newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"המשטרה נתנה אור ירוק למתנחלים לתקוף אותנו"

בתקשורת דווח על "עימותים" בין יהודים ופלסטינים בשייח' ג'ראח, אבל עדויות מהמקום מספרות סיפור אחר: עשרות מתנחלים תקפו, ידו אבנים, שברו מכוניות, בעוד השוטרים עומדים מהצד. המשטרה: היו הפרות סדר משני הצדדים

מאת:
עשרות מתנחלים פשטו על השכונה והחלו ליידות אבנים. מכונית של פלסטיני בשייח' ג'ראח ששמשתה נופצה (צילום: אורן זיו)

עשרות מתנחלים פשטו על השכונה והחלו ליידות אבנים. מכונית של פלסטיני בשייח' ג'ראח ששמשתה נופצה (צילום: אורן זיו)

בבוקר יום שישי, החלק המערבי של שכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים נראה כמו אזור קרב. מכוניות שהשמשות שלהן נופצו, אבנים ובלוקים פזורים על הקרקע ובחצרות הבתים, וכתמי דם על הרצפה. בתקשורת דווח על "עימותים" ועל שני מתנחלים שנפצעו בלילה בין חמישי לשישי, אך התמונה העולה מעדויות התושבים ומסרטונים שצולמו באותו הלילה היא שעשרות פעילי ימין ניהלו התקפה מאורגנת על השכונה, בעוד המשטרה נוכחת במקום ועושה מעט מאוד כדי למנוע את האלימות.

לפי העדויות, כמאה צעירים ישראלים, רבים מהם מה שמכונה "נוער גבעות" השתתפו בתקיפות. עדי הראייה מספרים כי השוטרים לא ניסו לעצור את הישראלים, אבל כאשר הפלסטינים החלו ליידות אבנים בחזרה על המתנחלים, השוטרים עצרו את הפלסטינים. בשלב מסוים הגיעו למקום גם ח"כ איתמר בן גביר. הוא תועד שולף אקדח, מכוון אותו ואומר לשוטרים ולמתנחלים שסביבו: "אם זורקים אבנים, תירו בהם (בפלסטינים)".

בסך הכל, במהלך הלילה המשטרה עצרה עשרה תושבים פלסטינים, ארבעה מהם קטינים, ואף ישראלי לא נעצר. ביום שישי שחרר בית משפט השלום בירושלים שלושה מהעצורים הפלסטינים. לפי הפלסטינים, אחד מתושבי השכונה מאושפז בבית חולים עם שברים בגולגולת כתוצאה מהתקפה של ישראלים, ועשרה כלי רכב של פלסטינים ניזוקו. לפי תגובת המשטרה, נעצרו במקום 11 איש, כך שייתכן שנעצר גם אזרח ישראלי, אם כי המשטרה לא ענתה על שאלה מפורשת בנושא.

כרים דקדיק, תושב השכונה, סיפר כי האירועים החלו לאחר שעשרות "מתנחלים" הגיעו בערך בשש בערב לביתו של טל יושבייב, איש ימין יהודי שגר בשכונה. "ידענו שיהיה בלאגן", אומר דקדיק. "דיברנו עם כל הילדים והבחורים שלא יוציאו הגה ולא יעשו שום דבר. הגיעו לא פחות ממאה אנשים. בסביבות תשע, יצאו חמישים-שישים בחורים (מהבית של יושבייב) ופתאום שמענו 'בום' והתחילו אבנים".

תחילת העימותים בשייח' ג'ראח ביום חמישי. למצולמים אין קשר למתקפת האבנים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

תחילת העימותים בשייח' ג'ראח ביום חמישי. למצולמים אין קשר למתקפת האבנים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

דקדיק מעיד שגם כלי רכב של משמר הגבול שהיו במקום הותקפו באבנים על ידי הישראלים, אבל המשטרה לא הגיבה. "הם זרקו אבנים והרסו רכבים מול העיניים של השוטרים", משחזר דקדיק. "המשטרה נתנה להם אור ירוק לתקוף אותנו, לעשות מה שהם רוצים, אבל אנחנו חטפנו (מהמשטרה) רימוני הלם ו(השוטרים) התנפלו עלינו".

סביב השעה תשע, כך על פי העדויות, החלו המתנחלים לתקוף תושבים, בתים ולשבור שמשות של מכוניות. כוח משטרה שהיה במקום לא פעל למנוע את התקיפות, ועל פי העדויות בחלק מהמקרים עמד מהצד כשמתנחלים רגמו באבנים בתים ומכוניות.

דקדיק תיאר כי בהמשך ירדו התוקפים הישראלים למרכז השכונה. "ישבו שם זקנים, והם זרקו עליהם בלוקים", אומר דקדיק. "בא אליי אחד צעיר, אולי בן 16, ישר הוציא גז פלפל וריסס אותי. השוטרים עמדו לידי, ופעיל ישראלי הגן עליי. העיניים שלי היו עצומות וצעקתי מכאב, בא קצין ושאל אותי מה קרה. אמרתי לו שריססו אותי מול העיניים שלכם, והוא הלך. שוטרים אחרים אמרו לי לעוף הביתה".

ג׳וד לימבורג, אקטיביסטית, תיעדה בלייב את תחילת האירוע. בתיעוד נשמעים קולות של ניפוץ זכוכיות. במקום נראה שוטר, אבל הוא הוא לא פועל לעצור או למנוע את התקיפה.

"כשהגעתי לשכונה בערך בתשע, כבר הסתובבו שם הרבה מתנחלים, וגם המשטרה היתה שם", סיפרה לימבורג. "ראינו אנשים רצים, והתחילו אבנים. המשטרה עמדה ולא עשתה כלום. צעקתי למשטרה, והם פשוט עמדו והסתכלו דקות ארוכות, כשזה קורה מטרים מהם. הכי הזוי בעולם". לימבורג הדגישה כי האירוע התחיל מהתקיפה של הישראלים על הפלסטינים. "זה התחיל מהמתנחלים, אחרי זה המשיך מכל הצדדים", היא אמרה.

ראאד, תושב השכונה בשנות העשרים בחייו סיפר שביתו, שנמצא על הכביש הראשי, הותקף באבנים ושאחיו נעצר, "כל מי שיצא מהבית, מיד נעצר", סיפר ראאד. "אח שלי יצא לראות מה קורה, ועצרו אותו. המתנחלים עברו בית-בית, רכב-רכב, זרקו אבנים ושברו, זה נמשך עד שלוש בלילה".

גם ראאד העיד שהשוטרים לא עשו דבר להגן על הפלסטינים, וברגע שהם ניסו להתגונן, הם נעצרו. "ראיתי שוטר עומד ליד המתנחלים כשהם זורקים אבנים ולא מתייחס למה שהם עושים", אמר ראאד. "אבל אם מישהו יצא מהבית להגן על עצמו, ישר רצו (שוטרים) אליו, עם מכות ומעצרים".

בתיעוד ממצלמת האבטחה, שפורסם בשישי, נראה תושב השכונה כבן 50, מוחמד זהרן, כשהוא עומד בפתח ביתו. קבוצת של שמונה מתנחלים, חלקם רעולי פנים, נראית כאשר אחד מהם חובט בחוזקה בעזרת מקל בראשו, והוא נפל לקרקע. לפי משפחתו, בבית החולים התברר שהוא סובל משברים בגולגולת. בשישי בבוקר עוד אפשר היהי לראות כתמי דם רבים על המדרגות המובילות לבית, במקום שבו הפצוע זחל, לפי משפחתו.

"הוא יצא לראות מה המצב לאחר שרכבו הותקף והחלונות נשברו ואז היכו אותו בראש", סיפרה קרובת משפחתו. ליד הבית עמדה מכוניתו של זהרן, שהחלונות הקדמיים והאחוריים שלה מנופצים. ממיטתו בבית החולים אמר זהרן כי אינו זוכר את התקיפה ומה שקרה לאחריה.

פלסטיני נוסף, שהיה בחמישי בלילה במקום ותיעוד את האירועים, אמר שההתרשמות שלו היא שהישראלים שהגיעו  מאורגנים. "היו להם מכשירי קשר ופנסי ראש", הוא שחזר. "הם כיוונו את השוטרים לאיזה בית (של פלסטינים א"ז) ללכת ואת מי לעצור".

נפצע בראשו בשייח' ג'ראח. מוחמד זהרן

נפצע בראשו בשייח' ג'ראח. מוחמד זהרן

רועי, פעיל בקבוצת פרי ג׳רוזלם, הגיע לשכונה מעט אחרי תחילת התקיפות. "היינו מחוץ לבית פלסטיני", הוא מתאר, "פתאום התחיל מטר אבנים מכיוון המתנחלים. עשרות מתנחלים זרקו עלינו. בשלב מסוים כמה צעירים פלסטינים התחילו זרקו חזרה".

רועי מספר כי לאורך הלילה, המתנחלים השליכו מאות אבנים ובקבוקים. "רוב הזמן לשוטרים לא היה אכפת", הוא משחזר, "מדי פעם הם הלכו לכיוון המתנחלים באיטיות שאפשרה להם לברוח, אך לאחר מכן (המתנחלים) חזרו. אבל כל פעם שלמישהו מהשכונה (פלסטיני, א"ז) נמאס והוא זרק אבן – מיד רימוני הלם, ירי כדורי ספוג ומעצרים. פניתי שוטרים שיעשו משהו, אבל רוב הזמן הם התעלמו".

על פי העדויות, רק לקראת השעה אחת בלילה הגיעו למקום כוחות גדולים יותר של משטרה, ופיזרו את הישראלים בעזרת רימוני הלם ומתזי בואש. "באה הוראה, ובתוך עשר דקות פיזרו אותם, לא יכלו לעשות את זה מההתחלה?", תהה דיקדק.

"זה בדיוק כמו בחווארה", אמר אחד התושבים שהיה עד לאירוע, תוך התייחסות לתקיפה של מתנחלים כלפי פלסטינים שהתרחשה רק כמה שעות קודם לכן ליד שכם, לעיני חיילים.

בהפגנה השבועית נגד הפינויים בשכונה, שהתקיימה בשישי אחר הצהריים, השתתפו כ-150 מפגינים. מולם ניצב קומץ פעילי ימין. לאחר שנזרקו אבנים לעבר השוטרים מכיוון אחד הבניינים באזור, השוטרים פשטו על הבניין, ערכו בו חיפושים ועצרו שני פלסטינים, לקול תשואות פעילי הימין, שהספיקו גם לרסס גז פלפל לעבר נהגים פלסטינים באותו הזמן. העצורים שוחררו בלילה.

"הם רוצים לשלוט על השכונה להראות לנו שהם 'בעלי הבית'", אומר דיקדק בייאוש. "מה הם רוצים מהחיים שלי? שיסיימו את הבחירות שלהם, רק שיתנו להם לחיות בשקט". דקדיק מעיד כי מאז המקרה, ילדיו מתקשים לישון. "עכשיו מפחדים ללכת לגן, לשחק במגרש. הם כל הזמן בפחד. בחמישי בלילה הבן הקטן שמע 'בום' וברח מתחת למזרון. הם שואלים אותי שאלות שאני לא יודע מה לענות להם"

מהמשטרה נמסר בתגובה:

"בליל חמישי טיפלו כוחות גדולים של משטרה ומג״ב בהפרות סדר, התפרעויות אלימות וידויי אבנים בשייח' ג'ראח. במהלך הפעילות עצרה המשטרה 11 חשודים בהפרות הסדר שהיו משני הצדדים, ובוצע שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר להדיפת המתפרעים.

"במקום פעלו כוחות גלויים וסמויים ורבים מהחשודים שנעצרו, נתפסו בשעת מעשה. בנוסף מנעו השוטרים בגופם אירועי חיכוך ואלימות שיכלו להוביל לנפגעים רבים במקום.

"נמשיך לפעול לביצוע מעצרים נוספים של מעורבים, למיצוי הדין עם חשודים שנעצרו, ולטפל ללא משוא פנים ובאופן נחוש והתקפי בהפרות סדר ואלימות מכל סוג שהן".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf