newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"כולם היו מתים". החורבן של משפחת אבו ג'ראד מעזה

שמונה מבני משפחת אבו ג'ראד נהרגו כאשר שני פגזים ישראלים פגעו בבית שבו מצאו מקלט. אבתסאם שחזרה לבית למצוא ניצולים: "הייתי בהלם. זה משהו שאי אפשר לתאר. הם היו מפוזרים בחתיכות סביבנו"

מאת:

כותב אורח: עאוני פרחאת, עזה.

בתקיפות על עזה בקיץ 2014 נמחקו כליל 90 משפחות פלסטיניות שבהן שני ההורים וכל הילדים נהרגו. במשפחות נוספות רבות נהרגו כמה בני משפחה. זהו סיפורה של משפחה אחת, משפחת אבו ג'ראד מבית חאנון. שמונה מבני משפחת אבו ג'ראד נהרגו ב-18 ביולי כאשר שני פגזים ישראלים פגעו בבית שבו מצאו מקלט. לא התקבלה שום שיחת אזהרה.

> לחזור ממחנה "זרעים של שלום" לתוך חורבן ומלחמה

מראה ההרס בבית משפחת אבו ג'ראד שבו נהרגו שמונת בני המשפחה (עאוני פרחאת)

מראה ההרס בבית משפחת אבו ג'ראד שבו נהרגו שמונת בני המשפחה (עאוני פרחאת)

כך סיפרה לי אבתסאם אבו ג'ארד: "מטוסי F16 הפציצו ללא הרף את השדות שלנו שליד ביתנו, אז עזבנו כדי למצוא מחסה בבית דודי. כשלושים מאתנו הצטופפנו בשני חדרים. מאז שהחלה התקיפה ליוו אותנו קולות ההפגזות בשוכבנו ובקומנו. הם נמשכו יומם ולילה ללא הרף. פחדנו אבל חשבנו שהבניין שלנו הוא מקום בטוח משום שאף אחד במשפחתנו לא עובד עם ההתנגדות וגם לא קיבלנו שום שיחה שקוראת לנו לעזוב".

נעמה אבו ג'ראד (21), ניצולת התקיפה, מוסיפה:

ביום שישי 18 ביולי עוד היה רמדאן אז כולנו התכנסנו לסעודת שבירת הצום. אני זוכרת שסמיח והניה שיחקו עם אביהם וצחקו. אחלאם וסמר עזרו לנו להכין אוכל. ארבעתם מתו באותו היום. לאחר סעודת האפטאר ישבנו כולנו יחד ושתינו תה. הדלקנו נרות כי לא היה חשמל. בסביבות תשע בערב דיברתי בטלפון עם הארוס שלי על התכניות שלנו להתחתן אחרי שייגמרו התקיפות. בזמן שדיברנו פגעו שני פגזים בבית הזה.

נעמה אבו ג'ראד נפצעה במהלך התקיפה. גם הבית של ארוסה נהרס.

> עזה: אליפות העולם בשכחה למרחקים קצרים

נעמה אבו ג'ראד, בת 21, שנפצעה במהלך התקיפה (עאוני פרחאת)

נעמה אבו ג'ראד, בת 21, שנפצעה במהלך התקיפה (עאוני פרחאת)

סעדיה אבו ג'ראד, בת 60, אומרת: "מה שקרה כאן בעזה לא קרה אפילו בסברה ושתילה (טבח הפליטים הפלסטינים בשנת 1982 על ידי כוחות ישראלים מיוחדים וכוחות לבנונים ימניים), לא במלחמה ב-67' ואף פעם קודם".

דיברתי גם עם מוסא אבו ג'ראד, אביו של עבד. שאלתי אותו בן כמה הוא. "מנכבה לנכבה. נולדתי בנכבה של 1948 ומתתי בעודי בחיים בנכבה של 2014 כשנהרגו ארבעה מילדיי וארבעה מנכדיי", הוא נאנח. "כשהפגיזו את הבית ישבתי בחדר השני עם מחמד. לא שמעתי את קול הפגזים. אומרים שאינך שומע את קול הפגז שהורג אותך. איכשהו הייתי חסר הכרה אך ער. ראיתי את אשתי מכוסת אבק ואת הבית מלא עשן. בדקתי את מחמד והוא היה בסדר אז הוצאתי אותו ואת אשתי, סבתו, מהבית, ואז חזרתי עם אבתסאם לבדוק את בניי. כולם היו מתים. הרבה יותר טוב למות מאשר לראות את אהוביך מתים לנגד עיניך. באותו הרגע מתתי".

מחמד אבו ג'ארד, בן 10, שאיבד את הוריו, אחיו ואחותו: "ישבתי כאן עם סבי בחדר הזה והקשבנו לרדיו כאשר הוריי היו בחדר השני עם הנייה ומוסא".

> בין החורבות: שג׳עיה מתאוששת אחרי המתקפה הישראלית

מחמד עם תמונת אחיו, מוסא, שנהרג בתקיפה יחד עם שני הוריהם ואחותו. (עאוני פרחאת)

מחמד עם תמונת אחיו, מוסא, שנהרג בתקיפה יחד עם שני הוריהם ואחותו. (עאוני פרחאת)

אבתסאם חזרה לבית עם דודה מוסא למצוא ניצולים. "עדיין יש לי סיוטים כשאני חושבת על הרגע שחזרנו לחדר עם פנסים בידינו כדי לבדוק את משפחתנו. הייתי בהלם… זה משהו שאי אפשר לתאר. הם היו מפוזרים בחתיכות סביבנו, אני לא יודעת איך הצלחתי לתפוס את עצמי. נעים החזיק את בנו סמיח, שהיה בן 18 חודשים, שניהם מתים. ויאם (בת 10) ישבה מאחורי הארון שהציל אותה, בוכה. הוריה ושני אחיה נהרגו. נשאתי אותה אל מחוץ לבית כשהאמבולנסים התחילו להגיע".

> סרבני 8200: אספנו מידע במטרה לפורר את החברה הפלסטינית

ויאם (בת 10) שהסתתרה מאחרי הארון, ושאותה חילצה אבתסאם, ואחיה מחמד. איבדו את הוריהם, אחיהם ואחותם. (עאוני פרחאת)

ויאם (בת 10) שהסתתרה מאחרי הארון, ושאותה חילצה אבתסאם, ואחיה מחמד. איבדו את הוריהם, אחיהם ואחותם. (עאוני פרחאת)

לפי האו"ם, כ-1,500 ילדים התייתמו כתוצאה מתקיפות ישראליות שהרגו את הוריהם. האו"ם מעריך כי ישנם בעזה 373,000 ילדים הזקוקים לתמיכה פסיכולוגית ישירה וממוקדת. יחד עם זאת כל אוכלוסיית הילדים בעזה, 900 אלף ילדים, הושפעה מהמלחמה וזקוקה לרמה כלשהי של תמיכה פסיכולוגית.

> חשבתם שחמאס משקיע בנשק ולא באזרחים? תסתכלו על ישראל

מחמד אבו ג'ארד, בן 10, שאיבד את הוריו, אחיו ואחותו (עאוני פרחאת)

מחמד אבו ג'ארד, בן 10, שאיבד את הוריו, אחיו ואחותו (עאוני פרחאת)

לזכרם:
עבד מוסא אבו ג'ראד
רג'אא אבו ג'ראד (אשתו של עבד)
הניה עבד אל-רחמן אבו ג'ראד, בן שנתיים וחצי
מוסא עבד אבו ג'ראד, בן תשעה חודשים
נעים אבו ג'ראד סמיח נעים אבו ג'ראד, בן שנה וחצי
אחלאם מוסא אבו ג'ראד, בת 17
סמר נעים אבו ג'ראד, בן 14

פורסם לראשונה באנגלית בבלוג של עאוני פרחאת, Awni Farhat. תרגום: שושנה לונדון-ספיר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf