newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יום האסיר הפלסטיני: ירי חי על מפגינים בגדה המערבית

הפגנות ברחבי הגדה המערבית ועזה ציינו את יום האסיר. עבאס קרא לשחרר אסירים במסגרת הסכם שלום, בחמאס קראו לחטוף ישראלים. כ-6,000 אסירים פלסטינים יושבים בכלא בישראל

מאת:

כתבו: אורן זיו וחגי מטר

מאות מפגינים פלסטינים, לצד עשרות פעילים ישראלים ובינלאומיים, השתתפו היום (שישי) בצהריים בהפגנה בבלעין ליום יום האסיר הפלסטיני, שחל היום. הפגנות נוספות התקיימו בניעלין, נבי סאלח, קדום, מעסרה, מול משרדי האו"ם בעזה, ואתמול מחוץ לכלא עופר – כולן בתמיכה באסירים הפלסטינים הכלואים בישראל.

בבלעין ההפגנה התחילה לאחר תפילת יום השישי, ועוד לפני שהתהלוכה הגיעה מהכפר לחומת ההפרדה כבר ירה הצבא עשרות רימוני גז מדמיע, וכך מנע מהמפגינים להגיע לחומה. רוב המפגינים נסוגו ומעטים נשארו וזרקו אבנים לעבר החיילים. בהמשך ירו החיילים אש חיה (כדורי "טוטו") ופגעו בצעיר פלסטיני בחזה. הוא פונה לבית החולים ברמאללה. גם בניעלין פתחו חיילים באש חיה ושלושה צעירים נפגעו ברגליהם.

לפני נתוני ארגון "אדמיר", הארגון הפלסטיני לתמיכה באסירים, בבתי הכלא בישראל כלואים היום כ-6,000 אסירים פלסטינים, מתוכם 434 במעצר מנהלי, ללא כתב אישום או משפט. 23 נשים פלסטיניות כלואות בישראל ו-163 קטינים. בכלא הישראלי יושבים בין היתר 17 חברי המועצה המחוקקת הפלסטינית (הפרלמנט ברמאללה), וכעשרים עיתונאים פלסטינים.

מאז 1967 ישבו יותר מ-800,000 פלסטינים בבתי הכלא בישראל, וכמעט ואין משפחה שלא יצא ממנה לפחות אסיר אחד. לפיכך נושא האסירים, שחרורם וזכויותיהם הוא נושא מרכזי במאבק הפלסטיני. השבוע דחה בג"ץ עתירה מטעם כמה אסירים שביקשו שיותר להם לשוב וללמוד באוניברסיטה הפתוחה, בדומה ליתר האסירים בשב"ס. שופטי בג"ץ התירו את האפליה בה נוקט שב"ס נגד האסירים הפלסטינים מאז 2011.

> אין בית פלסטיני שלא יצא ממנו אסיר

ההפגנה המרכזית לציון יום האסיר, כלא עופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ההפגנה המרכזית לציון יום האסיר, כלא עופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים ביום האסיר נושאים את תמונתה של חברת הפרלמנט הפלסטינית חאלדה ג'ראר, שיושבת בכלא הישראלי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים ביום האסיר נושאים את תמונתה של חברת הפרלמנט הפלסטינית חאלדה ג'ראר, שיושבת בכלא הישראלי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לקראת יום האסיר הצהיר נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, כי במסגרת כל הסכם שלום עתידי תהיה חובה לשחרר את כל האסירים הכלואים בישראל. סוכנות "מען" מדווחת כי בכירת אש"ף, חנאן עשראווי, אמרה היום כי אש"ף מעריך את "נחישותם, אומץ ליבם והתמדתם (של האסירים) בהתנגדות לכיבוש הצבאי הישראלי, למערכת השעבוד ולאפרטהייד".

עוד מדווחים ב"מען" כי בעזה אמר בכיר חמאס, חליל אל-חיה, כי יש לחטוף ישראלים על מנת לשחרר את האסירים הפלסטינים. "אנחנו אומרים לאויב הציוני: כולכם מטרות מבחינתנו ומבחינת ההתנגדות. נלחם בכם עד שנפטר מכם, ונקח כמה שבויים שרק נוכל כדי לשחרר את גיבורינו".

ובחזרה לבלעין: שם המפגינים נשאו היום גם את תמונתו של באסם אבו-רחמה, לציון שש שנים למותו. באפריל 2009 ירו חיילים רימון גז שפגע ישירות בחזהו של אבו רחמה. הוא פונה לבית החולים ברמאללה ונפטר בדרך. למרות צילומי וידאו מזוויות שונות, וניתוחים בליסטיים שהראו שהרימון נורה בכינון ישיר בניגוד להוראות הפתיחה באש, הפרקליטות הצבאית החליטה לסגור את התיק מ״חוסר ראיות״.

> הצלחנו להשתחרר מהכיבוש בתודעה שלנו": עשר שנות מאבק בבלעין

פצוע מירי חי, בלעין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

פצוע מירי חי, בלעין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים עם תמונתו של באסם אבו רחמה, בלעין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים עם תמונתו של באסם אבו רחמה, בלעין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אתמול התקיימה מחוץ לכלא עופר שליד רמאללה, הכלא הישראלי היחיד בגדה המערבית, הפגנה המרכזית לקראת יום האסיר. מאות צעדו לכניסה לכלא, והצבא ירה גז מדמיע וכדורי גומי. לאחר ההפגנה צעירים מהעירייה ביתוניא שבסמוך לכלא התעמתו עם חיילים בגבעות שמשקיפות על בית הכלא. גם שם הצבא השתמש באש חיה, ולפחות שני צעירים נפצעו.

עימותים ליד כלא עופר, יום האסיר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עימותים ליד כלא עופר, יום האסיר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf