newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בנוכחות חיילים, מתנחלים תקפו פלסטינים בחווארה

המתנחלים הסתערו על העיירה שליד שכם, וניפצו זכוכיות של חלונות ומכוניות. החיילים שהיו במקום לא מנעו את התקיפה, והתמקדו במקום בהרחקת הפלסטינים שניסו להגן על רכושם, תוך כדי זריקת גז מדמיע וירי חי באוויר

מאת:

מתנחלים חמושים תקפו פלסטינים, מכוניות וחנויות היום (חמישי) בחווארה. החיילים שנכחו במקום לא מנעו מהם לתקוף, ואף ירו לעבר פלסטינים.

פעמים רבות ראיתי תיעודים של אלימות מתנחלים, אך היום הייתי עד להתרחשות מטווח אפס. בשעות הצהריים, כמה עשרות מתנחלים הפגינו בצומת יצהר במחאה על "המצב הביטחוני", מחאות שמתקיימות לאחרונה כמעט מדי יום, ולעתים חוסמות את היציאה משכם.

>> חשיפה: מיליציות של חיילים ומתנחלים תקפו והרגו פלסטינים

>> מיליציות מתנחלים בגיבוי חיילים: תיעוד חודשיים של מתקפות על קוסרה

בזמן המחאה, התקבל דיווח על ישראלים, ובהם ילדים, שנפגעו בעקבות יידוי אבנים בעיירה חווארה, שדרכה נוסעים גם ישראלים וגם פלסטינים. רבים מהמפגינים, כולל קטינים, רצו ונסעו למרכז חווארה, והחלו לתקוף פלסטינים. חלקם היו רעולי פנים ונשאו רובים ונשק קר.

המתנחלים המשיכו לתקוף ולרוץ לעבר חנויות במשך דקות ארוכות, כשהם שוברים שמשות של מכוניות, מרססים גז פלפל ומשליכים אבנים לעבר פלסטינים. כמה חיילים שהיו במקום ניסו לעתים להרחיק אותם, אך התמקדו בעיקר בהרחקת הפלסטינים.

כמה פעמים מתנחלים צעירים יידו אבנים כשהם עומדים ליד חיילים, שמצדם הפנו את כלי הנשק שלהם לעבר הפלסטינים. החיילים פיזרו גז מדמיע ואף ירו ירי חי באוויר. אחד מהחיילים ירה גז מדמיע בכינון ישיר לעבר קבוצת עיתונאים, כולל כותב שורות אלה. צלם סוכנות הידיעות איי-פי, מג'די מוחמד, נפגע ברגלו. פלסטינים שניסו להגן על עצמם בעזרת מקלות מטאטא או אבנים הורחקו בכוח על ידי החיילים.

בניגוד לתדמית של "נוער הגבעות", לא היה מדובר רק בילדים או קטינים. בתקיפה השתתפו גם מבוגרים, ובהם צעיר שלבש מכנסי צבא ונשא נשק תקני – ודובר צה"ל אישר כי הוא חייל – ואדם מבוגר, שיצא מכלי הרכב שלו מחזיק גרזן, ואיים עלי שישבור את המצלמה שלי אם אצלם אותו.

מתנחלים חמושים תוקפים בחווארה, ב-13 באוקטובר 2022 (צילום: אורן זיו)

רק לאחר כרבע שעה החלו לזרום למקום כוחות נוספים, ובהם שוטרי מג"ב, ואז המתנחלים – בעיקר רעולי הפנים שלקחו חלק בתקיפה – התרחקו מהמקום. שלא במפתיע אף מתנחל לא נעצר, אף שלחיילים יש סמכויות לעכב ישראלים, בוודאי כאשר הם מבצעים עבירה מולם. לעומת זאת, בהמשך גילו החיילים מוטיבציה רבה, כשעצרו נשקים שלופים שלושה נערים פלסטינים שנחשדו בזריקת אבנים, והורו להם לשבת על הקרקע כשידיהם על ראשם.

מההתרחשות היום עולה כי למרות השיח התקשורתי והפוליטי על אלימות מתנחלים, החיילים בשטח לא רוצים או לא מודעים לאפשרות לעכב אותם. בחלק מהאירוע היה נראה שהמתנחלים והחיילים פועלים יחדיו – המתנחלים השליכו אבנים, והחיילים ירו גז לעבר הפלסטינים או איימו בירי חי על כל מי שהתקרב.

לאחר התקיפה, המסגד בחווארה קרא לתושבים לצאת להגן על העיירה, אך הצבא ירה גז לתוך הבתים כדי למנוע מהצעירים לצאת. הסוחרים סגרו את החנויות, וגם התנועה באזור, שהיתה דלילה למדי בעקבות החסימה של שכם, נחסמה לגמרי.

חווארה הפכה למוקד של מחאת מתנחלים גם סביב הנפת דגלי פלסטין במקום לפני כמה חודשים.

"הבעיה היא המתנחלים שמגיעים לכאן ותוקפים", סיפר אחד הסוחרים בייאוש, לאחר שניסה לשכנע את החיילים להרחיק את המתנחלים. "והצבא איתם", הוא הוסיף, כשהוא מביט על החיילים יורים גז מדמיע.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כוח צה"ל הגיע והשתמש באמצעים לפיזור הפגנות שכללו ירי באוויר והעימות פוזר".

בדובר צה"ל בחרו שלא להגיב על כך שהחיילים במקום לא מנעו את התקיפה או עיכבו את המתנחלים שפעלו באלימות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf