newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השופט לארגון "עד כאן" שקבל נגד פעילי שמאל: איפה העובדות?

בדיון בקובלנה נגד שלושה פעילי השמאל השופט העיר לבא כוחו של הארגון על כך שתלונתם לא נתמכת בעובדות או בראיות. עו"ד לסקי המייצגת את הפעילים: זהו ניסיון להשתיק מחאה פוליטית דרך ניצול לרעה של ההליך הפלילי. נגד יונתן פולק, אחד הפעילים שמסרב להתייצב בביה"מ, הוצא צו מעצר

מאת:

הבוקר (שלישי) התקיים דיון נוסף בקובלנה הפלילית שהגיש ארגון הימין "עד כאן" נגד שלושה ישראלים הפעילים נגד הכיבוש. במהלך הדיון בבית המשפט השלום בירושלים, השופט דב פולוק העיר לעו"ד צור פלק, המייצג את "עד כאן", כי בבקשה של הארגון לא נכתב מה ביצעו הנאשמים מלבד האשמה כללית בתקיפה במהלך השתתפות בהפגנות נגד הכיבוש. "איפה תיאור העובדות? הם סתם אנשים שעמדו בצד?" תהה השופט. "בכתב אישום צריך להיות מפורט מי נפגע ואיך, אצלכם לא רשום שום דבר". השופט פולוק הוסיף "אני רוצה לראות ראיות כדי להוכיח עובדות, אבל איזה עובדות אתם רוצים להוכיח?"

עו"ד גבי לסקי, המייצגת שנים מהפעילים, ביקשה מבית המשפט לבטל את הקובלנה והשופט צפוי לתת החלטה בנושא בחודשים הקרובים. אחד הנתבעים, יונתן פולק, מסרב להגיע לדיונים. היום הוציא השופט צו מעצר נגדו, לאחר שהמשטרה לא הביאה אותו לדיונים האחרונים למרות שנקבע ביולי "צו הבאה" עבורו.

"שימוש לא ראוי בכלי הפלילי". עו״ד גבי לסקי, עו״ד ריאם נאסרה וקובי סניץ׳ (אורן זיו)

"שימוש לא ראוי בכלי הפלילי". עו"ד גבי לסקי, עו"ד ריאם נאסרה וקובי סניץ (אורן זיו)

בדצמבר 2018 פירסמנו לראשונה כי ארגון הימין "עד כאן" הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. בקובלנה, הראשונה מסוגה המוגשת נגד פעילים נגד הכיבוש, טוען ארגון הימין כי הנתבעים, יונתן פולק, קובי סניץ ואילן שליף, "תקפו בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב". הרשויות השונות לא מצאו לנכון להגיש בעצמן כתב אישום נגד שלושת הפעילים.

בדיון הבוקר השיבו "עד כאן" על הטענות המקדמיות של עו"ד לסקי שביקשה לבטל את הקובלנה בטענה שמדובר בשימוש לרעה בהליך לצרכים פוליטיים, ואותן הציגה בדיון הקודם שהתקיים בספטמבר. מיכאל בן יאיר, שכיהן בעבר כיועץ המשפטי לממשלה, פרסם אף הוא דעה נחרצת נגד השימוש בקובלנות פליליות ככלי לביטוי מחאה. "אנחנו נמצאים במקום הפרקליטות כי הפרקליטות לא עושה את זה", אמר עו"ד צור פלק המייצג את "עד כאן".

"ארגון פוליטי לא אמור להגיש כתבי אישום נגד אזרחים, לא מדובר באיזה סכסוך בין פרטים", אמרה ל"שׁיחה מקומית" עו"ד לסקי לאחר הדיון. "בית המשפט חזר ואמר להם שהם לא מציינים שום אירוע קונקרטי. הם רוצים להשתיק מחאה נגד הכיבוש באמצעות שימוש לרעה של ההליך הפלילי".

עורך הדין של "עד כאן" אמר בדיון שהוא יפרט בשלב ההוכחות את מעשיהם של הנאשמים. "הקובלנה תוכיח שמדובר על עשרות ומאות אירועים, שמוכיחים שיטה סדורה של הנאשמים". בנוסף ל"עד כאן", חתומים על הקובלנה עוד שלושה חיילים משוחררים שבעבר שירתו בשטחים. "חלק מהעדים יעידו עם תאריכים שאצליב שהנאשמים שלהבו את ההמון והיו חלק פעיל מהתקיפה"

במהלך הדיון, בניסיון להוכיח את מספר האירועים הגדול בו הנאשמים היו כביכול מעורבים, ציין עו"ד פלק כי לפני מספר שנים חגגו בבילעין את יום ההולדת השמונים של אילן שליף, פעיל ותיק נגד הכיבוש שמגיע מאז 2004 מידי שבוע לכפר. מפאת גילו, פטר השופט כבר לאחר הדיון הראשון את שליף מלהגיע לדיונים המקדמיים.

בקובלנה לא נטען שפולק, סניץ ושליף תקפו בעצמם חיילים, אלא שהם נכחו ולקחו חלק בהפגנות בהן חיילים נפגעו ואף "שלהבו" את זורקי האבנים הפלסטינים.

"ההליך הזה הוא מאוד חריג במשפט הפלילי. יש חריג אחד שהמדינה מאפשרת לפרט להגיש קובלנה כזאת – כאשר יש שני פרטים שהם חלק מהסכסוך, יש נוזק וניזוק", אומרת לסקי. "זה לא המקרה כאן. הקובלת היא עמותה פוליטית של הימין הקיצוני. היא לא ניזוקה, אין סכסוך אישי".

"אני מסרב לקבל את סמכותם של בתי המשפט הישראלים לעסוק בניהול המשטר הזה או בדיכוי ההתנגדות לו״. יונתן פולק בהפגנה בגדה המערבית (אורן זיו)

"אני מסרב לקבל את סמכותם של בתי המשפט הישראלים לעסוק בניהול המשטר הזה או בדיכוי ההתנגדות לו״. יונתן פולק בהפגנה בגדה המערבית (אורן זיו)

"בית משפט לא לגיטימי"

חלק לא קטן מהדיון היום התמקד ביונתן פולק, אחד משלושת הנתבעים שמסרב באופן עקרוני להגיע למשפט. בדיונים הקודמים ביולי ובספטמבר הוצא נגדו צו הבאה, המאפשר למשטרה לעצור ולהביא אותו לדיון, אך למרות שהמשטרה הגיעה לביתו ולמערכת עיתון "הארץ" שבה הוא עובד, הוא לא נעצר ולא הובא לדיונים עד עתה.

עו"ד פלק הביע את מורת רוחו מכך שהמשטרה לא עצרה עד עתה את פולק. הוא הציג בדיון צילומים בהם מופיע פולק, שלטענתו צולמו בשבועות האחרונים בהפגנות בימי השישי בגדה המערבית. הוא סיפר שהתקשר למשטרה בזמן אמת וביקש שיעצרו את פולק. "אני אומר למשטרה איפה הוא נמצא כל יום שישי, בתשע בבוקר בכפר צוריף, באחת עשרה בקדום, והם לא באים לבצע". בתגובה אמר השופט, "אני לא המשטרה, אני לא אבצע את צו המעצר נגדו". במהלך הקיץ, קראו בארגון "עד כאן" לציבור לעזור בחיפושים אחרי פולק. עו"ד פלק רמז כי במשטרה מסרו לו שעובדים בעיתון "מחפים" על פולק כשהמשטרה מגיעה למקום.

לבקשת "עד כאן" הוצא היום לפולק צו מעצר, המאפשר למשטרה סמכויות נרחבות יותר בהבאתו לדיונים הבאים. לגבי פולק נקבע גם "התליית הליכים", כלומר הקפאת ההליך נגדו, בעוד הדיונים בנוגע לשליף וסניץ ימשכו. לדברי עו"ד פלק, אחרי שפולק ייעצר, הם יבקשו "מעצר עד תום ההליכים או ערבויות גבוהות" כדי לוודא שיגיע גם לדיונים הבאים. למרות זאת, השופט קבע שלאחר שפולק ייעצר הוא יתבקש להפקיד רק 500 שקל ערבות כדי להשתחרר.

"צו מעצר או לא, אני מסרב לקבל את סמכותם של בתי המשפט הישראלים לעסוק בניהול המשטר הזה או בדיכוי ההתנגדות לו", מסר יונתן פולק לאחר הדיון. "בין הים לנהר ישנו משטר אחד – של דמוקרטיה פגומה ומפלה נגד לא יהודים בתוך ישראל, ושל דיקטטורה צבאית בשטחים. בתי המשפט של המשטר הזה, השופטים את אזרחיו במערכת אזרחית לכאורה ונפרדת מזו, הצבאית, המשמשת נגד הנתינים הפלסטינים – דבר שלא היה קיים אפילו בדרום אפריקה של האפרטהייד – הינם אחת הזרועות היעילות של משטר זה, ואינם לגיטימיים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf