה ל"שיחה מקומית".

ואם כל זה לא מספיק, אי אפשר להתייחס לרשימה המשותפת כאל מקשה אחת בסוגייה הזאת, שכן חבריה חלוקים בדעותיהם.

יו"ר הרשימה, ח"כ איימן עודה, מיהר לבטל את האופציה של סיוע להצלת הממשלה בראיונות רבים לתקשורת בעברית ובערבית. הוא אמר, בין השאר, שאין מצב שהמשותפת תיתן חמצן לקואליציה המדממת, והדגיש את השוני האידיאולוגי בין המשותפת לבין רע"ם. גם יו"ר בל"ד, ח"כ סאמי אבו שחאדה, הדגיש שתפקידה של אופוזיציה הוא להפיל את הממשלה.

אבל מיד התברר, כצפוי, שלמרכיב השלישי במשותפת, תע"ל, יש ראייה שונה. יו"ר תע"ל ומנהל סיעת המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, היה מעדיף לתפקד בצורה שונה, ולכן שומר על שתיקה מאז רעידת האדמה הפוליטית בבוקר יום רביעי, וכך גם חברו לסיעה, ח"כ אוסמה סעדי.

נראה שתע"ל לא תעניק רשת ביטחון לקואליציה בכל מצב, בדומה לשאר הקולגות במשותפת, אבל היא מעוניינת לבחון אפשרות לשיתוף פעולה נקודתי ולא מחייב, ולעשות "סחר מכר" כל פעם מחדש, כפי שכולם עושים בפוליטיקה הישראלית, בתמורה לצעדים שיחזקו את מעמד המשותפת, וייטלו את המונופול מרע"ם על מימוש זכויות אזרחיות ופתרון בעיות יומיום של החברה הערבית בישראל בתעסוקה, תכנון ובנייה וכיוצא בזאת.

מקור בתע"ל אישר שבמפלגה לא מרוצים מ"ההצהרות הנמהרות" של היו"ר עודה וכמה מחברי מפלגתו, שקטלו את ה"הזדמנות" להביא הישגים חשובים, וגם להחליש את רע"ם. עודה אישר שראשי המפלגות שמרכיבות את הרשימה המשותפת עדיין מקיימים התייעצויות פנימיות.

במקביל, מתקיימת הידברות בין גורמים בקואליציה לגורמים במשותפת. מקור ברע"ם אמר ל"שיחה מקומית" היום כי יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, מעוניין להחזיק את הקואליציה השברירית וההטרוגנית הזאת בחיים כמה שיותר זמן, והידברות של ראשיה עם המשותפת היא לא רק בהסכמתו, אלא גם ביוזמתו.

הפך את הציונות לאפשרות "לאומית" פלסטינית. יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, במליאת הכנסת, ב-2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

מעוניין להחזיק את הקואליציה השברירית בחיים כמה שיותר זמן. יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, במליאת הכנסת, ב-2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

חשש לירידה נוספת בשיעור ההצבעה

לא מן הנמנע שטיבי, עם ניסיונו הרב, מודע היטב לעוד שני דברים חשובים. אחד הוא שהחברה הערבית בכלל, למרות אי שביעות רצונה מהקואליציה הנוכחית שמונהגת על ידי הימין, לא מעוניינת בבחירות חמישיות. גם האזרחים הערבים התעייפו מללכת לקלפיות שוב ושוב.

הדבר השני הוא שהאזרחים הערבים מסתייגים מחזרתו של נתניהו לראשות הממשלה, כשלצדו ח"כ איתמר בן גביר ושאר מרכיבי קואליציה ימנית על מלא, שכבר נוסתה, ועוד זוכרים לה את התעלמותה מהפשיעה הרצחנית בחברה הערבית, ואת ניסיונה להפוך את האזרחים הערבים לאורחים לא רצויים במולדתם, על ידי חוק הלאום מ-2018.

טיבי בוודאי מבין שבחירות מוקדמות עלולות להיות מסוכנות לרשימה המשותפת, על רקע אכזבה גוברת מהמשחק הפוליטי, ובעיקר הפרלמנטרי. גם בקרב חוגים המתנגדים לרע"ם ו/או לדרכה החדשה, יש אי שביעות רצון מתפקוד המשותפת, שלא השכילה לגבש אלטרנטיבה לדרך שנקטה לכאורה רע"מ של הזנחת הסוגייה הלאומית לטובת שיח אזרחי והתמקדות במימוש זכויות אזרחיות או "פירורים", בלשונה של המשותפת עצמה.

ד"ר ראיף זריק ביטא את הכשל הזה של המשותפת, באומרו שהיא מחקה את רע"ם, אולם אין לה ראייה או תוכנית חלופית, וכמעט אין הבדל בין עבאס לבין עודה וטיבי מהבחינה הזאת. מבקרים אחרים, שפרופ' אסעד גאנם הוא מהבולטים שבהם, תמימי דעים עם זריק, ומזהירים כבר מאז שקמה המשותפת ב-2015 שאין לה חזון ותוכנית עבודה מסודרת.

בחירות חדשות עלולות להיות מסוכנות במיוחד לתע"ל, לאור חשש מ"מלחמות פנימיות" סביב הרכב המועמדים של הרשימה המשותפת. כיום יש למפלגה ייצוג נאה: שני ח"כים בחמישייה הפותחת.

בכל מקרה, נראה שמול כל מה שקרה עד עכשיו, שיעור ההצבעה בקרב האזרחים הערבים עלול להגיע לשפל חסר תקדים, שלא נראה כמותו מאז הבחירות הראשונות לכנסת ב-1949. סקר פנימי של המשותפת מלפני כשבועיים הראה ששיעור ההצבעה צפוי להיות כ-40%, לעומת 45% בבחירות האחרונות. זה יוביל להידרדרות הייצוג של המשותפת מהשיא של 15 מנדטים ב-2015 לחמישה מנדטים ב-2022.

עדיין, ובכל זאת, יש לקחת בחשבון שגם המפלגות הציוניות יאותגרו עוד יותר בבחירות אפשריות השנה, על רקע כל הנאמר כאן. המגמה הזאת לא נשארת רק בתוך מסגרת המשחק הפרלמנטרי, אלא יש בה פוטנציאל להשליך על יחסי החברה הערבית עם המדינה ועם הרוב היהודי, בתקופה רגישה, מתוחה וחסרת אופק מדיני עם העם הפלסטיני. כל זה עלול להיות מתורגם ליותר ויותר בדלנות בקרב האזרחים הערבים בישראל.

כך, בסיכומו של עניין, אפשר לומר שהישועה לממשלת בנט לא תבוא מהרשימה המשותפת. מקסימום שתיים-שלוש מנות חמצן להארכת חיי הממשלה בהנשמה מלאכותית.

ודיע עואודה הוא עיתונאי וסופר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf