newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המצוד אחר פועלים מהשטחים: "עוברים בין המכוניות ומחפשים ערבים"

יום אחרי הפיגוע בבני ברק, ראשי עיריות ומעסיקים החליטו לעצור כניסת פועלים מהשטחים. פעילי ימין רודפים אחרי מי שהגיע. פועלים רבים החליטו לא להגיע לעבודה. "המצב מסוכן מדי", הם אומרים

מאת:
פועלים פלסטינים ניסו לחזור הביתה לגדה, אבל לא הצליחו. פועלים במעבר מיתר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: ויסאם השלאמון / פלאש 90)

פועלים פלסטינים ניסו לחזור הביתה לגדה, אבל לא הצליחו. פועלים במעבר מיתר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: ויסאם השלאמון / פלאש 90)

אחת התוצאות הישירות של סדרת הפיגועים בבאר שבע, חדרה ובני ברק הוא התגברות הקולות בישראל שלא להעסיק פועלים פלסטינים. הקולות האלה מגיעים מכיוון פעילי ימין, אבל לא רק. גם ראשי רשויות וגופים אחרים הודיעו שימנעו כניסת פועלים פלסטינים. בינתיים זה עובד, אם כי קשה לדעת כמה זמן זה ימשיך.

אמג'ד, בן 29, עובד עם היתר חוקי במפעל גדול בקריית מלאכי, מספר כי הוא ועוד כחמישים פועלים פלסטינים תקועים במפעל. לדבריו, בבוקר מנהל המפעל ביקש מהעובדים הפלסטינים לחזור הביתה. "לא רוצים שהערבים יישארו בעיר", ציטט אמג'ד מדברי המנהל. "המנהל שלנו אדם הגון. אמר שצריך שנעזוב עבור הביטחון שלנו אבל הבטיח להמשיך לשלם לנו, גם כשלא נעבוד".

אמג'ד תיאר כי כאשר הגיע לתחנת אוטובוס בעיר, נתקל בקבוצת אנשים שחיכו לפועלים הפלסטינים כדי לתקוף אותם. "הם רדפו אחרינו, קיללו וצעקו", העיד אמג'ד. "חברים אחרים שהיו שם אמרו שהם עוברים בין מכוניות ומחפשים מי ערבי ומי לא. זה קרה בתשע בבוקר, אז חזרתי למפעל. אנחנו תקועים פה עכשיו חמישים אנשים. לא עובדים, אבל לא יכולים לחזור הביתה. המנהל אמר שמחר יזמין לנו אוטובוס שייקח אותנו".

בשני מוקדים לפחות, מספר קטן של פעילי ימין הגיע בשעות הבוקר כדי לנסות לחסום מעבר של פועלים פלסטינים לישראל. בטלגרם הוקמה קבוצה ייעודית בשם "חסימת מחסומים/מעברים לפלסטינים", בה נקראו פעילים להגיע למעברים. "החלטתי לא להגיע לעבודה היום בישראל", אמר נאסר, תושב יטא, "המצב מפחיד מאוד".

ואיל, בן 32, עובד בבית מטבחיים בקריית מלאכי. לדבריו, מזה שנתיים הוא נכנס מדי בוקר לישראל בלי היתר תעסוקה דרך פרצה בגדר במעבר מיתר. "עכשיו המשטרה בכל מקום, מחפשת פועלים בלי היתר", אמר, "ואין לי איך לחזור הביתה. עושים מבצעי חיפוש בעיר, הציבו מחסומים לפועלים. הפרצה במעבר מיתר נסגרה הבוקר, ואני תקוע".

"אני בן 55 והתחלתי לעבוד בישראל בגיל 16", אמר מוסא, תושב חברון, "היום זו אולי הפעם הראשונה שלא הגעתי לעבודה בגלל פחד"

ואיל אמר כי הוא נכנס בלי היתר לארץ משום שהוא ברשימת מנועי הכניסה ואינו יכול לקבל היתר תעסוקה חוקי. להערכתו, הוכנס לרשימה זו כי צילם את הצבא הורס בתים בכפרים פלסטינים בגדה. המנהל האזרחי מוציא כ-80,000 היתרי עבודה בישראל לפלסטינים מהגדה, וכ-30,000 היתרי עבודה בהתנחלויות. לכך צריך להוסיף עוד כ-12,000 עובדים שנכנסים באישור מרצועת עזה.

לפי הערכות, כ-40,000 פועלים פלסטינים נוספים נכנסים לישראל בלי היתר. בגדר ההפרדה יש עשרות פרצות, וסוד גלוי הוא שהצבא השאיר אותן עד כה פתוחות במכוון. גם משום שישראל זקוקה לידיים העובדות של הפלסטינים שעושים עבודות שישראלים לא מוכנים לעשות, וגם משום שהתפיסה במערכת הביטחון היא שעבודת פועלים בישראל תורמת ליציבות בגדה.

פועל פלסטיני חוצה לישראל דרך פרצה בגדר (צילום: רחל שור)

פועל פלסטיני חוצה לישראל דרך פרצה בגדר (צילום: רחל שור)

לכן, בימים רגילים אפשר לראות פלסטינים רבים חוצים את הגדר דרך פרצות בעוד חיילים מתבוננים בהם בלי לעשות דבר. "גם מי שיש לו היתר, נכנס מהגדר כדי לחסוך את העומס במעבר", אמר ואיל. יצוין כי פלסטינים העובדים בישראל בלי היתר אינם זכאים לזכויות סוציאליות.

אך מצב זה, ככל הנראה, משתנה, לפחות בינתיים. במשטרה אמרו כי יצאו הבוקר למבצע רחב היקף למעצר פועלים פלסטינים השוהים בארץ בלי היתר, והצבא סגר והקים מארבים במספר נקודות בגדר ההפרדה שעד היום היו פתוחות למעבר פועלים.

מדוברות המשטרה במרחב הנגב, לדוגמה, נמסר כי נעצרו היום 49 "שוהים בלתי חוקיים משטחי איו"ש", ואף החלו הליכים פליליים נגד בתי עסק שהעסיקו פלסטינים בלי היתר. עוד נמסר כי המשטרה קוראת לציבור "להעסיק רק את אלו הנושאים אישורי עבודה, ולדווח למוקד 100 על כל אירוע מעורר חשד".

מוחמד, פועל נוסף, סיפר כי גם הוא תקוע במקום עבודתו. "אני מפחד לחזור באוטובוס הביתה. יש קבוצות של יהודים שמחפשות ערבים ברחוב. נהגי מוניות מסרבים להסיע פועלים בלי היתר בחזרה לגדה,  כי הם דואגים שהמשטרה תתפוס אותם". הפדרציה הפלסטינית למסחר פירסמה היום הודעה ובה ביקשה מפועלים פלסטינים להיות זהירים במיוחד למתקפות אפשריות כנגדם בשטחי ישראל.

"אני בן 55 והתחלתי לעבוד בישראל בגיל 16", אמר מוסא, תושב חברון, "היום זו אולי הפעם הראשונה שלא הגעתי לעבודה בגלל פחד. הייתי אמור לעבוד בבית של אישה שגרה לבד, אבל לא העזתי ללכת. כמוני הרבה פועלים. זה קשה. כי פה, בגדה, אין עבודה. ואין כסף".

מהתאחדות קבלני השיפוצים נמסר כי מאז שעות הבוקר התקבלו עשרות פניות ממזמיני עבודות בבקשה שלא לאפשר לעובדים פלסטינים להגיע לביתם. עקב כך הם אף פתחו קו חם ללקוחות. "אנו מקבלים עשרות פניות בבקשה לבטל הגעת העובדים הפלסטינים לעבודה הבוקר", הוסיף ערן סיב, יו"ר ההתאחדות, "החל מהבוקר קבלני שיפוצים רבים מדווחים על עובדים פלסטינים שביקשו לא להגיע לעבודה היום". לדבריו, בהתאחדות צופים עיכוב במסירת עבודות לקראת חג הפסח.

אסר כניסת פועלים פלסטינים לעיר. ראש עיריית רמת גן כמרל שאמה הכהן (צילום: משה שי / פלאש 90)

אסר כניסת פועלים פלסטינים לעיר. ראש עיריית רמת גן כמרל שאמה הכהן (צילום: משה שי / פלאש 90)

מספר ראשי ערים בארץ הורו לקבלנים להקפיא את עבודות הבנייה כדי להימנע מהעסקת ערבים בעיר. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, כתב בפייסבוק שלו כי הוא מבקש מכל הקבלנים בעיר להשבית את אתרי הבנייה בעיר "הנשענים על פועלים ערבים". ראש עיריית אשדוד הודיע כי העירייה והמשטרה יערכו ביקורות באתרי בנייה.

אסף אדיב מארגון העובדים מען סיפר כי בארבעת החודשים האחרונים התאפשרה תנועה מסיבית וחסרת תקדים של פועלים פלסטינים לתוך ישראל דרך פרצות בגדר. "זה היה נסיון לאפשר ייצוב כלכלי והקלת המצוקה אחרי הקורונה", אמר אדיב. "כבר עשור אין בכלל אופק של פתרון מדיני, והמסר שעובר לפלסטינים הוא שהמצב הקיים הוא המצב הסופי.  אבל הניסיון לתמרן בין סגירה ופתיחה של פרצות בגדר אינו מדיניות שיכולה להחזיק מעמד לאורך זמן. יש כאן חמישה מיליון בני אדם ללא זכויות בסיסיות של בני אנוש".

מדובר צה"ל נמסר כי "הבוקר התקיימה הערכת מצב מבצעית, בראשות הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, נוכח האירועים האחרונים ובהמשך להחלטה לתגבר בכוחות נוספים את קו התפר ומרחב איזור יהודה ושומרון… צה"ל יציע למשטרת ישראל סיוע נרחב, במסגרתו יוקצו 15 פלוגות הכשרה מיחידות מיוחדות שחלקן יסייעו בהגנה על מרחב התפר וחלקן ייפרסו בערים מרכזיות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf